Kodėl kuro cisternos tempia metalines grandines įžeminimui?

Kodėl degalų cisternos tempia metalines grandines? Straipsnyje paaiškinama, kaip grandinės slopina elektrostatinį iškrovimą, kodėl jos saugios ir kokios modernios alternatyvos (ESD juostos, laidžios padangos) naudojamos transportuojant degius skysčius.

Komentarai
Kodėl kuro cisternos tempia metalines grandines įžeminimui?

2 Minutės

Galbūt esate pastebėję degalų cisternas besivejančias metalines grandines ir susimąstę — ar tai tik estetinė smulkmena? Iš tikrųjų šios grandinės atlieka paprastą, bet gyvybiškai svarbų vaidmenį: jos mažina elektrostatinio iškrovimo riziką ir saugo nuo užsiliepsnojimo kraštuose, kur kraunamas arba išpilamas kuras.

Kaip grandinė apsaugo nuo elektrostatikos?

Važiuojant cisternai ant jos korpuso ir bėgančio kuro paviršiaus kaupiasi statinis krūvis. Ši įtampa atsiranda dėl trinties — skysčio judėjimo per baką, oro srovės ir padangų kontakto su keliu. Jei krūvis nebus saugiai išsklaidytas, gali įvykti elektrostatinis iškrovimas (ESD), o kibirkštis liepsnon gali uždegti degių garų sluoksnį.

Grandinė, ilgamečio metalo gabalas, nuolat liečiasi su kelio danga arba kiekvieną tiek laiko prisiliečia, sudarydama kelį į žemę. Taip korpuse susidarantys neigiami arba teigiami krūviai perduodami į žemę ir neutralizuojami. Tai paprastas, patikimas įžeminimo mechanizmas, veikiantis be sudėtingos elektros įrangos.

Ar grandinės sukelia pavojingas kibirkštis?

Dažnas mitas — kad grandinės trenkimas į asfaltą sukels kibirkštį ir uždegins kurą. Praktika rodo, kad grandinė juda minkštai ir kontakto su danga metu slėgis yra per mažas, kad sukeltų žybsnį. Be to, metalinės dalys neturi kinetinės energijos, reikalingos tam, kad įkaitintų ar išmuštų metalinę kibirkštį, galinčią uždegti degių garų mišinį. Todėl grandinių naudojimas laikomas saugiu.

Alternatyvos ir šiuolaikiniai sprendimai

Tyrimai ir technologijų pažanga rodo, kad grandinės nėra vienintelė ar net visuomet būtina priemonė. Modernios cisternos vis dažniau naudoja specifinius statinio iškrovimo juostinius elementus, laidžias ar antistatikines padangas ir sujungimo (bonding) sistemas, kurios tiesiogiai sujungia baką su įžeminimo tašku per krovimo įrangą.

Perkrovimo metu dažnai taikomi laidūs kabeliai, kurie užtikrina patikimesnį ir kontroliuojamą krūvio nuvedimą. Kai kurie reglamentai nebemini grandinių kaip privalomos įrangos — vietoje to skatinama naudoti sertifikuotas ESD valdymo priemones.

Sauga — kelias į priekį

Praktinis patarimas: vairuotojai ir aikštelių operatoriai turi priminti, kad įžeminimas krovimo metu yra būtinas. Net jei cisterna turi grandinę, papildomas sujungimas su žeme arba krovimo įrangos laidai sumažina riziką dar labiau. Tai ypač svarbu per liūtis ar drėgnomis sąlygomis, kai garų ir elektros krūvių elgsena gali kisti.

Iš ko tai seka mokslo požiūriu

Elektrostatika — paprasta fizika: trintis sukuria krūvį, o skirtumai įtampos taške sukelia iškrovą. Technologijos, kurios valdo ESD transporto priemonėse, yra ta pati disciplina, kurią naudoja ir pramonė, ir laboratorijos: nuo antistatikinių medžiagų kūrimo iki aktyvių iškrovimo sistemų. Ateityje tikėtina, kad cisternų projektavime labiau dominuos integruoti laidžiai sluoksniai ir jutikliai, kurie realiu laiku stebės įžeminimo efektyvumą.

Palikite komentarą

Komentarai