3 Minutės
Lockheed Martin pristato autonominių F-35 naikintuvų planus
Lockheed Martin, viena pirmaujančių pasaulio aviacijos ir gynybos technologijų bendrovių, žengia naują žingsnį F-35 naikintuvo platformos raidoje. Sparčiai vystant autonominio skrydžio ir piloto pasirinkimo technologijas, įmonė siekia išlaikyti F-35, kaip naujos kartos kovinio orlaivio, konkurencingumą.
F-35 su piloto pasirinkimu: žingsnis link autonominių oro kovų
Kasmetinėje Bernstein konferencijoje Lockheed Martin generalinis direktorius Jim Taiclet atskleidė, kad F-35 versija su galimu skrydžiu be piloto gali būti sukurta per gana trumpą laiką. Šis projektas yra svarbi „5-osios plius kartos“ (5th Generation Plus) iniciatyvos dalis, kurios tikslas – per artimiausius dvejus-trejus metus F-35 aprūpinti moderniomis slaptumo dangomis, išplėstinėmis elektroninės kovos galimybėmis ir naujos kartos ginkluote.
Pažangios technologijos keičia naikintuvų evoliuciją
Inovacijos, iš pradžių sukurtos F-22 naikintuvų pakeitimui – tokios kaip modernios slaptumo ir elektroninės kovos sistemos – dabar integruojamos į F-35 kovinius lėktuvus, siekiant sumažinti sąnaudas ir padidinti operacinį efektyvumą. Tikimasi, kad šie atnaujinimai ženkliai pagerins misijos rezultatyvumą ir lankstumą oro pajėgoms visame pasaulyje.
Strateginiai palyginimai: F-35 ir NGAD bei rinkos perspektyvos
Kol Boeing bendrovė pelnė JAV oro pajėgų šeštosios kartos Next Generation Air Dominance (NGAD) programos kontraktą ir kuria F-47, Lockheed Martin koncentruoja dėmesį į F-35 galimybių maksimalų išvystymą. Taiclet išdėstė viziją, siekiančią užtikrinti 80% NGAD galimybių už pusę vieneto kainos, šį rezultatą pasiekiant nuosekliai atnaujinant visą F-35 parką.
Šiuo metu daugiau kaip 1 200 F-35 naikintuvų jau pristatyta Jungtinėms Valstijoms ir 12 sąjungininkų šalių. Vis dėlto, JAV Vyriausybės atskaitomybės tarnybos duomenimis, F-35 programa vis dar susiduria su iššūkiais siekiant visų keliamų misijų tikslų, o didėjančios techninės priežiūros išlaidos lieka svarbiu klausimu kariniams planuotojams.
Pagrindinės savybės: autonomija ir „ištikimo sparno“ bendradarbiavimas
Autonominiai skrydžiai ir bepiločiai sprendimai tampa pagrindiniu prioritetu JAV oro pajėgoms. Collaborative Combat Aircraft (CCA) programa atveria kelią oro technikai, kuri gali veikti savarankiškai arba kartu su įguloje esančiais naikintuvais. Tokie „ištikimo sparno“ (loyal wingman) bepiločiai orlaiviai įgauna jutiklių, ginkluotės nešėjų ar elektroninės kovos priemonių funkcijas, dalyvaudami pavojingiausiose užduotyse už kur kas mažesnę kainą nei tradiciniai pilotuojami lėktuvai.
Lockheed Martin vadovas pabrėžia, kad F-35 vystosi iš atskiros platformos į išmanių sistemų dalį – bendradarbiaujančią su šeštosios kartos naikintuvais bei autonominiais orlaiviais. Tokio sisteminio požiūrio įdiegimas galėtų iš esmės pakeisti integruoto oro mūšio operacijas ateityje.
Dirbtinio intelekto skrydžio programų sinergija
Lockheed Martin siekis autonomizuoti F-35 atspindi JAV oro pajėgų ir DARPA veiklas, susijusias su dirbtinio intelekto valdomu F-16 prototipu. Šiuose pažangiuose gynybos technologijų projektuose dirbtinis intelektas nuolat testuojamas ir tobulinamas, siekiant užtikrinti saugų ir efektyvų autonominių naikintuvų veikimą.
Rinkos įtaka ir technologinė svarba
Išlaikydama didžiąją dalį naujos kartos galimybių už konkurencingą kainą, F-35 autonomizacija ir piloto pasirinkimo sprendimai gali žymiai paveikti ateities naikintuvų rinką. Kadangi autonominiai gebėjimai iš esmės keis oro kovos pobūdį, Lockheed Martin inovacijos leidžia užtikrinti, kad F-35 ir toliau išliktų pagrindine oro pajėgų platforma visame pasaulyje.

Komentarai