Esminiai pokyčiai laukia UAW darbuotojų „Ford“, „GM“ ir „Stellantis“ gamyklose | Pedal - Automobilių naujienos, apžvalgos ir technologijos Lietuvoje
Esminiai pokyčiai laukia UAW darbuotojų „Ford“, „GM“ ir „Stellantis“ gamyklose

Esminiai pokyčiai laukia UAW darbuotojų „Ford“, „GM“ ir „Stellantis“ gamyklose

2025-08-08
0 Komentarai Simona Vaičiulytė

3 Minutės

Dideli pokyčiai „Ford“, „GM“ ir „Stellantis“ darbuotojams

Jungtinių Amerikos Valstijų automobilių pramonėje dirbantys United Auto Workers (UAW) profesinės sąjungos nariai – darbuotojai iš „Ford“, „General Motors“ (GM) ir „Stellantis“ – susiduria su sudėtingu metų pabaigos laikotarpiu. Automobilių pramonei jau teko patirti ekonominius sukrėtimus dėl Trumpo administracijos įvestų tarifų, kurie gamintojams kainavo milijardus dolerių. Dėl šių papildomų išlaidų naujų automobilių kainos Jungtinėse Valstijose dar labiau išaugo, tačiau dabar laukia ir kita rimta pasekmė – UAW darbuotojai šiemet gali prarasti net kelis tūkstančius dolerių savo metinėse premijose už pelno dalį.

Poveikis metinėms pelno dalies premijoms

Daugelį metų metinės pelno dalies premijos buvo svarbi UAW narių atlygio dalis, kuri reikšmingai papildydavo surinkimo linijų ir kvalifikuotų technikų pajamas, kai automobilių gamyklos pasiekdavo rekordinį pelną. Praėjusiais metais didieji JAV automobilių gamintojai darbuotojams išmokėjo rekordiškai dideles – daugiau kaip 10 000 JAV dolerių siekiančias – premijas už pelno dalį. Tačiau 2024-aisiais situacija radikaliai pasikeitė.

Dėl smarkiai išaugusių tarifų sąnaudų ir mažėjančio automobilių gamintojų pelningumo, šių metų pelno dalies išmokos darbuotojams gerokai sumažės. „Ford“ darbuotojai tikėtina gaus 27–36 % mažesnes premijas, „GM“ gamyklose premijų suma gali sumažėti net 31–40 %. „Stellantis“ atveju situacija dar sudėtingesnė – ši įmonė premijas moka tik tada, kai veiklos marža Šiaurės Amerikoje viršija 2 %. Pirmąjį 2024 metų pusmetį užfiksavusi neigiamą -3,4 % maržą ir per šešis mėnesius išleidusi 380 milijonų dolerių tarifams, „Stellantis“ gali išvis neišmokėti pelno dalies premijų, jei finansinės sąlygos nepagerės.

Pelno dalies premijos – svarbus pramonės sveikatos indikatorius

Ekonomikos analizės įmonės „Anderson Economic Group“ vadovas Patrickas Andersonas pabrėžia pelno dalies premijų reikšmę automobilių sektoriuje. Tokios premijos ne tik suteikia papildomų pajamų darbuotojams, bet ir yra rodiklis, atspindintis JAV automobilių pramonės finansinę padėtį.

„Pelno dalies premijos tapo praktiškai pagrindiniu rodikliu, signalizuojančiu apie tiek individualų atlygį, tiek visos automobilių pramonės būklę. Jų dydis dabar tiesiogiai parodo sektoriaus sveikatą – bet koks nuosmukis jaučiamas visose gamyklose ir finansinėse ataskaitose“, – sako Andersonas.

Politikos paradoksai ir darbuotojų nerimas

Ši finansinė įtampa susidarė po to, kai UAW vadovybė palaikė tarifų įvedimą, tikėdama, jog tai padės atgaivinti JAV gamybą ir stiprinti darbuotojų pajamas po dešimtmečių griežtos laisvosios prekybos politikos. UAW prezidentas Shawnas Fainas gyrė tuometinį prezidentą Donaldą Trumpą už pastangas nutraukti „laisvosios prekybos katastrofą“. Visgi Fainas taip pat reikalavo, kad automobilių gamintojai neperkeltų tarifų kaštų ant darbuotojų ar klientų pečių bei ragino valstybę pasirūpinti darbuotojais, jeigu šie nuo permainų nukentėtų. Artėjant 2024 metų pabaigai aiškėja, kad šios apsaugos priemonės taip ir nepasirodė, todėl dauguma UAW šeimų sunerimo dėl metų pabaigos pajamų.

Kaip tarifai paveikia automobilių kainas ir rinkos dinamiką

Automobilių tarifai mažina ne tik darbuotojų premijas, bet ir plačiai atsiliepia visam rinkos segmentui. Tarifų nulemti kaštai dažnai lemia aukštesnes galutines automobilių kainas – tiek šeimyniniams SUV, pikapams, tiek galingiems sedanams. Tokie pokyčiai verčia gamintojus koreguoti pozicionavimą rinkoje ir pergalvoti gamybos bei kainodaros strategijas, siekiant išlikti konkurencingiems tiek JAV, tiek tarptautinėje automobilių rinkoje. Daugybė automobilių pramonės ekspertų perspėja, kad JAV gamintojai, kurie tradiciškai garsėjo dosniomis pelno dalies premijomis darbuotojams, gali prarasti pozicijas užsienio automobilių ženklams, siūlantiems panašios kokybės, saugumo ir dizaino automobilius žemesnėmis kainomis.

Palyginimai ir perspektyvos

Pasaulinėje automobilių rinkoje nemažai gamintojų neturi tokių tarifų iššūkių, todėl turi galimybę išlaikyti mažesnes veiklos sąnaudas ir dalį sutaupytų lėšų perkeli į galutinių automobilių kainas vartotojams. Amerikiečių automobilių gamintojų darbuotojams grėsmingai mažėjančios premijos rodo, kad būtinos naujos politikos diskusijos ir kūrybiški sprendimai siekiant apsaugoti JAV automobilių gamybą bei tuos, kurie gamina šalies automobilius.

Artėjant 2024-ųjų pabaigai, investuotojai ir automobilių mėgėjai akylai stebi, kaip gamintojai suvaldys šį spaudimą – ieškos pusiausvyros tarp dizaino naujovių, inžinerinių sprendimų ir pasaulinės prekybos realijų.

Šaltinis: carscoops

Sveiki, čia Simona! Automobilių pasaulyje ieškau prasmės ir žinių. Rašau praktinius straipsnius, kurie padeda suprasti rinką, priimti išmintingus sprendimus ir vairuoti užtikrintai. Noriu, kad vairavi

Komentarai

Palikite komentarą