5 Minutės
Naujai pristatytas Vilniaus gatvių tinklo specialusis planas piešia modernios ir pralaidžios sostinės viziją: rezervuoti plačius koridorius A, B ir C kategorijų gatvėms, numatyti du požeminius tunelius, kelias estakadas automobilių eismui bei išplėsti žaliųjų jungčių tinklą. Dokumentas – daugiau nei 100 puslapių – gali pakeisti eismo srautus Vilniuje ir turėti tiesioginį poveikį Lietuvos automobilių rinkai, vairuotojams Lietuvoje ir kasdieniam kelių naudojimui.
Plano esmė: raudonosios linijos ir infrastruktūros rezervai
Pagrindinis plano tikslas – nustatyti ir patikslinti A, B ir C kategorijų gatvių „raudonąsias linijas“. Tai koridoriai, kuriuose ateityje galėtų būti vykdomi didelės apimties projektai: nuo gatvių platinimo iki tunelių ir estakadų. Tokios linijos suteikia teisinį pagrindą vėliau rengti konkrečius projektus, derinti juos su pažangiomis eismo organizavimo priemonėmis ir derinti su valstybės institucijomis.
Ambicingi sprendimai, bet ar įmanomi?
Plane siūlomi konkretūs sprendiniai: tuneliniai pravažiavimai Kareivių gatvės sankryžoje (ties Kalvarijų ir Žirmūnų g.), požeminis T. Narbuto tęsinys iki Pilaitės prospekto ir kontroversiška estakada Sukilėlių gatvėje virš Rasų kapinių. Savivaldybė pabrėžia, kad šie pasiūlymai yra gairės, o ne garantuoti darbai: jų įgyvendinimas priklausys nuo finansinių galimybių, eismo srautų analizės, kultūros paveldo reikalavimų ir teisės aktų.
Ekologija ir „žaliosios jungtys“
Plano dalis – žaliųjų jungčių tinklas pėstiesiems, dviratininkams ir gyvūnams. Siūloma įrengti estakadas gyvūnams per Ozo, Ukmergės ir Ateities gatves, taip pat tunelinę žaliąją jungtį po Šiaurine gatve. Įdomu, kad plane rekomenduojama atsisakyti dviejų anksčiau numatytų jungčių dėl urbanizacijos – ties Tarande ir Avižieniais.
Istorinės gatvės, kategorijų korekcijos ir žemės paėmimas
Dokumente atkreipiamas dėmesys į istoriškai susiformavusias, labai siauras gatves – Rasų, Kauno, Geležinkelio ir pan. Nors šios gatvės formaliai priskirtos B kategorijai, realybėje jos neatitinka net C kategorijos reikalavimų. Siūloma keisti jų kategorijas, tačiau bet kokia rekonstrukcija gali reikalauti žemės paėmimo iš privačių sklypų savininkų, kaip tai yra buvę ruošiant Tarandės tunelį.

Kas keičiasi vairuotojams ir Lietuvos automobilių rinkai?
Net jei projektai šiuo metu yra tik teoriniai, ilgainiui jie gali turėti konkrečių pasekmių: pakeisti maršrutus, keisti kelionės laiką, mažinti spūstis ir taip paveikti degalų sąnaudas bei CO2 emisijas. Geresnė eismo pralaidumas dažnai leidžia pagerinti degalų ekonomiją — pavyzdžiui, mažiau stovėjimo ir stabdymo sumažina vidutines kuro sąnaudas mieste.
Be to, infrastruktūros pokyčiai gali įtakoti automobilio tipo pasirinkimą Lietuvos rinkoje. Vilniaus ir Kauno gyventojai, turintys greitesnį susisiekimą ir geresnį stovėjimo valdymą, gali linkti prie kompaktiškesnių miestui pritaikytų modelių arba įsigyti daugiau elektrinių automobilių (EV), jei kartu vystoma įkrovimo infrastruktūra. Priešingai, jei platinami plentiniai keliai į priemiesčius, išliks didesnis susidomėjimas universalais ir SUV modeliais — tai atitiktų Lietuvos automobilių rinkos pastarųjų metų tendencijas, kai SUV populiarumas auga dėl komforto ir universalaus pritaikomumo.
Transporto priemonių specifikacijos ir rinkos poveikis
Infrastruktūros pokyčiai taip pat nulems techninius poreikius: tuneliai ir estakados reikalauja geros matomumo, stabdymo ir aušinimo sistemų automobiliose, ypač Europos rinkos modeliams, kurie parduodami Lietuvoje. Elektrinių automobilių sėkmė priklauso nuo įkrovimo stočių prie naujų transporto mazgų. Jei savivaldybė ir valstybė investuos į viešąsias įkrovimo stoteles prie platinamų magistralių ir tunelių, EV pasiūla Lietuvoje taps patrauklesnė, o kainų skirtumas su Europa gali mažėti dėl didesnio paklausos ir masto efektų.
Dizainas, našumas ir rinkos pozicionavimas
Automobilių gamintojai, analizuodami Lietuvos rinką, stebi, kokie modeliai populiariausi Vilniuje ir Kaune. Jeigu eismas taps sklandesnis ir saugesnis, pagreitinamas priemiestinis susisiekimas, tai gali sumažinti poreikį turėti galingiausius miesto automobilius su didelėmis rėmų amortizavimo sistemomis. Tuo tarpu verslo klasės automobiliai ir keleivinis transportas gali tapti patrauklesni, jei bus pagerintos jungtys į autostradas ir logistikos mazgus (pvz., A1 ties Gariūnais).
Kas laukia toliau: realybė vs vizija
Vilniaus savivaldybė pabrėžia, kad specialusis planas nėra darbų sąrašas ar finansinis įsipareigojimas — tai ilgalaikės gairės. Praktikoje daugelis sprendimų priklausys nuo biudžeto, teisės aktų, kultūros paveldo reikalavimų ir detalesnių eismo modeliavimų. Strategiškai svarbiais projektais jau įvardinti Nemenčinės plento platinimas, Tarandės tunelis ir nusukimo į A1 platinimas ties Gariūnais — projektai, kuriuose dalyvauja ir nacionalinės institucijos.
Išvados vairuotojams ir rinkos žaidėjams
Specialusis planas atveria kelią ambicingoms permainoms Vilniaus gatvių tinkle, tačiau realūs darbai gali užtrukti dešimtmečius. Vairuotojams Lietuvoje verta stebėti šių planų vystymąsi: tai gali paveikti kasdienį važiavimą, automobilio pasirinkimą ir kuro bei eksploatacijos kaštus. Automobilių pardavėjams ir gamintojams svarbu derinti pasiūlą su galimais infrastruktūros pokyčiais — tiek techninės specifikacijos, tiek elektromobilumo infrastruktūra taps svarbiais konkurenciniais pranašumais Lietuvos rinkoje.
Šaltinis: madeinvilnius
Komentarai