5 Minutės
1980-ieji laikomi tikra egzotinių sportinių automobilių aukso era – šiuo metu vidutinio variklio superautomobiliai radikaliai pakeitė automobilių inžineriją ir dizainą. Nors tokia variklio sandara jau buvo įvertinta autosporto trasose dėl idealaus svorio paskirstymo ir tikslaus valdymo, daugeliui gamintojų prireikė laiko ją pritaikyti serijiniams sportiniams automobiliams. Tokie pionieriai kaip Matra Djet ir Lamborghini Miura nutiesė kelią, o devintajame dešimtmetyje automobilių entuziastai sulaukė išties legendinių modelių. Pristatome penkis įspūdingiausius 1980-ųjų vidutinio variklio superautomobilius – aptarsime jų specifikacijas, dizainą, našumą ir kultūrinį poveikį.
De Tomaso Pantera GT5-S: Prieinamas itališkas egzotinis superautomobilis
1959 m. įkurta De Tomaso greitai pelnė vardą tarp italų sportinių automobilių gamintojų. Po eksperimentų su vidutinio variklio platformomis Vallelunga ir Mangusta modeliuose, tikroji sėkmė atėjo su Pantera. 1971 m. pristatyta Pantera tapo prieinamesne alternatyva tokiai klasikai kaip Porsche, Ferrari ar Lamborghini, iš dalies dėl patikimo ir lengvai prižiūrimo Ford V8 variklio.
1984-aisiais Pantera evoliucionavo į GT5-S, pristatytą Turino automobilių parodoje. GT5-S pasižymėjo platesnėmis arkų išplatėjimais, išraiškingu galiniu spoileriu ir dar labiau išgrynintu kėbulo dizainu, pasisėmus įkvėpimo iš lenktyninės GT5 versijos. 5,8 l „Ford Cleveland“ V8 variklis su Holley keturių kamerų karbiuratoriumi išvystė 345 AG – tai derėjo su agresyviu, bet elegantišku itališku dizainu.
Nors GT5-S nebuvo greičiausias klasėje, jo kainos, patikimumo ir egzotiškos išvaizdos derinys pavertė jį tikru 1980-ųjų sportinio automobilio simboliu. GT5-S siūlė superautomobilio našumą už žymiai mažesnes eksploatacijos sąnaudas – todėl jis tapo „liaudišku“ itališku egzotiniu automobiliu.
Pagrindinės specifikacijos:
- Variklis: 5,8 l V8 (Ford Cleveland)
- Galingumas: 345 AG
- Pavarų dėžė: 5 laipsnių mechaninė
- Išskirtinumai: platūs sparnai, integruoti buferiai, didelis galinis spoileris
Ferrari 288 GTO: Šiuolaikinių Ferrari superautomobilių ištakos
Ferrari 1980-ųjų pradžioje pristatytas 288 GTO tapo ryškiu ženklu sportinių automobilių pasauliui. Dizaineris Leonardo Fioravanti iš Pininfarina kartu su tuo meto vyriausiuoju inžinieriumi Nicola Materazzi sukūrė šį vidutinio variklio stebuklą trasoms užkariauti – ir 288 GTO tai puikiai pavyko.
Nors jis buvo kuriamas remiantis 308 GTB platforma, 288 GTO iš esmės buvo visiškai naujas automobilis, orientuotas į autosportą. Jo 2,9 l dviejų turbinų V8 variklis išvystė 395 AG galios – tai pavertė šį modelį vienu stipriausių dešimtmečio superautomobilių. 288 GTO dažnai vadinamas pirmuoju „halo“ Ferrari modeliu, padėjusiu pamatus tokiems legendiniams automobiliams kaip F40.
Nors iš pradžių 288 GTO buvo planuojamas homologacijai į „Group B“ lenktynes, pasikeitus FIA reikalavimams jo kelias pakrypo kita linkme. Tačiau būtent 288 GTO paliko neišdildomą pėdsaką Ferrari superautomobilių istorijoje ir iki šiol išlieka kolekcininkų svajone bei sportinių automobilių aistruolių siekiamybe.
Specifikacijos ir našumas:
- Variklis: 2,9 l twin-turbo V8
- Galia: 395 AG
- 0-100 km/h: apie 4,9 sek.
- Pavarų dėžė: 5 laipsnių mechaninė
- Išskirtinumai: lengvas kėbulas, inovatyvi turbo sistema
Ferrari Testarossa: Dizaino ir popkultūros ikona
Be Ferrari Testarossa sąrašas 1980-ųjų superautomobilių būtų nepilnas. 1984 m. debiutavusi Testarossa tapo Ferrari flagmanu – aštrus, pleišto formos kėbulas bei įspūdingos šoninės grotelės žavėjo visą pasaulį. Pininfarina sukurtas dizainas pavertė šį automobilį vienu atpažįstamiausių ir geidžiamiausių epochos simbolių.
Po dinamiška išorėje slypėjo vidutinio variklio 4,9 l opozicinis 12 cilindrų motoras: iš pradžių jis generavo 385 AG, o gamybos pabaigoje – net 434 AG. Didžiausias greitis siekė net 290 km/h – Testarossa buvo to meto sportinio automobilio našumo etalonas.
Testarossa gausiai pasirodė filmuose, muzikos klipuose ir TV projektuose (bene žinomiausias – „Miami Vice“), todėl tapo galingo 1980-ųjų prabangos ir stiliaus simboliu. Egzotiška išvaizda, galingumas bei santykinis praktiškumas net ir šiandien padeda išlaikyti aukštą paklausą bei vertę rinkoje.
Specifikacijos ir savybės:
- Variklis: 4,9 l opozicinis V12
- Galingumas: 385–434 AG
- 0-100 km/h: apie 5 sek. (priklauso nuo metų)
- Pavarų dėžė: 5 laipsnių mechaninė
- Ypatumai: ikoniškos šoninės grotelės, „sūrio tarka“ stiliaus galinis dangtis
Lamborghini Countach LP5000 Quattrovalvole: Tikra 1980-ųjų plakatų žvaigždė
Po legendinio Miura modelio, Lamborghini įtvirtino savo lyderystę tarp superautomobilių su Countach – jis pristatytas 1974 m., tačiau buvo nuolat tobulinamas net 16 metų. 1985 m. pasirodė Countach LP5000 Quattrovalvole (QV) – vienas pažangiausių to meto Lamborghini, pasižymėjęs dar galingesniu varikliu ir inovatyviu dizainu.
LP5000 QV (itališkai „keturi vožtuvai“) naudojo 5,2 l 12 cilindrų V variklį, generuojantį net iki 449 AG (Europinė versija). Dėl platesnių arkų, milžiniško užpakalinio sparno ir aštrių briaunų Countach išsiskyrė futuristiniu įvaizdžiu. Dėl drąsaus dizaino šio modelio plakatai puošė daugybę miegamųjų visame pasaulyje.
Pagreitėjimas iki 100 km/h per mažiau nei 5 sekundes bei maksimali virš 290 km/h leido Countach išlaikyti superautomobilio ikonos poziciją visą dešimtmetį.
Našumo duomenys:
- Variklis: 5,2 l V12 (po 4 vožtuvus cilindrui)
- Galia: iki 449 AG
- 0-100 km/h: mažiau nei 5 sek.
- Kaina: aukščiausios klasės egzotika, skirta prabangos segmentui
- Ypatybės: pakeliamos „žirklės“ durys, platus kėbulas, galinis spoileris
Ferrari F40: Žymiausias 1980-ųjų sportinio automobilio grynumas
Negalima kalbėti apie 1980-ųjų superautomobilius nepaminint Ferrari F40. Sukurtas po 288 GTO Evoluzione projekto atšaukimo, F40 tapo 1987 m. pristatytu kraštutinio našumo Ferrari kelių automobiliu, įkūnijusiu Enzo Ferrari viziją – be kompromisų, tik grynas vairavimo malonumas.
F40 pasižymėjo 2,9 l dviejų turbinų V8 varikliu, kuris išvystė net iki 477 AG. Automobilio kėbulas buvo pagamintas naudojant itin lengvas medžiagas – kevlarą, anglies pluoštą ir aliuminį – taip siekiant maksimalaus greičio ir manevringumo. Komforto iš esmės atsisakyta: nėra el. langų, kiliminės dangos ar rankenėlių – viskas dėl svorio mažinimo.
Greitėjimas iki 100 km/h – per mažiau nei 4 sekundes, maksimalus greitis – 324 km/h; F40 sumušė ne vieną rekordą ir pakėlė sportinių automobilių kartelę į neregėtas aukštumas. Ikoniškas siluetas, trys išmetimo vamzdžiai ir didelis galinis sparnas iki šiol kelia susižavėjimą. Daug kas šį Ferrari vadina tikriausiu markės superautomobiliu istorijoje.
Techniniai duomenys:
- Variklis: 2,9 l twin-turbo V8
- Galia: 477 AG
- Svoris: apie 1 100 kg
- Didžiausias greitis: 324 km/h
- Filosofija: maksimalus našumas, minimalus svoris
1980-ųjų vidutinio variklio superautomobilių palyginimas
1980-ųjų superautomobilių eros modeliai išsiskyrė technologinėmis naujovėmis ir revoliuciniu dizainu. De Tomaso Pantera GT5-S ženklino prieinamą itališką sportinį automobilį, Ferrari 288 GTO ir F40 įkūnijo turbo galią bei orientaciją į trasą, Testarossa sujungė išskirtinę išvaizdą su kasdienio naudojimo praktiškumu, o Lamborghini Countach LP5000 QV – dizaino dramą ir didžiulio greičio pojūtį.
Šie modeliai akcentavo skirtingas vertybes – našumą, dizainą, kultūrinį palikimą ar prieinamumą – tačiau visi tapo labai svarbūs sportinių automobilių raidai. Net ir šiandien šie vidutinio variklio stebuklai vertinami kolekcininkų ir įkvepia naujus superautomobilius.
Nesvarbu, ar jus labiau žavi Ferrari F40 inžinerija, ar Lamborghini Countach ryškus stilius, 1980-ieji liks nepakartojama vidutinio variklio superautomobilių dekada, pakėlusi sportinių automobilių kartelę visame pasaulyje.
Šaltinis: autoevolution

Komentarai