3 Minutės
Jay Leno ir istorinė automobilių ikona
Klasikinių automobilių pasaulyje retas modelis sulaukia tiek susižavėjimo, kiek 1913 m. Mercedes 37/95 Double Phaeton Torpedo. Neseniai žinomas automobilių kolekcionierius Jay Leno turėjo privilegiją užvesti šią legendinę transporto priemonę – automobilių pasaulyje ji laikoma inžinerinių naujovių ir prabangos etalonu jau daugiau nei šimtmetį.
Inžinerijos stebuklas: techninės savybės ir galia
Šio 1913 m. Mercedes 37/95 širdyje slypi įspūdingas 9,6 litro keturių cilindrų variklis – toks našumas įspūdingas net ir šių laikų automobilių kontekste. Automobilio pavadinime užkoduota 95 arklio galių galia anuomet buvo išskirtinė ir netikėta. Skaičius 37 pavadinime reiškė vokišką mokesčių klasę, išryškindamas išskirtinį šio automobilio statusą. Dėl tokios variklio galios Mercedes pasiekė neįtikėtiną, tuomet revoliucinį, 160 km/h (apie 100 mylių/h) maksimalų greitį – jis buvo tikra savo epochos supersportinė mašina.
Palyginimui: Ford Model T, gamintas tuo pačiu laikotarpiu, turėjo vos 22 arklio galias ir pasiekdavo iki 74 km/h (46 mylių/h) greitį. Mercedes ne tik aplenkė savo konkurentus pagal našumą, bet ir pasklido kalbos, kad jo pasirodymas iškart padidino greičio viršijimų skaičių.

Prabanga be kompromisų: dizainas ir meistriškumas
XX a. pradžioje automobiliai buvo didžiausias prestižo simbolis ir buvo prieinami tik visuomenės elitui. 1913 m. Mercedes 37/95 kainavo stulbinančius 8000 JAV dolerių, kai tuo metu puikiai įrengtas namas siekė apie 12 000 dolerių. Tokia kaina atspindėjo šio automobilio – santykinio inžinerinio ir dizaino viršūnės – statusą.
Jay Leno garaže eksponuojamas Mercedes iš pradžių buvo pristatytas savo pirmam savininkui Paryžiuje 1913 metais. Po ilgų dešimtmečių dingimo 1930–1984 m. laikotarpiu automobilis buvo kruopščiai restauruotas žymiosios „Nethercutt Collection“ pradžioje XXI amžiaus. Dėl ypač kokybiško restauravimo, 2001 m. modelis pelnė „Best in Class“ apdovanojimą. Kėbulą, sukonstruotą žymaus prancūzų meistro Henri Labourdette, puošia juoda spalva ir elegantiškai nikeluoti apvadai – tuo metu chromas automobilių pasaulio dar nebuvo pasiekęs.
Našumas ir vairavimo patirtis
Didingas 9,6 litro variklis turi net tris viršutines vožtuvus vienam cilindrui ir buvo aprūpintas elektriniu starteriu – ši inovacija anuomet stebino visus. Net ir šiandien, išlaikytas idealioje būklėje, šis Mercedes motoras veikia ypač sklandžiai. Vairavimo pojūčiai – autentiški ir nepakartojami: užvedus variklį, saloną užplūsta griausmingas garsas ir intensyvios vibracijos, visa važiuoklė prisipildo energijos. Kylant greičiui, vibracijos slopsta, tačiau mechaninis automobilio charakteris juntamas visada.

Automobilio viduje atsiskleidžia Mercedes įsipareigojimas komfortui. Sėdynės, apvilktos juoda oda, labiau primena prabangius krėslus nei įprastus automobilio sėdynių dizainus — jos leidžia keliauti itin komfortiškai net ir ilgose kelionėse. Didelis medinis vairas reikalauja tvirto sukibimo ir jėgos – primindamas, iš kur prasidėjo ankstyvoji automobilių era.
Paveldas ir retumas
1913 m. Mercedes 37/95 Double Phaeton Torpedo buvo ne vien greitas automobilis, bet ir techninės pažangos bei visuomenės progreso simbolis. Trijų spindulių žvaigždės emblema ant kapoto žymėjo Mercedes-Benz siekius pirmauti sausumoje, vandenyje ir ore. Tuo metu emblema buvo be dabar visiems atpažįstamo apskritimo – šis elementas atsirado tik po 1926-ųjų.

Šiais laikais, ypač pamatyti tokį automobilių retą perliuką Los Andželo gatvėse tarp šiuolaikinių Ford ar Toyota, yra tikra retenybė. Iš viso žinoma tik apie tuziną tokių modelių pasaulyje, o Jay Leno parodyta Phaeton Torpedo laikoma vieninteliu tokiu išlikusiu egzemplioriumi.
Išvada
1913 m. Mercedes 37/95 Double Phaeton Torpedo ir šiandien išlieka įspūdingu liudijimu apie laikus, kai automobilių meistrystė, našumas ir prabanga buvo aukščiausio lygio. Šis klasikinis automobilis – tai tarsi gyvas tiltas į auksinę automobilių amžių ir šių laikų automobilių entuziastams, ir istorikams, kai Mercedes visiems rodė inovacijos ir išskirtinumo pavyzdį klasikinių automobilių pasaulyje.
Komentarai