6 Minutės
Raumenų automobilio legendos pradžia: kaip GTO Judge pakeitė Amerikos automobilių istoriją
Amerikos automobilių istorijoje kai kurie modeliai pranoksta savo pirminę paskirtį ir tampa tikromis ikonoms. 1969 metų „Pontiac GTO Judge Ram Air IV” yra būtent toks automobilis – raumenų automobilis, kuris ne tik nustatė naujus galios standartus, bet ir padarė didžiulį poveikį visai aukštos klasės automobilių kultūrai. Kupinas maištingos dvasios, inovacijų bei įspūdingo arklio galių skaičiaus, „GTO Judge“ paliko neblėstančią žymę automobilizmo pasaulyje.
Ištakos: nuo Tempest iki raumenų automobilių simbolio
„Pontiac GTO“ istorija prasidėjo nuo paprasto „Tempest” – kompaktiško „Pontiac“ automobilio. 1963 m. pasirodęs GTO buvo našumo paketas, siūlomas „Le Mans“ modeliui – geriau įrengtai „Tempest“ versijai. Pakeitimas buvo esminis: į „Le Mans“ sumontavus 389 kubinių colių V8 variklį, paimtą iš didesnių „Pontiac“ modelių, prasidėjo raumenų automobilių revoliucija.
Nors daugelis entuziastų mano, kad „GTO“ pavadinimas – duoklė „Ferrari 250 Gran Turismo Omologato“, tikroji istorija kur kas amerikietiškesnė. Istorikai ir „Pontiac“ viduje dirbę specialistai teigia, jog GTO reiškė „Grand Tempest Option“, – šį pavadinimą, kaip pokštą, įvedė inžinierius John DeLorean. Tai buvo ne tik duoklė lenktyniniam palikimui, bet ir drąsi „Pontiac“ inžinerinio meistriškumo deklaracija. Savo pranašumą gamintojas įrodė ir pirmosiose Daytona American Challenge Cup lenktynėse, kur „Tempest Le Mans“ su 421 Super Duty varikliu įveikė net tokias Europos legendas kaip „Ferrari 250 GTO“.

The Judge atėjimas: „Pontiac“ atsakymas Detroito raumenų automobilių kovoms
1968 m. gruodžio 19 d. pristatytas kaip specialus GTO paketas, „The Judge“ buvo „Pontiac“ ryžtingas žingsnis sparčiai stiprėjančioje raumenų automobilių konkurencijoje. Sukurtas jaunimui ir ekstremalaus našumo gerbėjams, „The Judge“ siekė išsiskirti net tarp stiprių varžovų, tokių kaip „Plymouth Road Runner“.
Nuo pirmos akimirkos „The Judge“ traukė visų dėmesį. Pristatytas išskirtine „Carousel Red“ spalva (daugiau oranžinė nei raudona), jis turėjo išraiškingą variklio dangtį. Trys iškilumai ant kapoto buvo skirti ne tik įvaizdžiui: du veikė kaip oro įleidimo angos, o trečiame buvo sumontuotas prietaisų skydelio tachometras, leidžiantis stebėti svarbiausius veikimo parametrus vairuojant raumenų automobilį.
Našumo duomenys: kuo ypatingas 1969 GTO Judge?
- Variklio pasirinkimai:
- Standartinis: 400 kub. colių V8, 350 AG, 603 Nm sukimo momentas
- The Judge komplektacija: Ram Air III 400 V8, 366 AG, pagerinta galvutė ir agresyvus kumštelinis velenas
- Pasirinktinai: Ram Air IV 400 V8, oficialiai 370 AG, kaltiniai komponentai, aliumininis įsiurbimo kolektorius, apvalios galvutės, aukšto pakėlimo velenas - Pavarų dėžės: Muncie 4 laipsnių mechaninė (populiariausia), Turbo Hydra-Matic 400 automatinė ir 3 laipsnių mechaninė.
- Galinės ašies perdavimas: 3.90, greitam įsibėgėjimui.
Popieriuje Ram Air IV versija buvo įvertinta 370 arklio galių, tačiau patyrę raumenų automobilių mėgėjai žino, jog reali galia buvo dar įspūdingesnė. Kartu su galinga transmisija ir išskirtiniu išmetimo gaudesiu, „The Judge“ buvo paruoštas tapti miesto gatvių lyderiu.

Gamybos apimtys ir retumas: kiek 1969 GTO Judge išliko?
1969-aisiais „Pontiac“ pagamino 72 287 GTO, iš kurių 6 833 buvo „Judge“ versijos. Iš jų vos apie 108 kabrioletai buvo sukomplektuoti kaip „Judge“ – tai vieni rečiausių raumenų automobilių pasaulyje. Dauguma buvo hardtop kėbulo, dažnai parduodami su keturių laipsnių mechaninėmis dėžėmis.
Tikriems našumo ieškotojams Ram Air IV buvo tarsi šventas gralis – vos 549 „Judge“ su rankine pavarų dėže ir 151 su automatine iškeliavo pas klientus, dar labiau padidinant šių modelių egzotiškumą kolekcionieriams.
Išorės ir vidaus dizainas: ryškus, drąsus ir akimirksniu atpažįstamas
GTO Judge traukė akį išraiškingomis linijomis, ryškiomis spalvomis ir masyviu galiniu spoileriu. Ryškiai oranžinė spalva bei trispalvės juostos šonuose iškart signalizavo apie automobilio charakterį, o skydelyje montuojamas tachometras ir sportiniai ratlankiai tik paryškino išskirtinumą. Salone – sportinės sėdynės, paprastas ir funkcionalus prietaisų skydelis bei nepakartojama raumenų automobilio atmosfera.
Šio modelio dizainas išreiškė ne tik išskirtinumą, bet ir to meto Amerikos laisvės dvasią, kur noras išsiskirti buvo ne mažiau svarbus nei greitis. Dėl šių savybių GTO Judge iki šiol mylimas tarp automobilių entuziastų ir kolekcionierių visame pasaulyje.
Galimybės kelyje: suprojektuotas greičiui ir emocijoms
Kelyje ar dragostelyje, 1969 GTO Judge Ram Air IV džiugino neapdorota galia. Aukštos srauto galvutės, agresyvus kumštelinis velenas ir stipri dugninė sistema užtikrino tokį pagreitėjimą, kokio nedaugelis to meto automobilių galėjo pasiūlyti. Net ir šiandien Judge sužavi tiek kolekcininkus, tiek modernaus automobilių pasaulio žinovus nuostabiu sukimo momentu, išskirtiniu variklio garsu ir autentišku V8 našumu.
Muncie 4 laipsnių mechaninė dėžė buvo itin mėgiama vairuotojų dėl važiavimo pojūčio, bet net ir Turbo Hydra-Matic 400 automatinė dėžė buvo labai efektyvi. Kad ir kurią transmisiją pasirinktumėte, važiavimas su GTO Judge palikdavo neišdildomą įspūdį ir adrenalino antplūdį – tikrą raumenų automobilio patirtį.
Konkurencija: dvikova su Mopar ir kitais
Vertinant „Pontiac GTO Judge“, vertėtų palyginti su tokiais konkurentais kaip „Plymouth Hemi ’Cuda” ar „Dodge Charger“. Daugybė vairuotojų, bandžiusių abu, pabrėžia, kad Judge siūlo ne tik prilygstantį, bet dažnai ir geresnį vairavimo malonumą. „Hemi ‘Cuda“ žinoma dėl kvapą gniaužiančio tiesaus pagreitėjimo, kai tuo tarpu „Judge“ sužavi puikiu valdymu, legendiniu dizainu ir ryškia pergalių istorija tiek lenktynių trasose, tiek prekybos salonuose.
Nors „Hemi“ variklis turi legendinį statusą, realioje situacijoje Ram Air IV galia niekuo nenusileido, ypač su lengvesniu ir manevringesniu „Pontiac“ kėbulu. Ir iki šiol „The Judge“ traukia tuos, kurie nori išsiskirti tarp gausesnių Mopar ar Ford minių – ši maištinga dvasia yra viena didžiausių jo sėkmės priežasčių.
Šiuolaikinė pagarba ir kolekcininko vertė
„Pontiac GTO Judge“, ypač su reta „Ram Air IV“ komplektacija, šiandien yra vieni geidžiamiausių klasikinių automobilių pasaulyje. Tobulas našumo, stiliaus ir išskirtinumo derinys užtikrina aukštą paklausą aukcionuose ir tarp kolekcininkų.
Visai neseniai atrestauruotas 1969 GTO Judge su originaliu varikliu ir pilna dokumantacija, pasirodęs Nyderlanduose, sulaukė daug dėmesio – šis automobilis buvo parodytas „AutoTopNL“ YouTube kanale, demonstruodamas amžiną GTO Judge patrauklumą ir galimybes net Europos automobilių gerbėjų akyse, pripratusių prie modernių ekskliuzyvinių bolidų greitkeliuose.
Savininkystė ir rinkos vertė
Bėgant metams, 1969 GTO Judge Ram Air IV vertė tik auga. Automobiliai su originalia dokumentacija dažnai siekia šešiaženkles sumas. Pavyzdžiui, neseniai Nyderlanduose parduotas modelis kainavo apie 109 750 eurų (~127 000 JAV dolerių), kas liudija šio automobilio investicinę ir kolekcinę vertę. Nors kai kurie pakeitimai, kaip neoriginalūs 17 colių ratlankiai, gali atbaidyti puristus, originalumas ir profesionaliai restauruota bazė leidžia šiam modeliui užimti ypatingą vietą klasikinių automobilių rinkoje.
Išvada: ilgalaikis 1969 Pontiac GTO Judge palikimas
Praėjus pusšimčiui metų po debiuto, 1969 Pontiac GTO Judge Ram Air IV vis dar žavi kaip niekad. Jis išlieka tikra legenda kiekvienam raumenų automobilių mėgėjui – simbolis Detroit‘o galingųjų automobilių aukso amžiaus bei įrodymas, jog tikra galia, ryškios spalvos ir nevaldomas charakteris yra amžinos automobilių vertybės.
Mėgėjams „Judge“ yra daugiau nei klasika – tai gamtos jėga, įamžinusi savo vardą tarp didžiųjų Amerikos automobilių. Nesvarbu, ar lenkias užmiesčio keliu Nyderlanduose, ar stovi prestižiniame automobilių žolynų renginyje, GTO Judge – tikras raumenų automobilio pavyzdys, kurio legenda tik stiprėja su kiekvienais metais.
Šaltinis: autoevolution

Komentarai