3 Minutės
Ateitis Čia: Automobiliai be vairo pagal naujas NHTSA gaires
Vairuotojai ir automobilių entuziastai, pilnai autonominių transporto priemonių – be vairų, pedalų ar net galinio vaizdo veidrodžių – era artėja greičiau nei manėte. Dėl svarbių pokyčių Nacionalinėje kelių eismo saugumo administracijoje (NHTSA) prasideda naujas etapas, leidžiantis lengviau kurti ir diegti savaeigius automobilius.
Kodėl autonominių automobilių diegimas vėluoja?
Nors savaeigiai automobiliai žada saugesnius kelius ir tūkstančius išsaugotų gyvybių kasmet, didieji automobilių gamintojai iki šiol susidūrė su rimtais iššūkiais realizuodami tokius modelius rinkoje. Biurokratiniai formalumai ir sudėtingi leidimų procesai pastūmėjo kai kurios įmones, pavyzdžiui, „General Motors”, stabdyti ar atsisakyti projektų kaip „Cruise Origin“. Didžiausia kliūtis – sudėtinga 555 dalies išimtis, reglamentuojanti eksperimentinių automobilių saugos reikalavimus.

Reikšmingi pokyčiai: supaprastintas patvirtinimo procesas
Siekdama paskatinti saugų autonominių transporto priemonių vystymą, NHTSA pertvarkė Part 555 procesą. JAV transporto sekretorius Sean Duffy pripažino, kad kūrėjų progresą ilgai slopino pasenusios ir pernelyg griežtos taisyklės, trukdžiusios neatsilikti nuo greito savaeigių automobilių technologijų vystymosi.
Pavyzdžiui, „General Motors“ 2022 metų vasarį kreipėsi į NHTSA dėl laikinos išimties šešiems saugos standartams naujoviškai „Cruise Origin“ transporto priemonei be vairo. Šis vadinamasis „vairuotojo neturintis modulis“, kuriame nėra veidrodžių ar įprastų pavarų indikatorių, dėl savo autonominės prigimties įstrigo ilgus metus trunkančiame reguliavimo procese. Dabar panašūs vėlavimai gali likti praeityje.
Saugos standartų modernizavimas: kas keičiasi?
NHTSA paskelbti atnaujinimai leis spartinti paraiškų peržiūrą, ypač tiems automobiliams, kuriuose įdiegta automatinė vairavimo sistema (Automated Driving Systems, ADS). Naujasis požiūris užtikrins aiškesnes instrukcijas gamintojams, taip pat lankstesnę vertinimo sistemą, pritaikytą autonominių transporto priemonių technologijoms. Šie pokyčiai leis trumpinti leidimų laukimo laiką ir suteiks gamintojams galimybę išleisti iki 2500 transporto priemonių per metus, kurios nebūtinai atitinka visus įprastus federalinius saugos standartus (FMVSS). Tai atveria duris naujiems dizainams, kuriuose nėra vairo, tradicinių stabdžių ar veidrodžių.

Saugumo ir viešojo intereso užtikrinimas
Nors reglamentai tapo lankstesni, saugumas ir toliau išlieka svarbiausiu principu. Gamintojai privalės įrodyti, kad jų autonominiai automobiliai užtikrina lygiavertę ar dar aukštesnę apsaugą nei įprastos transporto priemonės. Kiekviena išimtis bus patvirtinama tik tuo atveju, jei atitiks griežtus saugos kriterijus ir viešąjį interesą.
NHTSA vyriausiasis patarėjas Peter Simshauser pabrėžė šios pusiausvyros svarbą: teigiama, kad pokyčiai skirti „skatinti inovacijas ir palaikyti specialiai kuriamų autonominių transporto priemonių komercinį diegimą, kurie galėtų atitikti saugumo reikalavimus”. Ši institucija siekia „modernizuoti“ reikalavimus besiplėtojant technologijoms, o išimtys atlieka itin svarbų vaidmenį pereinamuoju laikotarpiu.
Kaip šie automatiniai automobiliai atrodo palyginus?
Gamintojai, tokie kaip GM ir konkurentai, ieško išimčių, o rinka tampa vis labiau konkurencinga. Kiti žaidėjai taip pat skuba kurti naujos kartos autonominius automobilius su novatoriškais sprendimais, patogiais keleivių salonais ir pažangiausių dirbtinio intelekto pagrindu veikiančiais navigaciniais bei jutiklių sprendimais. Autonominiai, elektriniai automobiliai keičia rinką, siūlydami naują požiūrį į saugumą, patogumą ir vartotojų patirtį.
Rinkos poveikis ir tolesnė plėtra
Šis reguliacinis posūkis gali tapti lūžio tašku autonominių automobilių sektoriui, sustiprinant JAV lyderystę išmaniojo mobilumo sprendimuose. Supaprastintas kelias automobiliams be vairo ar pedalų reiškia naujų galimybių atvėrimą automobilizmo inovacijoms ir elektromobilių integracijai ateities išmaniuose miestuose.

Komentarai