Seimas siūlo laikinai mažinti dyzelino akcizą Lietuvoje

Seimo siūlymas laikinai sumažinti dyzelino akcizą iki 466 Eur/1000 l galėtų atpiginti kurą ~6,5–7 ct/l. Sprendimas skirtas atkurti vartojimą Lietuvoje, stabilizuoti rinką ir sumažinti kurų trauką į Lenkiją.

Komentarai
Seimas siūlo laikinai mažinti dyzelino akcizą Lietuvoje

3 Minutės

Seimo Ekonomikos komitetas pritarė siūlymui 2026 m. pirmąjį pusmetį laikinai sumažinti dyzelino akcizą iki 466 Eur už 1000 litrų, atsisakant CO₂ komponento (dabar sudaro 53,6 Eur/1000 l). Degalinių skaičiavimu, tai degalinėse reikštų maždaug 6,5–7 ct mažesnę kainą už litrą dyzelino. Tokia priemonė siekiama sumažinti degalų trauką į Lenkiją ir atkurti rinkos apimtis Lietuvoje.

Ekonominis fonas ir pasekmės biudžetui

Šiemet bendras dyzelino akcizas Lietuvoje siekia 519,6 Eur/1000 l – daugiau nei kaimyninėje Lenkijoje. Dėl šio skirtumo 2025 m. sausio–spalio mėn. dyzelino suvartojimas Lietuvoje sumažėjo beveik 15 proc. (apie 240,4 mln. litrų), o tai kenkia tiek degalinių apyvartoms, tiek valstybės akcizų ir PVM pajamoms. LIEPA vertinimu, planuotos papildomos pajamos iš padidinto akcizo (200 mln. Eur) realiai gali siekti tik apie 100 mln. Eur.

Rinkos stabilizavimas ir tarptautiniai vežėjai

Lietuvos vežėjai teigia, kad sumažinus akcizą transporto bendrovės pradėtų užpildyti bakus Lietuvoje, o ne Lenkijoje — šiuo metu apie 90 proc. tarptautinių vežėjų degalus perka kaimyninėje šalyje. Dėl to Lenkijos biudžetas gauna akcizų ir PVM pajamas, o Lietuvoje lieka padidėjęs kelių nusidėvėjimas ir aplinkos tarša.

Vietos verslas ir gyventojai

Pasak LIEPA atstovų, aukšti akcizai skatina infliaciją ir mažina Lietuvos verslo konkurencingumą. Ekonomikos komitetas teigia siekiąs subalansuoto sprendimo, kuris laikinai sumažintų kainų šoką verslui ir gyventojams bei padėtų stabilizuoti degalų rinką Vilniuje, Kaune ir kitose miestų degalinėse.

Kaip tai veikia Lietuvos automobilių rinką?

Degalų kainos tiesiogiai veikia pirkėjų pasirinkimus Lietuvos automobilių rinkoje. Ilgesnius maršrutus važinėjantys vairuotojai Vilniuje ir Kaune dažnai renkasi dyzelinius automobilius dėl didesnio sukimo momento ir geresnio kuro sąnaudų efektyvumo. Laikinas akcizo mažinimas gali sulėtinti perėjimą prie mažesnio taršos transporto ir elektrinių automobilių, nes dėmesys persikelia prie trumpalaikio kainų stabilumo.

Modelių specifikacijos, dizainas ir eksploatacija

Dyzeliniai varikliai išlieka populiarūs furgonams, krovininiams ir daliai lengvųjų automobilių dėl ekonomiškumo miško magistralėse ir didesnės traukos. Tačiau Europos rinkoje dyzelio dalis mažėja dėl griežtėjančių emisijų standartų ir augančio elektrinių automobilių pasiūlos. Lietuvoje automobilių prieinamumas ir kainos stabilizuojasi: naudotų dyzelinių modelių pasiūla yra didelė, tačiau naujų hibridų ir EV asortimentas auga – ypač Vilniaus ir Kauno salonuose.

Rinkos pozicionavimas ir konkurencija

Trumpuoju laikotarpiu mažesnis akcizas gali pagerinti Lietuvos degalinių konkurencingumą, padidinti vietinį pardavimą ir sumažinti išvykas degalams į Lenkiją. Ilgalaikėje perspektyvoje sprendimų priėmėjai turi įvertinti poveikį metinei automobilių rinkos strategijai, EV plėtrai ir transporto sektoriaus tvarumui.

Seimas dar turės galutinai apsispręsti, tačiau siūlymas atkreipia dėmesį į akivaizdžias rinkos realijas: degalų kainų politika tiesiogiai veikia vairuotojus Lietuvoje, Lietuvos automobilių rinką ir regioninę konkurenciją su Lenkija.

Šaltinis: autoasas

Palikite komentarą

Komentarai