3 Minutės
Pereinimas prie fizinių valdymo elementų šiuolaikinių automobilių interjeruose
Pastaraisiais metais automobilių salonų dizainą vis labiau formavo dideli jutikliniai ekranai ir skaitmeninės sąsajos. Didieji automobilių gamintojai, tokie kaip Tesla, Mercedes-Benz ir Volkswagen, diegė minimalistinius prietaisų skydelius, daugumą tradicinių automobilio valdymo funkcijų perkeldami į liečiamuosius ekranus. Tačiau ši tendencija susilaukia vis daugiau kritikos, ypač po to, kai tokios saugos organizacijos kaip Euro NCAP išreiškė esminius nuogąstavimus dėl jutiklinių ekranų keliamos grėsmės kelių eismo saugumui.
Euro NCAP nauji saugos standartai – jau nuo 2026 metų
Euro NCAP – svarbiausia Europos automobilių saugos reitingavimo agentūra – paskelbė apie svarbius naujus saugos reikalavimus, kurie įsigalios nuo 2026 metų sausio. Šios taisyklės skirtos sumažinti vairuotojų išsiblaškymą kelyje, skatinant automobilių gamintojus grąžinti pagrindines fizines valdymo priemones: mygtukus, rankenėles ir jungiklius. Norint gauti aukščiausią 5 žvaigždučių saugos įvertinimą, nuo 2026 m. kiekviename naujame automobilyje reikės įdiegti mechaninius, apčiuopiamus valdiklius penkioms esminėms funkcijoms: posūkių signalų įjungimui, avarinio signalo įjungimui, garsiniam signalui (signalui), valytuvams bei pagalbos kelyje (eCall) sistemai valdyti.
Kodėl sugrįžta fiziniai mygtukai automobilio salone?
Šio pokyčio pagrindas – moksliniai tyrimai. 2020 m. Jungtinės Karalystės Transporto tyrimų laboratorijos atliktas tyrimas parodė, kad tik jutikliniu ekranu pagrįstas valdymas gali sumažinti vairuotojo reakcijos laiką net iki 57%. Skirtingai nei fizinius mygtukus, kuriuos galima lengvai surasti ir naudoti net nežiūrint, jutikliniai ekranai dažnai verčia vairuotojus nukreipti žvilgsnį nuo kelio ieškant reikiamo meniu ar nustatymo, ir taip didėja dėmesio blaškymas, keliantis pavojų eismo saugumui. 2022-aisiais Europoje žuvo daugiau nei 20 000 eismo dalyvių, o, pasak Euro NCAP, dėmesio blaškymas automobilyje yra laikomas viena pagrindinių priežasčių.
Poveikis automobilių dizainui ir vairavimo patirčiai
Naujos taisyklės meta iššūkį dabartinei automobilių interjero filosofijai, ypač tokiems prekių ženklams kaip Tesla, kur posūkių svirtelių vietoje montuojami lietimui jautrūs mygtukai ant vairo, kaip Tesla Model 3 atveju. Volkswagen ID.7 modelyje net ir elementarios klimato valdymo funkcijos perkeliamos į jutiklinio ekrano meniu. Tokie gamintojai turės iš esmės pertvarkyti salonus, kad atitiktų naujus saugos reikalavimus.
Kai kurios įmonės, pavyzdžiui, Mazda ir Toyota, kurios visada derino fizinius mygtukus su skaitmenine vartotojo sąsaja, lengviau prisitaikys prie pasikeitimų. Dalies gamintojų, tarp jų Porsche ir Volkswagen, modeliuose jau buvo reaguota į vairuotojų atsiliepimus – naujuose automobiliuose jie grąžina fizinius mygtukus svarbiausioms funkcijoms.
Pasaulinė įtaka automobilių rinkai
Nors Euro NCAP atnaujinti standartai nėra teisiškai privalomi, jų saugos reitingai stipriai veikia tiek pirkėjų sprendimus, tiek pramonės konkurenciją, panašiai kaip ir JAV galiojantis IIHS Top Safety Pick įvertinimas. 5 žvaigždučių saugumo reitingas laikomas svarbiu konkurenciniu pranašumu, galinčiu lemti modelio ar gamintojo pasirinkimą.
Šios taisyklės daugiausia taikomos Europoje parduodamiems automobiliams, tačiau jų įtaka neabejotinai palies ir pasaulines rinkas, įskaitant Vidurinius Rytus ir Iraną. Daugybė importuojamų automobilių, ypač kinų gamintojų – tokių kaip Chery ir MG, – laikosi visuotinių dizaino tendencijų, kuriose dominuoja dideli jutikliniai ekranai. Siekdami atitikti Euro NCAP reikalavimus, šie gamintojai turės peržiūrėti salonų dizainą ir techninius parametrus, nes europiniai saugumo reitingai dažnai daro įtaką sprendimams ir kitose pasaulio rinkose.
Išvada: nauja pusiausvyra tarp inovacijų ir saugumo
Automobilių pramonė nuolat žengia inovacijų keliu, tačiau svarbiausia išlaikyti pusiausvyrą tarp modernių, technologinių sprendimų ir aukščiausio saugumo. Fizinių mygtukų sugrįžimas pagrindinėms automobilio funkcijoms demonstruoja naują dėmesį vartotojų patogumui ir eismo dalyvių apsaugai. Automobilių entuziastai ir būsimi pirkėjai turėtų sekti, kaip gamintojai reaguoja į besikeičiančius saugos standartus, nes netolimoje ateityje mūsų laukia intuityvesnė ir saugesnė vairavimo patirtis.

Komentarai