Degalų akcizai ir dyzelino nuosmukis pasienyje: poveikis

Pasienio su Lenkija savivaldybėse dyzelino pardavimai smuko rekordiškai – kai kur net 73 %. Straipsnyje aptariama akcizų įtaka, regionų ekonomika, galimi sprendimai ir poveikis Lietuvos automobilių rinkai bei vairuotojams.

Komentarai
Degalų akcizai ir dyzelino nuosmukis pasienyje: poveikis

3 Minutės

Šiais metais Lietuvos degalų rinka patyrė ženklų smūgį: Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, per sausį–spalį parduota apie 1,58 mlrd. litrų dyzelino, t. y. 13,2 % mažiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Tai kur kas daugiau nei Finansų ministerijos metų pradžioje prognozuoti 6 %.

Kur kritimas didžiausias?

Didžiausią pardavimų nuosmukį registruoja pasienio su Lenkija savivaldybės. Rekordinis – Kalvarijos – kur dyzelino pardavimai krito net 73,4 %. Šakių rajone kritimas siekė 51,4 %, Marijampolėje – 27,8 %, Prienuose – 16 %, Alytuje – 13,6 %. Tokių tendencijų priežastis – kainų skirtumas dėl išaugusių akcizų ir aktyvus „degalų turizmas“: tiek tarptautinio transporto vilkikai, tiek vietos gyventojai važiuoja į Lenkiją piltis pigesnio dyzelino ir pirkti kitų prekių.

Ekonominės pasekmės regionams ir degalinėms

Lietuvos inovatyvios energetikos ir prekybos asociacijos (LIEPA) reprezentantai pabrėžia, kad dėl sumažėjusių apyvartų mažesni degalinių tinklai negali amortizuoti nuostolių. Asociacijos vertinimu, pasienio su Lenkija regionų degalinės šiemet galės atleisti apie 100 darbuotojų – atleidžiamųjų darbo užmokesčio fondas gali pasiekti 3 mln. eurų. Dėl to vietos ekonomika mažina apyvartas, mokesčius ir sukuria konkurencinį spaudimą verslui.

Kaip degalinės reaguoja?

Mažinamos pamainos, trumpinamas darbo laikas, atsisakoma naktinių pamainų; darbuotojų atleidimas – kaip kraštutinė priemonė. Tokios taupymo priemonės turi tiesioginį poveikį regionų gyvybingumui ir vietos rinkai.

Akcizų pokyčiai ir kainų perspektyva

Vyriausybės pasiūlymu 2026 m. dyzelino akcizas būtų didinamas 6,5 % (nuo 519,6 iki 553,6 eurų už 1000 litrų), kas reikštų apie 4 ct/l padidėjimą degalinėse. Lenkija kitąmet neplanuoja didinti akcizo, tad kainų skirtumas padidėtų iki ~14 ct/l – tai dar labiau skatintų „degalų turizmą“. Be to, Latvija turi planuojamą akcizo pokytį, dėl teisinių niuansų iki balandžio dyzelinas Latvijoje gali būti apie 6 ct/l pigesnis nei Lietuvoje, kas pritrauktų dar daugiau Lietuvos vairuotojų.

Pasiūlymai sprendimui: suderinti akcizus

Verslo bendruomenė siūlo suartinti dyzelino akcizo tarifą su Lenkija, kad būtų sumažintas kainų skirtumas. Tokia politika leistų išlaikyti krovininio transporto srautus Lietuvoje, apsaugoti darbo vietas pasienio regione ir stabilizuoti vietinę degalų rinką.

Įtakos Lietuvos automobilių rinkai ir vairuotojams

Vairuotojams Lietuvoje ir ypač vežėjams dyzelino kainų svyravimai reiškia didesnes eksploatavimo sąnaudas. Lietuvoje dyzeliniai krovininiai automobiliai ir sunkesni SUV yra populiarūs dėl geresnio sukimo momento ir ekonomiškumo ilgose kelionėse. Tačiau ilgalaikiai akcizų pokyčiai gali paspartinti perėjimą prie alternatyvų: hibridinių ir elektrinių automobilių. Vilniuje ir Kaune matome spartėjančią elektromobilių rinkos plėtrą, gerėjančią infrastruktūrą ir platesnį modelių pasirinkimą – tai svarbi tendencija Lietuvos automobilių rinkai.

Transporto priemonių specifikacijos ir pirkėjų sprendimai

Vežėjai renkasi modelius su didesniu degalų baku ir efektyviais dyzeliniais varikliais dėl mažesnių ilgalaikių sąnaudų. Tačiau trumpalaikiai kainų skirtumai (ct/l lygmenyje) gali pakeisti maršrutus ir apsipirkimo įpročius. Lietuvoje populiarūs tiek naudoti dyzeliniai universalai, tiek naujesni mažesnio taršumo varikliai; tačiau jeigu akcizai ir toliau augs, pirkėjų dėmesys persikels į ekonomiškesnes ir elektrifikuotas alternatyvas.

Kaip tai veikia Lietuvos konkurencingumą?

Jei šalinant kainų skirtumus nebus priimtų sprendimų, Lietuvos pasienio regionai susidurs su tolesne ekonomine atskirtimi: mažesnės degalinių apyvartos, mažiau surenkamų mokesčių ir didesnė socialinė įtampa. Suderinti fiskalinę politiką su kaimynais – vienas iš būdų išlaikyti krovininio transporto srautus ir regionų verslą.

Apibendrinant: dyzelino pardavimų smukimas pasienyje – aiškus signalas politikams, verslui ir vairuotojams Lietuvoje. Sprendimų paieška – nuo akcizų suderinimo iki greitesnės elektrifikacijos skatinimo – turės didelę įtaką Lietuvos automobilių rinkai, vežėjų sąnaudoms ir regionų ekonomikai.

Šaltinis: vilnijosnaujienos

Palikite komentarą

Komentarai