2 Minutės
Įtarimai dėl algoritminės ridos iškraipymo
Tesla šiuo metu susiduria su grupiniu ieškiniu Kalifornijoje – įmonė kaltinama programinės įrangos algoritmais, kurie galimai dirbtinai padidina jos elektromobilių odometro parodymus. Įtariama, kad dėl šios praktikos garantijos gali baigtis anksčiau nei tikėtasi, taip bendrovei sumažinant remonto išlaidas. Jei kaltinimai dėl ridos manipuliavimo bus patvirtinti, Tesla gresia skandalas, prilygstantis „Volkswagen“ „Dieselgate“ atvejui – galimos didelės finansinės baudos bei klientų pasitikėjimo praradimas.
Bylos detalės
Pagrindinė ieškinio, kurį pateikė ieškovas Nyree Hinton, tema – jo 2020 metų Tesla Model Y automobilis. Pasak Hinton, nors kasdien nuvažiuodavo apie 20 mylių, automobilio odometras fiksavo vidutiniškai 72 mylias per dieną. Dėl šio skirtumo 50 000 mylių garantija pasibaigė vos per 18 mėnesių, o ieškovui teko padengti iki 10 000 dolerių remonto išlaidų. Skunde teigiama, kad Tesla ridos matavimo sistema naudoja prognozinius algoritmus, energijos suvartojimo duomenis ir vairavimo įpročių daugiklius, todėl rida gali būti dirbtinai padidinta.

Finansiniai padariniai ir palyginimas su ankstesniais skandalais
Ieškovų teigimu, už kiekvieną algoritmų pridėtą papildomą 1000 mylių Tesla vidutiniškai sutaupo apie 200 JAV dolerių garantinių remonto išlaidų. Tokia praktika bendrovei galėtų kasmet uždirbti apie 4 mlrd. dolerių pelno. Jei kaltinimai bus įrodyti kaip sisteminiai, Tesla rizikuoja susilaukti ieškinių visame pasaulyje. Vien Kalifornijoje net 1,3 milijono garantinių sutarčių gali būti laikomos negaliojančiomis. Palyginimui, „Volkswagen“ 2015 metų „Dieselgate“ skandalas lėmė apie 33 mlrd. dolerių baudų ir pastebimą rinkos dalies praradimą JAV.
Elono Musko atsakas ir klientų pasitikėjimas
Tesla vadovas Elonas Muskas šiuos kaltinimus pavadino „absurdiškais“. Bendrovė kaip pagrindinę gynybą nurodo teisės aktus, leidžiančius iki 4% odometro paklaidą. Vis dėlto, ieškinyje teigiama, kad nuokrypis gali siekti net 117%, kas prilygtų vidutiniam 330 km/h greičiui kasdien – toks skaičius atrodo nedera kasdieniam vairuotojui. Svarbiausia problema – galimas viešojo pasitikėjimo Tesla ženklu praradimas, ypač kai elektromobilių priežiūros kaštai auga, o vartotojai kelia klausimus dėl nenumatytų išlaidų.
Išvados
Nors „Volkswagen“ „Dieselgate“ skandalas susijęs su emisijų pažeidimais, Tesla atvejis paliečia pagrindinį automobilio eksploatavimo patikimumą. Vartotojai tikisi, kad odometras veiks tiksliai, kaip patikimas laikrodis. Jei šie kaltinimai pasitvirtins, jie reikš, kad Tesla galėjo manipuliuoti ridos parodymais finansinei naudai, o tai keltų rimtų klausimų dėl įmonės veiklos skaidrumo ir automobilio duomenų patikimumo.
Komentarai