4 Minutės
Įsipylėte netinkamo kuro ir staiga pajutote šaltą knygtelėjimą krūtinėje? Nesijaudinkite — tokia klaida nutinka dažnai, o tinkami veiksmai gali padėti išvengti brangių remontų. Šiame straipsnyje paaiškiname, ką daryti žingsnis po žingsnio, kaip suprasti simptomus ir kokia yra mokslinė priežastis, kodėl vienu atveju pasekmės rimtesnės už kitą.
Greitos ir svarbiausios priemonės, jei pastebėjote klaidą dar prieš užvedant variklį
Jei suvokote, kad įsipylėte netinkamo kuro, bet dar neįvedėte rakto į uždegimą — tai geriausias scenarijus. Ką daryti akimirksniu:
- Neleiskite varikliui įsijungti ir nelaikykite rakto ant uždegimo cilindro.
- Informuokite degalinės personalą apie įvykį — jie gali padėti saugiai pajudėti nuo kolonėlės.
- Perstatykite automobilį į neutralią pavarą ir perstumkite (ar pastumkite) į saugią vietą už degalinės aikštelės.
- Susisiekite su savo nelaimės draudimu arba su techninės pagalbos tarnyba (pvz., RAC Fuel Patrol) — jie atlieka kuro bako ir sistemos nutekinimą bei plovimą.
- Praneškite savo draudikui kuo greičiau — tai gali turėti įtakos žalų išmokoms ir tolimesniems remonto sprendimams.

Jei variklis jau užsivedė: pirmosios reakcijos
Įsijungus varikliui klaidos pasekmės gali būti rimtesnės, bet vis tiek įmanoma sumažinti žalą. Elkitės greitai ir saugiai:
- Jei saugu, išjunkite variklį nedelsdami. Jei esate judrioje eismo juostoje, pervažiuokite iki saugaus kelkraščio ir tada išjunkite.
- Įstatykite automobilį į neutralę ir užtraukite stovėjimo stabdį.
- Skambinkite techninės pagalbos tarnybai, kuri nutekins ir praplaus kuro sistemą. Neišbandinėkite „saviveiklos“ — netinkamai nutekinus kuro sistemą galima pridaryti papildomos žalos.
- Informuokite savo draudimo kompaniją — jie patars dėl tolesnių veiksmų ir galimų padengiamų išlaidų.
Ką vyksta jūsų variklio viduje: techninis paaiškinimas
Skirtumas tarp benzino (petrol) ir dyzelio svarbus ne tik pavadinimuose — tai visiškai kitokios degimo ir eksploatacijos sistemos. Benzininiai varikliai naudoja žvakutes (uždegimo žvakes) ir mažiausią kuro lašo uždegimą su kibirkštimi; dyzeliniai varikliai veikia suspaudimo uždegimu, kur kuro purškimas ir suspaudimas sukelia užsidegimą be žvakių.
Dyzelinės sistemos taip pat pasikliauja kuro kaip tepalo savybėmis — dyzelis suteikia tam tikrą tepalinį sluoksnį kuro siurbliui ir slėginiams komponentams. Jei į dyzelinį variklį įpilamas benzinas, benzinas veikia kaip tirpiklis: jis sumažina tepimo savybes, didina trintį, ir naudojant variklį ši tarša cirkuliuoja per siurblį, purkštukus ir linijas. Pasekmės gali būti rimtos — nuo kuro siurblio pažeidimo iki visos kuro sistemos keitimo.
Priešingai, benzininėse sistemose dyzelis nesusidegina taip greitai, todėl jis linkęs dengti uždegimo žvakes ir purkštukus, sukelti netolygaus darbo simptomus ir variklio užgesinimus. Dažniausiai tai ištaisyti galima pilnai nutekinus ir praplavus sistemą, tačiau jei dyzelis buvo paleistas per ilgai, gali būti pažeista katalizatorius ar uždegimo sistema.

E10 ir jo poveikis
Pastaraisiais metais šalyse diegiant E10 (10 % bioetanolio) benzino mišinius, senesni automobiliai gali patirti papildomų problemų. Bioetanolis yra poliarus ir gali pažeisti tam tikras plastikas, gumą bei sandariklius, ypač jei automobilis jų nebuvo skirtas naudoti. Ilgalaikis poveikis gali sukelti nuotėkų ar sandarumo praradimą, todėl jei netyčia įsipylėte E10 į neišbandytą automobilį, geriausia kiek įmanoma greičiau pakeisti kuro tipą ir patikrinti sistemą.
Dažniausi simptomai: kaip atpažinti netinkamą kurą
- Jei į benzininį automobilį įsipilė dyzelio: variklio užgesinėjimas, misfire, dūmai, sunku užvesti arba visiškas užvedimo nebuvimas.
- Jei į dyzelinį automobilį įsipilė benzino: stiprus trinktelėjimas ar „knocking“ greitėjant, per didelis išmetamųjų dujų dūminimas, variklio lemputė deganti ir galimas visiškas sustojimas.
Kaip dažnai tai nutinka ir kaip to išvengti
Tokia klaida nutinka dažnai — pranešama, kad Jungtinėje Karalystėje misfuelling įvyksta maždaug kas kelias minutes. Paprastų prevencinių priemonių sąrašas padės sumažinti riziką:
- Prieš pildami kurą perskaitykite ant pistoleto ir kuro bako dangtelio užrašus.
- Atkreipkite dėmesį į spalvotus antgalius ir raides (pvz., diesel vs petrol) ir nekalbėkite telefonu pilant kurą.
- Jei automobilis turi etiketę apie E10 suderinamumą, įsidėmėkite ją — tai gali apsaugoti nuo ilgalaikių problemų.

Remonto galimybės ir paslaugos
Specializuotos pagalbos tarnybos, pvz., RAC Fuel Patrol, atvyksta į vietą, nutekina užterštą kurą iš bako ir kuro linijų, praplauna sistemą ir suteikia pakankamai švaraus kuro, kad automobilis galėtų saugiai nuvažiuoti iki serviso. Jei žala didžiulė, automobilį gali tekti nutempti į autorizuotą dirbtuves — remontas gali apimti kuro siurblio, purkštukų ar net visos kuro sistemos keitimą.
Jei turite techninės pagalbos draudimą arba privalomąjį automobilio draudimą, praneškite apie įvykį kuo skubiau — kai kuriais atvejais tokios situacijos padengiamos.
Expert Insight
„Greitas veiksmas — svarbiausia. Jei matote, kad įsipylėte netinkamo kuro, nesukite uždegimo raktu ir iškvieskite specialistus. Bituminės ir poliarinės kuro sudedamosios dalys reaguoja su variklio komponentais skirtingai — ilgesnis variklio naudojimas po misfuelling gali padvigubinti remonto kainą“, — sako dr. Jonas Petrauskas, automobilių inžinerijos specialistas ir mobiliosios techninės pagalbos konsultantas.
Jei abejojate, saugiausias sprendimas — sustabdyti eksploataciją ir kviesti pagalbą. Laiku atliktas nutekinimas bei plovimas dažnai leidžia išvengti brangių keitimų ir pratęsti automobilio gyvavimo laiką.
Turėkite omenyje: veiksmai dabar lemia, kiek brangiai jums kainuos remontas rytoj. Jei įmanoma, pasinaudokite patikimų profesionalų paslaugomis ir informuokite draudiką — taip apsaugosite save nuo netikėtų išlaidų.
Komentarai
Marius
Šis straipsnis aiškiai parodo, ką daryti iš karto: neįjungti variklio, informuoti degalinės personalą, perstatyti į neutralią pavarą ir kvieti pagalbą. Nutekinti ir praplauti – dažnai išgelbė brangių remonto sprendimų.
Palikite komentarą