4 Minutės
Paryžiaus Vélib dviračių dalijimosi sistema: tvarios miesto transporto sėkmės pavyzdys su naujais iššūkiais
Paryžiaus Vélib dviračių dalijimosi tinklas jau daugelį metų laikomas vienu geriausių pavyzdžių tvaraus miesto transporto srityje. Su daugiau nei 20 000 tradicinių ir elektrinių dviračių parkas leidžia tiek vietiniams gyventojams, tiek turistams patogiai judėti Paryžiaus gatvėmis, išvengiant transporto spūsčių ir sumažinant išmetamų teršalų kiekį. Visgi miestas, siekdamas dar labiau mažinti priklausomybę nuo automobilių ir skatinti ekologišką judumą, susiduria su rimtu iššūkiu: dažnais dviračių vagystės atvejais ir neteisėtu naudojimu, kurie gali pakenkti pasiektiems rezultatams.

Vagysčių mastas Vélib sistemoje
Naujausi Paryžiaus savivaldybės ir operatoriaus Agemob duomenys pateikia nerimą keliantį vaizdą: kiekvieną savaitę iš tinklo pradingsta apie 600 Vélib dviračių – tai daugiau nei 30 dviračių per parą. Šis nuostolių mastas reiškia, kad sistema neteko apie 3 000 transporto priemonių, t. y. 15% bendro dviračių skaičiaus.
Spartų vagysčių augimą lemia ne profesionalūs vagišiai ar nusikalstamos grupuotės. Dažniausiai tai paprasti naudotojai, išmokę jėga atkabinti dviračius nuo stotelėse įrengtų stovų. Išlaisvintus dviračius jie dažnai palieka bet kur, pavyzdžiui, skersgatviuose, šalia upių ar miesto pakraščiuose. Kadangi daugumoje Vélib dviračių įdiegta GPS stebėjimo sistema nėra, surasti dingusius dviračius tampa itin sudėtinga, o kartais – neįmanoma.

Vélib dviračių dizainas ir techninės savybės
Vélib dviračiai specialiai sukurti miesto judumui: tvirti plieniniai rėmai, reguliuojamo aukščio sėdynės, patikimos stabdžių sistemos ir pasirinktinai elektrinė pavara užtikrina patogumą. Elektriniai dviračiai gali nuvažiuoti iki 40 km su viena įkrova, todėl tinka ilgesnėms kelionėms mieste. Siekiant paprastumo ir lengvos priežiūros, dauguma modelių neturi išmanių apsaugos priemonių – itin svarbioji GPS funkcija, dabar laikoma pagrindiniu pažeidžiamumu, dažnai palikta nuošalyje.
Poveikis paslaugų patikimumui ir naudotojų pasitikėjimui
Dėl dažnai vagiamų dviračių Vélib stotelės dažnai būna tuščios, ypač piko valandomis. Ieškantys greito ir ekologiško judėjimo miesto gyventojai bei svečiai neretai susiduria su tuščiais stendais arba turi nueiti papildomus atstumus, kad rastų laisvą dviratį. Tokia situacija mažina visuomenės pasitikėjimą dalijimosi transporto sistema ir gali paskatinti žmones grįžti prie asmeninių automobilių, taksi ar pavėžėjimo programėlių, o tai prieštarauja miesto pastangoms mažinti automobilių kiekį ir transporto spūstis.
Vélib vieta pasaulinėje dviračių dalijimosi rinkoje
Vélib buvo viena iš pirmųjų plataus masto dviračių dalijimosi programų ir tapo įkvėpimu Londonui, Niujorkui ar Pekinui. Pagrindinės stiprybės – platus prieinamumas, žemos kainos ir integracija su Paryžiaus viešuoju transportu. Tačiau vagysčių augimas gresia prarasti pranašumą prieš konkurentus, kurie daugiau investuoja į apsaugos sprendimus, GPS sekimo sistemas, patikimus užraktus ir griežtesnę kontrolę.

Palyginimas su kitomis miesto mobilumo alternatyvomis
Palyginti su moderniais elektromobiliais, automobilių dalijimosi paslaugomis ar kai kuriomis naujesnėmis dviračių bei elektrinių paspirtukų sistemomis, Vélib saugumas gerokai atsilieka. Dauguma šiuolaikinių dalijimosi programų turi realaus laiko GPS monitoringą, leidžiantį greitai surasti pamestą ar pavogtą transporto priemonę. Automobiliuose jau įdiegti sekimo ir imobilizavimo sprendimai galėtų tapti pavyzdžiu tolesnei Paryžiaus dviračių dalijimosi sistemos raidai.
Dviračių nuostolių finansinė ir logistinė našta
Pakeisti pavogtus ar apgadintus Vélib dviračius kainuoja nemažai, o papildomų lėšų poreikis dar labiau išauga miestams ieškant taupesnių viešojo transporto sprendimų. Investuojamos lėšos į dviračių keitimą ar saugesnių stovų infrastruktūrą galėtų būti naudingos gerinant paslaugų kokybę ar plečiant tinklą. Nuolatinės vagystės vis labiau įtempia sistemos resursus, verčia kelti sudėtingus prioritetus tiek paslaugos operatoriams, tiek miesto planuotojams.
Pusiausvyros paieška: prieinamumas ir atsakomybė
Paryžiaus valdžia pripažįsta, jog nėra vieno paprasto sprendimo. Vélib sėkmė remiasi paprasta prieiga ir tarpusavio pasitikėjimu tarp vartotojų. Per griežtos priemonės galėtų atgrasyti nuo sistemos naujus naudotojus ir sumenkintų dalijimosi esmę. Visgi per didelis atlaidumas lemia piktnaudžiavimą ir sistemos nestabilumą. Planuodamas tolimesnes saugumo priemones – galbūt integruodamas GPS, atnaujindamas stotus ar griežtindamas kontrolę – miestas turi įvertinti atvirumo bei sistemos saugumo pusiausvyrą.
Paryžiaus miesto judumo ateitis
Paryžius atsidūrė kryžkelėje. Miestas jau pasiekė daug sumažindamas automobilių srautą, investuodamas į dviračių infrastruktūrą ir skatindamas ekologiškus judumo sprendimus. Vélib išlieka pagrindiniu pokyčių varikliu, rodydamas pavyzdį kitoms miestų dviračių dalijimosi iniciatyvoms. Tačiau jei dviračių vagysčių krizės nepavyks suvaldyti, šios sistemos tvarumas ir patrauklumas gali būti pažeisti.
Norint išlaikyti naudotojų pasitikėjimą ir paslaugos patikimumą, būtina rasti tinkamą pusiausvyrą tarp laisvės ir atsakomybės. Tai svarbu ne tik Paryžiui – šios pamokos gali būti naudingos visoms miestams, siekiantiems pažangesnių ir švaresnių transporto sprendimų ateityje.
Šaltinis: electrek

Komentarai