Vilkikų krizė prie Baltarusijos: ką tai reiškia Lietuvai

Muitinės ir vežėjų skaičių prieštaravimai dėl įstrigusių vilkikų Baltarusijoje kelia riziką Lietuvos logistikai. Straipsnyje aptariama įtaka transporto rinkai, kainų tendencijos ir vairuotojams Vilniuje bei Kaune.

Komentarai
Vilkikų krizė prie Baltarusijos: ką tai reiškia Lietuvai

4 Minutės

Lietuva ir toliau informuoja visuomenę apie besitęsiančią Baltarusijos hibridinę ataką, kuri veikia ne tik nacionalinį saugumą, bet ir Lietuvos logistikos ir automobilių rinką. Valdžios atstovai praneša apie sulaikytas kontrabandines cigaretes (per 8 tūkst. pakelių per parą), vieną sulaikytą asmenį, perimtus penkis oro balionus ir patikrinimus – daugiau nei 750 automobilių bei beveik 1 000 asmenų. Policija, Valstybės sienos apsaugos tarnyba ir kariuomenė dirba kartu, o ekstremalios situacijos paskelbimas, pasak pareigūnų, suteikė tarnyboms platesnius veikimo įgaliojimus.

Muitinės ir vežėjų skaičių prieštaravimai

Muitinės departamento atstovė Dovilė Kraulaidienė pateikė aiškesnį skaičiavimą: nors transporto įmonių asociacija „Linava“ pranešė apie 488 įstrigusius vilkikus ir priekabas, muitinės duomenimis realiai Baltarusijoje likę apie 185 vienetai (91 vilkikas ir 49 priekabos, priklausančios Linavai, bei 28 vilkikai ir 17 priekabų, nepriklausančių asociacijai). Vežėjai prieštarauja ir tvirtina apie 4 tūkst. įstrigusių vilkikų – šis konfliktas dėl skaičių trikdo dialogą su valdžia ir sudaro neaiškumą rinkai.

Eilės šalies pasienyje ir transporto srauto pokyčiai

Nors rizikos aptariamos viešai, vežėjai toliau vyksta į Baltarusiją: prie Medininkų formuojasi maždaug 500 vilkikų eilė, prie Šalčininkų – virš 300. Muitinė pastebi, kad daugiau lietuviškų numerių vilkikų išvažiuoja į Baltarusiją nei įvažiuoja atgal, o dalis tranzito krypčių pasikeitė – srautas dalinai persikreipė per Latviją po ten įvestų pakeitimų išankstinei registracijai.

Vežėjų protestai ir valdžios reikalavimai

Vežėjai rengia protestą, reikalauja pagalbos grąžinti įstrigusius sunkvežimius į Lietuvą. Vyriausybė pareiškė, kad nori padėti, tačiau reikalauja tikslių ir patikrintų skaičių – „dialogas turi būti paremtas tiesa“, pabrėžė premjerės patarėjas. Muitinė taip pat pažymi, kad ekstremalios situacijos paskelbimas neišspręs problemos tų vilkikų, kurie fiziškai yra Baltarusijos teritorijoje – šios sprendimus gali priimti tik Baltarusijos institucijos.

Įtaka Lietuvos automobilių rinkai ir vairuotojams

Tokie geopolitiniai incidentai daro įtaką Lietuvos automobilių rinkai: krovinių pervežimų trukdžiai gali kelti furgonų ir vilkikų paklausą, didinti nuomos ir logistikos paslaugų kainas bei paveikti tiek naujų, tiek naudotų sunkvežimių prieinamumą Vilniuje, Kaune ir kituose didžiuosiuose miestuose. Vairuotojams Lietuvoje tai gali reikšti ilgesnes eilės prie įkrovimo/atsikrovimo vietų, brangesnį pervežimą ir pakeistus maršrutus. Europoje pastebimos pirkėjų tendencijos: didėja susidomėjimas ekonomiškesniais, mažesnio CO2 emisijos vilkikais bei suderintais „last mile“ sprendimais.

Specifikacijos, dizainas ir našumas – ką rinktis

Logistikos įmonėms svarbios specifikacijos: variklio galingumas, kuro sąnaudos (l / 100 km arba litrai/100 km), talpa, Euro6 emisijų standartas, pavarų dėžės patikimumas ir važiuoklės dizainas. Modernūs vilkikai su aerodinamine kabina, lengvesnėmis priekabomis ir hibridinėmis ar dyzelinėmis-ekonomiškomis sistemomis padeda mažinti sąnaudas ir išlaidas Lietuvos rinkoje. Dizainas ir ergonomika lemia vairuotojų komfortą – svarbu mažinti nuovargį ilguose maršrutuose iš Vilniaus ar Kauno link Baltarusijos pasienio.

Rinkos pozicionavimas ir palyginimai su Europa

Lietuvos transporto rinka dažnai veikia kaip tranzito koridorius tarp Skandinavijos, Baltarusijos ir tolimesnių Europos šalių. Lyginant su Vakarų Europa, čia dažnai vyrauja lavūs kainų spaudimas ir intensyvesnė kaina/našumas konkurencija. Dėl to įmonės dažnai investuoja į kuro taupančias technologijas ir telematikos sprendimus – tai ypač aktualu Kaune, Vilniuje ir uostamiesčiuose.

Išvados

Skaičių skirtumai tarp vežėjų ir muitinės kelia ne tik politinius, bet ir praktinius klausimus logistikos verslui bei Lietuvos automobilių rinkai. Aiškus ir patikimas duomenų mainymas tarp valdžios ir vežėjų yra būtinas, kad būtų galima suvaldyti srautus, planuoti rezervus ir nerizikuoti vairuotojų bei įmonių veikla. Vairuotojams Lietuvoje rekomenduojama sekti oficialią informaciją, atidžiai vertinti rizikas kelionėms į Baltarusiją ir skatinti dialogą tarp asociacijų, muitinės ir Vyriausybės dėl konstruktyvių sprendimų.

Šaltinis: 77

Palikite komentarą

Komentarai