4 Minutės
Kinematikos ir compliance (K&C) bandymai atveria automobilio pakabos „DNR“ — tai tikslūs matavimai, kurie parodo, kaip ratų mazgai iš tikrųjų reaguoja į realius kelio ir padangos krūvius. Net kai ratų hubas atrodo standčiai pritvirtintas, apkrova priverčia jį judėti visomis šešiomis laisvės laipsnėmis. Kai kurios deformacijos yra akivaizdžios, kitos — smulkios, bet vis tiek reikšmingos.
Ką reiškia kinematika ir compliance?
Kinematika aprašo ratų judesius per pakabos linkių artikuliaciją — kitaip tariant, kaip geometrija lemia rato trajektoriją, kai važiuoklė juda. Compliance (arba „atitiktumas/kompliansas“) nurodo, kokiu laipsniu ratų pozicijos keičiasi esant krūviui; čia svarbi metalo bei elastomerinių komponentų standumas.

Kas yra K&C stendas ir kaip jis veikia?
K&C rig — specializuotas matavimo įrenginys, skirtas tiksliai fiksuoti pakabos elgseną ir apskaičiuoti daugybę parametrų. Pagrindinė užduotis — pritvirtinti automobilio kėbulą taip, kad padangų kontaktinės zonos galėtų gauti tikroviškus kelio krūvius. Padangos dedamos ant didelio sukibimo platformų, o kėbulas laikomas fiksuotu ant judančios arba statinės platformos.
Toks išdėstymas leidžia kreiptis apkrovoms vertikaliai, šoninėje, ilminėje kryptimis ir per sukimo momentą. Apkrovos taikomos „kvazi-statiškai“ — labai lėtai, dažniausiai naudojant trikampės bangos formą su ciklu trunkančiu 40–60 sekundžių, kad trigubos ir inercinės jėgos (pvz., slopinimas) nenukryptų rezultatų. Apkrovų amplitudės pritaikomos taip, kad neviršytų platformos sukibimo ribos.
Bandymo įėjimai, profiliai ir ką jie atskleidžia
Duomenų rinkimas prasideda nuo kontroliuojamo įėjimo taikymo ant padangos ir šio įėjimo sukelto rato mazgo judėjimo bei deformacijų matavimo 6 DOF (trys poslinkiai ir trys kampiniai poslinkiai).
Įėjimai
- Vertikalios apkrovos — pakabos svyravimas iš statinės padėties. In-phase testai atskleidžia vertikalius stiprumus, nuolydžius, pasvirimo (camber) ir posvyrio (caster) pokyčius; tipinės amplitudės: kelių automobiliai ±100 mm, lenktyniniai ±50 mm. Out-of-phase parodo anti-roll bar (stabilizatoriaus) įtaką.
- Šoninės apkrovos — imituoja posūkio jėgas. Kelių automobiliams dažniausiai ±4000 N už ratą (~0,8 g), lenktynėse gali būti daugiau dėl aerodinamikos. Šios matavimai rodo lateralinį force steer, camber/caster compliance ir šoninio/vertikalaus krūvio sąveiką.
- Išilginės apkrovos — simuliuoja stabdymą; įprastai naudojami panašūs krūviai kaip šoniniams testams. Tai leidžia matyti brake-force steer ir longitudinal/vertical coupling.
- Sukimo momento (aligning torque) testai — taikomas sukimo momentas per kontaktines zonas, fiksuojant atitinkamą compliance.
- Vairo slydimas (steering sweep) — vairas sukamas maždaug ±360°, matuojant bendrą vairo perdavimo santykį, Ackermann kreives ir camber/caster pokyčius su vairu.

Rezultatai: grafikai, hysteresis ir programinės integracijos
Dauguma K&C charakteristikų yra labai nelinijinės, todėl rezultatai pateikiami grafiškai — rato kreivės dažniausiai atvaizduojamos atskirai. X ašis dažniausiai yra įėjimo poslinkis arba jėga, o Y — vienas iš 6 DOF rato mazgo. Histerezės / trinties efektai matosi pagal ciklo kilpų plotį ir formą.
Gauti duomenys naudojami įvairiais tikslais: modelio validacijai (palyginti realų automobilį su virtualiu modeliu), gamybos tikslumui patikrinti, ten kur modeliai prastai aprašo elastomerinius elementus — stebėti realią elgseną. Duomenys reikalingi ir problemų sprendimui, iteraciniam tobulinimui (keisti komponentus ir vėl matuoti), arba lenktyniniuose automobiliuose — konfigūruoti reguliuojamus stabilizatorius ir tvirtinimo taškus.
Tokių matavimų išvestis taip pat gali užpildyti VI‑Grade Car Real Time ar panašius transporto priemonės modelius, skirtus offline simuliacijoms ar vairavimo simuliatoriams.

Praktinis pritaikymas ir kas svarbiausia inžinieriui
Inžinieriams svarbu suprasti, kurie grafikai ir DOF turi didžiausią įtaką automobilio dinamikoje — kai kurie matavimai yra daug svarbesni nei kiti. Tipinis K&C ataskaita gali turėti šimtus grafikų, tačiau prioritetas teikiamas tiems, kurie keičia valdymo savybes, stabilumą ar dilimą.
Pavyzdžiui, lenktynėse komanda gali naudoti K&C duomenis, kad tiesiogiai keistų Ackermann geometriją arba ARB sureguliavimą tarp važiavimų. Miesto ar serijiniuose automobiliuose rezultatai padeda rasti kompromisą tarp komforto ir valdomumo.

Expert Insight
"K&C testai suteikia neįkainojamą supratimą — dažnai problemos, kurios nepasimato CAD modeliuose, tampa akivaizdžios per matavimo ciklus," — sako Jonas Petrauskas, automobilių dinamikos inžinierius. "Realūs elastomerinių komponentų ir montavimo bruožai daro didžiulę įtaką, todėl tiesioginis matavimas yra būtinas tiek saugos, tiek varžybų optimizavimo kontekstuose."
Ateities perspektyvos ir susijusios technologijos
Augant elektrinių ir autonominių transporto priemonių skaičiui, K&C matavimų reikšmė didėja: baterijos svorio paskirstymas, kėbulo standumo skirtumai ir naujos paviršiaus technologijos pakeičia tradicinę dinamiką. Integracija su skaitmeniniais dvyniais, VI‑Grade realaus laiko modeliais ir pažangiomis diagnostikos sistemomis leis greičiau iteruoti sprendimus ir tiksliau prognozuoti eksploatacines savybes.
Palikite komentarą