4 Minutės
Lietuvos vežėjų asociacija Linava perspėja, kad pasienio su Baltarusija atvėrimas – tik pirmas žingsnis link sprendimo, tačiau problemos išlieka. Pagrindiniai sunkumai – ribotas pralaidumas pasienio punktuose, Baltarusijos taikomi mokesčiai ir galimi ieškiniai valstybei už patirtus nuostolius. Tokios grėsmės tiesiogiai veikia Lietuvos logistikos sektorių, vilkikų parkų prieinamumą ir net Lietuvos automobilių rinką, nes didėjančios sąnaudos atsiliepia krovinių pervežimo kainoms ir naudotų sunkvežimių paklausai.
Pasienio atidarymas ir jo pasekmės
Lenkijai atvėrus du pasienio punktus ir Vyriausybei nutarus atidaryti du anksčiau uždarytus Lietuvos punktus, vežėjai sako: Lietuva rizikuoja prarasti tranzitinės šalies statusą, jei pralaidumas nebus padidintas. Artėjant šventiniam laikotarpiui logistikos srautai sparčiai didėja, todėl bet koks trukdis gali būti brangus tiek įmonėms, tiek vairuotojams Lietuvoje.
Linavos pozicija ir teisinės perspektyvos
Linavos prezidentas Erlandas Mikėnas pabrėžia, kad prioritetas – kuo greitesnis vilkikų pargabenimas į Lietuvą. Asociacija jau informavo, kad vežėjai gali rengti ieškinius valstybei dėl patirtų nuostolių. Vienas iš spaudą pasiekusių skaičių – Baltarusijos mokestis už komplektą vilkikas plius puspriekabė, įvardintas apie 120 eurų per parą, taip pat taikomi mokėjimai už stovėjimą ir papildomi neaiškūs transportavimo kaštai.

120 eurų per parą ir grynieji mokėjimai
Pasak vežėjų, Baltarusijos pusė reikalauja 120 eurų už komplektą ir tokią pačią sumą už stovinčias puspriekabes be vilkikų. Mokėjimo forma – grynieji pinigai – bei neaiškios transportavimo išlaidos kelia papildomą nerimą. Tokios aplinkybės didina riziką, kad įmonės reikalauti kompensuoti patirtas išlaidas.
Ekonominis poveikis ir sektoriaus praradimai
Mikėnas atkreipia dėmesį, kad didžiausi nuostoliai atsiranda ne tik dėl stovėjimo mokesčio, bet ir prarastų klientų, išvykusių vairuotojų bei sutrikusių logistikos grandinių. Vairuotojams Lietuvoje už stovėjimą gali būti nemokami pilni atlyginimai, todėl kai kurie darbuotojai pereina dirbti į Lenkiją – ten įdarbinimo sąlygos kai kuriais atvejais palankesnės. Tokie pokyčiai ilgainiui gali paveikti vilkikų paklausą, serviso paslaugų užsakymus ir variantus Lietuvos automobilių rinkoje.
Alternatyvos ir rinkos sprendimai
Vežėjai teigia, kad alternatyvūs maršrutai yra brangūs arba nepraktiški. Dėl to transporto įmonės greičiausiai ir toliau naudosis tranzitu per Baltarusiją, nors tai kelia papildomų išlaidų. Vienas siūlymų – perkelti perkabinimo procesą į Lietuvos pusę, bet tam reikėtų suteikti galimybes užsienio vežėjams įvažiuoti į Lietuvą ir dirbti mūsų teritorijoje.
Įtaka Lietuvos automobilių rinkai
Ilgalaikiai trikdžiai tranzite gali paveikti tiek komercinių sunkvežimių, tiek lengvųjų automobilių rinką Lietuvoje. Augančios eksploatacijos sąnaudos ir prarasti klientai gali lemti didesnę naudotų sunkvežimių pasiūlą, koreguoti kainas Kaune, Vilniuje ir kituose miestuose bei pakeisti servisų užklausų struktūrą. Pavyzdžiui, jei įmonės sieks taupyti, gali atidėti naujų vilkikų pirkimus arba rinktis pigesnes modifikacijas, o tai paveiks gamintojų pasiūlą ir rinkos segmentaciją Europoje.

Techniniai aspektai: kodėl tai svarbu vairuotojams ir techninei priežiūrai
Uždarytų vilkikų stovėjimas ir papildomas transportavimas didina techninę riziką: baterijų priežiūra, padangų amortizacija, degalų sąnaudos per papildomas manipuliacijas. Tai reiškia didesnes remonto išlaidas servisuose Vilniuje ir Kaune bei galimą ankstyvą techninių dalių keitimą, kas veikia tiek automobilių dalių tiekimą, tiek kainas Lietuvos automobilių rinkoje.
Teisinės konsultacijos ir tolimesni žingsniai
Advokatų kontoros jau siūlo paslaugas vežėjams, o Linava ragina geresnės koordinacijos. Asociacijos reikalavimas vienas iš pagrindinių – kompensacijų mechanizmas. Linava teigia, kad nesvarbu iš kokių lėšų bus mokama, svarbu nustatyti aiškias taisykles ir atsakomybės ribas. Be to, asociacija kritikuoja skubotus sprendimus ir kviečia valdžią derinti veiksmus su verslu.
Santrauka ir praktiniai patarimai
Vežėjams Lietuvoje rekomenduojama rinkti dokumentus dėl nuostolių, konsultuotis su teisininkais ir aktyviai dalyvauti diskusijose su valdžia dėl kompensacijų ir perkrovimo procesų. Lietuvos įmonėms svarbu įvertinti, kaip didesnės sąnaudos įtakoja paslaugų kainodarą bei automobilių parko atnaujinimo planus, ypač atsižvelgiant į kainų tendencijas Europoje ir vietinę paklausą Vilniuje bei Kaune.
Šaltinis: 77
Palikite komentarą