5 Minutės
2025 m. gegužės 23 d. BYD sukėlė didelį rezonansą automobilių pramonėje, paskelbusi apie masinį elektrinių automobilių (EV) kainų mažinimą net 22 moderniausiems savo modeliams. Nuolaidos siekia iki 53 000 juanių (apie 7 300 JAV dolerių) ir apima pagrindinius Dynasty ir Ocean serijų elektromobilius. Pavyzdžiui, BYD Seagull, dabar siūlomas su pažangiausiomis vairavimo pagalbos sistemomis, kainuoja nuo 55 800 juanių (7 700 JAV dol.). Hibridinis Seal 07 DM-i po subsidijų atpigo iki 102 800 juanių (14 400 JAV dol.). Tai jau trečias esminis kainų mažinimas nuo kovo pabaigos, rodantis aštrėjančią konkurenciją, kuria BYD stengiasi išlaikyti lyderio poziciją sparčiai augančioje Kinijos elektromobilių rinkoje.
Kainų karo poveikis: kaip reagavo konkurentai
BYD kainų strategija nedelsiant turėjo įtakos visai Kinijos automobilių rinkai. Kitos didžiosios markės, tokios kaip Geely, Chery ir SAIC-GM, taip pat skubiai paskelbė specialius pasiūlymus. Geely sumažino Geome Xingyuan pradžios kainą iki 59 800 juanių (8 400 JAV dol.), atsidurdama tiesioginėje konkurencijoje su BYD Seagull ir Dolphin modeliais. Tuo tarpu Chery, vykdydama 10 mlrd. juanių (1,4 mlrd. JAV dol.) subsidijų programą, nuleido Tiggo 3X kainą iki rekordinių 34 900 juanių (4 900 JAV dol.). Buick fiksavo Envision ir LaCrosse kainas atitinkamai 169 900 (23 900 JAV dol.) ir 159 900 (22 500 JAV dol.) juanių lygyje. Kainų karas jau keičia klientų elgseną ir visus prekės ženklus verčia greitai prisitaikyti arba rizikuoti prarasti dalį rinkos.

Pramonės rūpestis: institucijų įspėjimai dėl pernelyg agresyvios konkurencijos
Kainų mažinimo tendencija neliko nepastebėta valstybinių reguliuotojų ir verslo asociacijų. Kinijos automobilių gamintojų asociacija (CAAM) ir Pramonės ir informacinių technologijų ministerija (MIIT) išreiškė susirūpinimą dėl augančio chaoso rinkoje, paminėdamos sumažėjusį pelno maržos rodiklį nuo 4,3% 2024 m. iki 3,9% per pirmąjį 2025 m. ketvirtį. Valstybinė žiniasklaida, įskaitant „People’s Daily“, įspėjo apie galimą pavojų, prisiminusi praeities motociklų rinkos žlugimą Pietryčių Azijoje, sukeltą perdėto kainų mažinimo.
Gamintojai ir tiekėjai susiduria su spaudimu
Didžiųjų gamintojų vadovai atvirai reiškia susirūpinimą. Great Wall Motors pirmininkas Wei Jianjun palygino dabartinę situaciją su artėjančiu „Evergrande“ krachu automobilių sektoriuje, tvirtindamas, kad BYD verčia tiekėjus mažinti kainas, pasinaudodama skolomis. Chery pirmininkas Yin Tongyue teigia, jog bendrovė buvo priversta įsitraukti į kainų lenktynes, o Geely ragina orientuotis į visapusišką vertę, o ne vien kainą. Tuo tarpu kai kurie pramonės ekspertai perspėja, kad pernelyg spartus kainų mažinimas gali paveikti automobilių kokybę – pavyzdžiui, silpnesnės konstrukcijos ar pigesni komponentai.

Tiekimo grandinės ir prekybos atstovybių iššūkiai
Ne tik gamintojai, bet ir platintojai jaučia pasekmes. Pranešama, kad vienas automobilių salonas Dzinane (Šandongo provincijoje) liko su dideliu neparduotų automobilių kiekiu ir prasta pinigų srautu – klientai negalėjo net užregistruoti įsigytų automobilių. Tiekėjai susiduria su 20–30% užsakymų kainų mažinimo spaudimu, siekdami išvengti didžiųjų BYD ir kitų gamintojų sutarčių praradimo.
BYD strategija: stiprybės ir rinkos tikslai
Pramonės analitikai pabrėžia, kad BYD gali sau leisti tokią agresyvią kainų politiką dėl įspūdingos vertikalios integracijos – daugiau nei 90% baterijų gaminama savarankiškai, taip pat dėl smarkiai atpigusio ličio karbonato (nuo 600 000 iki 60 000 juanių už toną). Tai leidžia BYD mažinti kainas išlaikant apie 20% bendrąją pelno maržą. Tačiau, siekdama 2025 m. suplanuotų 5,5 mln. pardavimų, BYD per pirmuosius keturis metų mėnesius pardavė tik 1,38 mln. automobilių – tai ir lėmė aktyvius veiksmus paklausai skatinti.
Rinkos pozicionavimas – biudžetinių EV segmentas
BYD siekia dominuoti pelningame elektromobilių segmente iki 100 000 juanių (€14 000). Nors šio segmento elektrinių automobilių skverbtis siekia net 82%, BYD dalis čia tėra 7,4%, o nereikalingų automobilių likutis viršija 3,5 mln. vienetų. Tokia strategija turi padėti sutelkti jėgas prieš artėjančias rinkos konsolidacijas ir galimus susijungimus.
Finansų rinkų reakcija – bet BYD išlieka stipri
Po žinių apie kainų mažinimą BYD akcijos Honkongo biržoje per kelias dienas atpigo daugiau kaip 10%, netekdamos daugiau nei 100 mlrd. juanių (13,8 mlrd. JAV dol.) rinkos vertės. Vis dėlto, analitikai išlieka optimistiški dėl BYD ateities, atsižvelgiant į bendrovės 2024 m. grynąjį pelną – 40,2 mlrd. juanių (5,5 mlrd. JAV dol.) ir 54,2 mlrd. juanių (7,5 mlrd. JAV dol.) investicijas į mokslinius tyrimus ir plėtrą. Šie rodikliai liudija apie stiprią inovacijų bazę ir atsparumą trumpalaikiams svyravimams.
Papildomos funkcijos pirkėjams – bet ar nekainuos saugumo?
BYD siūlomi atpiginti elektromobiliai pirkėjams suteikia išmanias vairavimo sistemas (2 lygio autonomija), ventiliuojamas sėdynes ir modernias informacijos-pramogų sistemas už mažiau nei 100 000 juanių. Tačiau automobilių ekspertai pataria pirkėjams būti atidiems: kai kurios taupymo priemonės gali reikšti, jog vietoje svarbių saugumo sistemų (pvz. ABS/ESP) montuojami paprastesni analogai, kurie gali paveikti bendrą saugumą ir automobilio ilgaamžiškumą.

Reguliuotojų griežtėjimas ir ateities rinkos perspektyvos
Didėjant konkurencijai, stiprėja ir spaudimas iš reguliuotojų pusės, siekiant sustabdyti nekontroliuojamą kainų karą. CAAM prognozuoja, kad išliks tik 5–7 pagrindiniai automobilių prekės ženklai visoje Kinijos elektromobilių rinkoje. Didieji, tokie kaip BYD ir Geely, derina technines inovacijas ir kainų lyderystę, kad galėtų konkuruoti su vietiniais ir bendrovių (JV) gamintojais. Tokios tradicinės markės kaip Toyota Corolla ir Levin taip pat sumažino kainas net 40 000 juanių (5 500 JAV dol.) didžiuosiuose miestuose, stengdamiesi suspėti su vietos elektromobilių gamintojais.
Kas toliau: nuo kainų karo – prie inovacijos ir tarptautinės plėtros
Augantis kainų karas atskleidžia įtampą tarp greito rinkos augimo ir tvarios technologinės pažangos. Tikimasi, kad MIIT artimiausiu metu įves priemones, skatinančias „diferencijuotą konkurenciją“, kur ateities konkurencijos ašis persikels į naujas elektromobilių, baterijų ir programinės įrangos inovacijas bei globalios rinkos plėtrą – ne vien kainas.
Kinijos elektromobilių sektoriui žengiant į naują etapą, gamintojai, tiekėjai ir pirkėjai privalės prisitaikyti prie sąlygų, kuriose svarbiausiais sėkmės veiksniais taps kokybė, inovacijos ir vertė – o ne tik kaina.
Šaltinis: smarti

Komentarai