Australija skatina atsakingą el. dviračių naudojimą – pristatoma moksleivių vairuotojo pažymėjimo schema | Pedal - Automobilių naujienos, apžvalgos ir technologijos Lietuvoje
Australija skatina atsakingą el. dviračių naudojimą – pristatoma moksleivių vairuotojo pažymėjimo schema

Australija skatina atsakingą el. dviračių naudojimą – pristatoma moksleivių vairuotojo pažymėjimo schema

2025-07-22
0 Komentarai Aistė Petrauskaitė

4 Minutės

Australija imasi aktyvių veiksmų, skatindama atsakingą elektrinių dviračių (el. dviračių) naudojimą tarp jaunimo. Šiam tikslui šalyje pradedama novatoriška Moksleivių dviračio vairuotojo pažymėjimo schema (SBLS). Programa, kurios pagrindas – švietimas ir sauga eismo dalyviams, atsirado reaguojant į išaugusius nerimą keliančius saugumo iššūkius bei netinkamo el. dviračių eksploatavimo atvejų didėjimą, taip siekiant saugesnių gatvių.

Kas yra Moksleivių dviračio vairuotojo pažymėjimo schema?

SBLS – tai bandomoji licencijavimo programa, pradėta Naujojo Pietų Velso regione ir skirta mokyklinio amžiaus vaikams, naudojantiems elektrinius dviračius (e-bike) ir elektrinius paspirtukus. Schema orientuota į svarbiausius eismo saugumo, teisėtumo bei pagarbos kitiems eismo dalyviams principus. Atsižvelgiant į augantį el. dviračių populiarumą tarp jaunimo ir padažnėjusius incidentus, projektas bus pradėtas pasirinktosiose mokyklose jau šiais metais.

Programos veikimo principas

Pagal SBLS bandomąją tvarką, moksleiviai privalės išklausyti interaktyvią internetinę saugaus keliavimo kursą, kuriame aptariami pagrindiniai kelių eismo saugumo klausimai: leistinas greitis, šalmo dėvėjimas, elgesio taisyklės ant šaligatvių bei saugus sankryžų kirtimas. Baigę teorinius mokymus, dalyviai laikys žinių testą, o sėkmingai išlaikiusieji gaus skaitmeninį pažymėjimą, patvirtinantį jų pasirengimą saugiai važiuoti el. dviračiais ir el. paspirtukais.

Tokių miestų kaip Sutherland ar Newcastle mokyklos, jau išreiškusios susidomėjimą programa, pačios spręs, kaip integruoti SBLS: pažymėjimas galės būti privalomas naudojantis saugiomis dviračių stovėjimo aikštelėmis arba keliaujant į mokyklą ir iš jos. Programa orientuota į mokymą, o ne baudimą, todėl pirmajame etape netaikomos baudos ar piniginės sankcijos, skatinama suformuoti saugius įpročius ilgam laikui.

Inovatyvi kelių eismo saugumo skatinimo iniciatyva

Australijos sprendimas išsiskiria lyginant su kitų šalių griežtesniais reguliavimo modeliais. Skaitmeninės, visiems lengvai prieinamos licencijos mažina dalyvių barjerus ir administracines išlaidas, taip skatindamos masiškesnį dalyvavimą. Tokia iniciatyva gali tapti pavyzdžiu panašioms eismą gerinančioms programoms visame pasaulyje – tuo labiau, kad Australijos Nacionalinė transporto tyrimų organizacija aktyviai tiria el. mikromobilumo reguliavimo tendencijas ir teikia ateities rekomendacijas.

Transporto priemonių reikalavimai ir technologijų tendencijos

Mokinių naudojami el. dviračiai dažniausiai priklauso vadinamai “su pedalų asistavimu” grupei. Austrijoje šie modeliai ribojami iki 250 vatų galios ir 25 km/h didžiausio pagalbinio greičio, kad atitiktų vietinius teisės aktus. Visgi, žiniasklaidoje neretai iškeliamos problemos dėl modifikuotų ir galingesnių įrenginių jaunimo rankose – tad reikalingas tiek techninis išmanymas, tiek aiškios taisyklės. Naujujuose SBLS mokymuose bus kalbama apie skirtingus elektrinių dviračių ir el. paspirtukų modelius, aiškinama, kurie jų tinkami ir legalūs važiuoti gatvėmis, o kurie gali kelti pavojų.

Dizainas ir jaunimo patrauklumas

Elektrinių dviračių populiarumą tarp jaunimo lemia patrauklus šiuolaikinis dizainas, lengvi rėmai bei pažangios technologijos – skaitmeniniai ekranai, programėlėmis valdomos funkcijos, modernios stabdžių sistemos. SBLS programa įtraukia šiuolaikinius moksleivius, siūlydama skaitmeninį “ride-ready” pažymėjimą, artimą technologiniam jų gyvenimui ir naudojant pačias naujausias mikromobilumo priemonių inovacijas skatina atsakingą eismą.

Nauda ir vieta rinkoje

El. dviračiai po truputį praranda “žaislų” reputaciją ir tampa vis populiaresne judėjimo priemone keliaujant į mokyklą, darbą ar susitikimus. Tai atitinka pasaulines tendencijas Europoje ir Šiaurės Amerikoje, kur mikromobilumo plėtra – elektriniai dviračiai ir paspirtukai – suteikia miestams patogią, ekonomišką ir aplinką tausojančią alternatyvą automobiliams. Tačiau spartėjant inovacijoms, visuomenė atidžiau stebi rizikas – žiniasklaidoje vis dažniau pranešama apie avarijas, kuriose dalyvauja nepilnamečiai ar be leidimo važiuojantys jaunuoliai, todėl SBLS tipo švietimo schema tampa vis aktualesnė.

Palyginimas: švietimas ar draudimai?

Kai kurie miestai pasirenka griežtus greičio apribojimus ar draudimus kovojant su netinkamu el. dviračių naudojimu, tačiau Australijoje SBLS remiasi apgalvota švietimo strategija. Didesnis dėmesys skiriamas kelių eismo taisyklių pažinimui ir atsakomybei, o baudos ar suvaržymai numatomi tik ateityje, leidžiant jaunimui patiems suvokti savo rolę kelyje. Tai gali tapti sektinu pavyzdžiu ir kitoms šalims, ieškančioms modernių mikromobilumo saugumo sprendimų ir formuojant atsakingų vartotojų kartą.

Ateities perspektyvos

Australijos Nacionalinei transporto tyrimų organizacijai ruošiantis paskelbti išsamų el. mobilumo apžvalgos pranešimą, Moksleivių dviračio vairuotojo pažymėjimo schema išryškėja kaip pažangus pavyzdys, kaip galima derinti licencijavimą ir švietimą bendram saugumui. Plataus taikymo atveju SBLS ar panašios sistemos gali reikšmingai sumažinti jaunimo avarijų su el. dviračiais skaičių, sustiprinti visuomenės pasitikėjimą mikromobilumu, atverti kelią platesniam elektrinių transporto priemonių priėmimui ir kitiems ekologiškiems sprendimams.

Apibendrinimas

Subalansuotas reglamentavimas – jungiantis švietimą su apgalvotu kontrolės mechanizmu – gali tapti raktu į sėkmingą el. dviračių ir paspirtukų plėtrą, padedant užtikrinti, kad ši moderni transporto priemonė išliktų saugi, tvari ir praktiška jauniems eismo dalyviams dar ilgus metus.

Šaltinis: electrek

Sveiki! Esu Aistė ir automobiliai – mano kasdienė aistra. Seku naujausias automobilių naujienas, modelių premjeras ir džiaugiuosi galėdama dalytis jomis su jumis. Tikiu, kad gera informacija padeda pa

Komentarai

Palikite komentarą