6 Minutės
Miesto mobilumo persvarstymas
Miestų gyvenimas suteikia patogumų, bet taip pat lemia spūstis, taršą ir ilgesnes keliones į darbą. Vokietijos startuolis XYTE (tariama „excite“) siekia spręsti šias miesto mobilumo problemas naujovišku mikromobilumo sprendimu, kuris suderina automobilio saugumo ir apsaugos lūkesčius su elektrinio paspirtuko (e-scooter) kompaktiškumu.
Rezultatas – XYTE One: lengvas, vienvietis triračio tipo elektrinis vozilas, esantis tarp elektrinių dviračių/paspirtukų ir lengvųjų automobilių. Jis skirtas vairuotojams, kurie nori daugiau saugumo, apsaugos nuo oro sąlygų ir krovinių talpos nei įprastas dviratis ar paspirtukas, bet nenori tradicinio automobilio dydžio ir kainos.

Ką siekia išspręsti XYTE One
Mikromobilumas įrodė savo vertę trumpoms kelionėms, tačiau daugelis keleivių vis dar patiria saugumo ir praktiškumo kompromisus. XYTE One užpildo šias spragas, siūlydamas:
- Patobulintą saugos įrangą ir kėbulo standumą, labiau primenantį automobilį nei paspirtuką;
- Apsaugą nuo oro sąlygų ir užrakinamą bagažinę kasdienėms kelionėms;
- Kompaktišką išmatavimą, palengvinantį parkavimą ir manevravimą mieste;
- Visiškai elektrinį varikį, užtikrinantį mažesnes emisijas ir eksploatacines išlaidas.
Dizainas ir išdėstymas
One yra siauras vozilas — vos 79 cm pločio ir 2,17 m ilgio — todėl jį gerokai lengviau statyti nei įprastą automobilį, nors jis vis tiek privalo paisyti kelių eismo taisyklių motorinėms transporto priemonėms (negali būti naudojamas dviračių juostose ar paliktas ant šaligatvių). XYTE pabrėžia automobilinį požiūrį: lenktyninis stiliaus viso aliuminio vienasluoksnis kėbulas (unibody), vienas ergonomiškai išdėstytas sėdynės vieta su galimybe montuoti 4 taškų saugos diržą ir formuotas pilotų skyrius su 10 colių jutikliniu ekranu.

Apsauga nuo oro sąlygų ir bagažas
XYTE teigia, kad One suteikia „patikimą apsaugą nuo oro sąlygų“ ir tai pagrindžia 72 litrų (19 galonų) atsparia oro sąlygoms bagažine, kurioje tilps smulkus gėrimų dėžė, sporto inventorius ar kelios maisto pirkinių pakuotės. Vis dėlto One vis tiek yra atviras abiejose pusėse, tad nors apsaugo geriau nei tipiškas paspirtukas, tai nėra nepralaidus automobilio salonas — todėl nereikėtų tikėtis visiškos apsaugos itin ekstremaliomis sąlygomis.
Veikimas, pavaros sistema ir įkrovimas
One naudoja vienos pavaros elektrinį motorą, kurio stipriausia galia siekia 19 kW ir maksimalus sukimo momentas — 55 Nm. Elektroninis greičio ribotuvas nustato maksimalų greitį 99 km/val, kas yra pakankama miesto ir priemiesčių keliams. XYTE nurodo vienu įkrovimu važiuojamą atstumą apie 112 km — konkurencinga reikšmė miesto orientuotam elektriniam transportui, tačiau ribota intensyviam visos dienos naudojimui.

Įkrovimas ir akumuliatorius
Fiksuotas akumuliatorius nėra išimamas, tačiau palaiko greitą įkrovimą: XYTE teigia, kad baterija gali pasiekti maždaug 80 % talpos per truputį daugiau nei dvi valandas, todėl tai yra praktiška kasdieniams komutuotojams, galintiems įkrauti per darbo pertrauką ar laisvu laiku. Ilgesnėms kelionėms savininkai turėtų planuoti papildomas įkrovimo stoteles, nes skaičiuojamas nuotolis labiau pritaikytas trumpoms miesto kelionėms nei tolimesnėms išvykoms.
Kėbulas, pakaba ir stabdymas
Saugumas ir vairavimo komfortas yra kertinės One savybės. Išdėstymas naudoja du ratus priekyje, kad pagerintų stabilumą, bei dvigubos svirties (double wishbone) pakabą su dviem vertikaliais amortizatoriais, sušvelninančiais miesto duobes. Stabdoma 240 mm diskiniais stabdžiais visuose ratuose, papildyta 3 kanalų ABS sistema — įranga retai sutinkama daugelyje mikro-EV ir aiškiai pranokstanti tipinius e-paspirtukų ar mopedų sprendimus.

Svoris, naudingas krovinis ir ergonomika
Baltasis masės svoris (su pilnais skysčiais) yra 206 kg su maksimaliu naudingu krovinio kiekiu 330 kg. Tai palieka apie 124 kg vairuotojui ir papildomam bagažui bagažinėje. Santykinai nedidelis transporto priemonės svoris ir siauras profilio išdėstymas padeda mažinti energijos sąnaudas ir pagerina manevringumą.
Ryšys ir funkcijos
Įeinantys ir pradžios modeliai turi LED apšvietimą, Bluetooth ir LTE ryšį, telefono laikiklio parinktį bei 10 colių jutiklinį kokpito ekraną, kuriame sukoncentruota transporto priemonių telematika ir navigacija. Elektrinis atbulas, ribojamas iki 10 km/val., padeda manevruoti siaurose stovėjimo vietose — tai vertinama privalumas tankiuose miesto rajonuose.
Rinkos pozicionavimas ir kaina
XYTE pozicionuoja One kaip aukštesnės klasės mikromobilumo produktą, skirtą miesto profesionalams ir komutuotojams, kuriems reikia daugiau apsaugos ir saugumo nei dviračiams, bet nereikia kelių sėdimų vietų automobilio. Įmonė planuoja ribotus paleidimus Europos miestuose, tokiuose kaip Paryžius, Barselona, Milanas ir Miunchenas.
Išankstiniai užsakymai Launch Edition reikalauja negrąžinamos 250 € depozito, o pradžios kaina – 10 750 € (maždaug 12 600 USD) neįskaičiavus mokesčių ir vietinių rinkliavų. XYTE įsipareigojo nemokamai pristatyti pirmą partiją; gamyba numatyta pradėti lapkritį, o preliminarūs pristatymai – 2026 m. pradžioje.

Saugumo istorija ir palyginimai
XYTE teigia, kad One yra dvasinis BMW C1 įpėdinis — saugumą akcentavęs uždaras paspirtukas, gamintas BMW pradžioje 2000-ųjų — tačiau bendrovė neturi ryšių su BMW ar Bertone sukurtu C1. Reikšmingiau, jog XYTE teigia, jog One dizainas vystėsi gavus atsiliepimų iš daugiau nei 500 realių vartotojų ir entuziastų — klientų vairuojamas tobulinimas stiprina jo poziciją miesto mobilumo srityje.
Kaip jis lyginamas su alternatyvomis
Lyginant su e-paspirtukais ir elektriniais dviračiais, One siūlo pranašesnę apsaugą nuo oro sąlygų, užrakinamą bagažinę ir automobilio lygio saugumo komponentus, tokius kaip ABS ir galimybė naudoti saugos diržą. Lyginant su mažais automobiliais — jis yra ženkliai pigesnis ir gerokai kompaktiškesnis — bet aukojama keleivių talpa (tik vienvietis) ir visiškas salono uždarumas. Tiems, kurie vertina saugumą ir krovinių talpumą daugiau nei pilną saloną arba kelias sėdimas vietas, One gali būti prasmingas kompromisas mikromobilumo segmente.
Kam verta svarstyti XYTE One?
One skirtas miesto komutuotojams, kurie nori efektyvios, mažesnės emisijos transporto priemonės, akcentuojančios saugumą ir kasdienį praktiškumą. Jis idealiai tinka tiems, kurie prioritetizuoja lengvą parkavimą, mažesnes eksploatacines išlaidas ir mažesnį poveikį aplinkai, tačiau tikisi daugiau apsaugos nei suteikia įprastas e-paspirtukas.
Paskutinės mintys
XYTE One yra ambicingas bandymas sujungti mikromobilumą ir automobilius. Derindamas aliuminio vienatūrio konstrukciją, ABS stabdymą, siaurą profilio plotį ir tinkamą miesto nuotolį, jis pateikia patrauklią alternatyvą vienam keleiviui skirtoms miesto kelionėms. Potencialūs pirkėjai turėtų palyginti privalumus — geresnis saugumas, kompaktiškumas ir greitas įkrovimas — su trūkumais, tokiais kaip vienvietis sėdynių sprendimas, ribota apsauga nuo oro sąlygų ir daugelio šalių reikalavimas turėti vairuotojo pažymėjimą. Tinkamam vartotojui One gali būti praktiškiausias ir saugiausias žingsnis nuo tradicinio dviračio ar e-paspirtuko į pažangesnį mikromobilumo sprendimą.
Šaltinis: autoevolution

Komentarai