Naujos griežtesnės žibintų taisyklės: ką tai reiškia vairuotojams Lietuvoje?

Naujos griežtesnės žibintų taisyklės: ką tai reiškia vairuotojams Lietuvoje?

0 Komentarai Tadas Jankauskas

4 Minutės

Kas keičiasi ir kodėl tai svarbu Lietuvos vairuotojams

Nuo 2025 m. rugsėjo 1 d. daugelyje šalių įsigalios griežtesnės taisyklės dėl automobilio išorinio apšvietimo. Nors originalus pakeitimas prasidėjo kitoje Rytų Europos valstybėje, tokie reikalavimai jau taikomi ir Europos Sąjungoje, Lenkijoje ar Jungtinėje Karalystėje. Vairuotojams Lietuvoje — tiek Vilniuje ir Kaune, tiek regionuose — verta žinoti, kad netinkami žibintai gali baigtis ne tik bauda, bet ir laikinai atimtu vairuotojo pažymėjimu.

Ką draudžiama nuo rugsėjo 1 d.?

Nauji pakeitimai numato tiesioginį draudimą eksploatuoti transporto priemones su nepatvirtintais apšvietimo pakeitimais. Tai reiškia, kad be oficialaus patvirtinimo ir sertifikavimo negalima atlikti konstrukcinių pakeitimų, susijusių su priekinių žibintų šviesos šaltiniais ar jų valdymo sistemomis. Konkrečiai uždrausta:

- Populiarios modifikacijos

  • Ksenono ar aftermarket LED lemputės montavimas į standartinius halogeninius žibintus be optikos ir automatinių korektorių pakeitimo.
  • Standartinių lęšių keitimas į "stiprintus" arba kitaip pakeitus šviesos spalvos temperatūrą.
  • Netinkamai modifikuoti galiniai ir posūkių žibintai.
  • Netinkamas žibintų reguliavimas, kai spindulys akina priešpriešį eisme važiuojantį vairuotoją.
  • Dieninių žibintų naudojimas vietoje artimųjų tamsoje.

Ankstesnė praktika — įspėjimas arba simbolinė bauda su galimybe per 10 dienų pašalinti trūkumą — keičiasi: inspektorius gali vietoje surašyti protokolą ir laikinai atimti pažymėjimą, kai pažeidimas yra akivaizdus.

Kaip inspektorius nustato pažeidimą?

Paprastas scenarijus: sustabdomas automobilis, vizualus žibintų spalvos, ryškumo ir sklaidos įvertinimas, žymėjimo tikrinimas ant korpuso. Dažnai naudojami nešiojamieji prietaisai šviesos intensyvumui ir spindulio kampui išmatuoti. Pažeidimai fiksuojami fotografijomis ir vaizdo įrašu protokole.

Kaip tai susiję su technine apžiūra ir Regitra?

Lietuvoje pakeitimus geriausia registruoti per Regitrą arba atestuotus techninės apžiūros centrus. Keičiant optiką ar šviesos šaltinį reikalingas sertifikatas arba atitikmens dokumentai (pvz., COC, tipo patvirtinimas ar tiekėjo techninis reglamentas). Tai ypač aktualu Lietuvos automobilių rinkoje, kur remontuojami ir pritaikomi daug įvairių naudotų automobilių importuojamų iš Vakarų — pigus nenustatytas LED modulis gali kainuoti mažiau, tačiau rizika viršija taupymo naudą.

Praktiniai patarimai vairuotojams Vilniuje, Kaune ir regionuose

  • Nebandykite montuoti žibintų "iš akies" arba pirkti abejotinos kilmės rinkinių internetu be žymėjimo.
  • Po pakabos remonto ar avarijos visuomet patikrinkite žibintų reguliavimą — ypač svarbu važiuojant Lietuvos regionų keliuose žiemą.
  • Jei norite ryškesnio apšvietimo, rinkitės sertifikuotus komplektus ir užregistruokite pakeitimus techninės apžiūros centre.

Specifikacijos, dizainas ir našumas: kaip tai veikia kainą ir rinką Lietuvoje

Skirtumas tarp halogenų, ksenono ir LED — ne tik ryškumas. LED šviesa pasižymi didesniu energijos efektyvumu, ilgesne darbo trukme ir kitokia spalvine temperatūra, kuri gali pagerinti matomumą sudėtingomis oro sąlygomis. Tačiau prasti ar netinkamai sumontuoti LED rinkiniai išbalansuoja šviesos sklaidą ir kuria akląsias zonas — būtent tai dažnai nurodoma kaip avarijų priežastis. Lietuvos automobilių rinka rodo, kad naudotų automobilių kainos pastaraisiais metais augo, todėl daug vairuotojų renkasi papildomas modifikacijas, bet svarbu nepamiršti teisinių ir saugumo aspektų.

Rinkos pozicionavimas ir palyginimai

Europoje ir Lietuvoje gamintojai vis dažniau tiekiami su gamykliniais LED projektais, kurie atitinka homologacijos reikalavimus. Aftermarket sprendimai gali būti pigesni, bet reikalauti papildomos registracijos. Lyginant su kitomis rinkomis, pavyzdžiui, Didžiąja Britanija ar Lenkija, Lietuvoje galiojantys reikalavimai ir inspekcijos praktika artima ES standardams, tad vairuotojams verta vadovautis aukštesniais saugumo reikalavimais.

Išvados

Naujos taisyklės apie žibintus yra saugumo, ne tik biudžeto klausimas. Vairuotojams Lietuvoje rekomenduojama prieš bet kokius apšvietimo pakeitimus pasitikrinti dokumentus, naudoti sertifikuotą įrangą ir registruoti modifikacijas Regitroje ar techninės apžiūros centruose. Tai apsaugos ne tik nuo sankcijų, bet ir nuo realios avarijos rizikos, ypač sezonų kaita mūsų klimato sąlygomis.

Šaltinis: technologijos

Labas! Aš Tadas – automobilių bandymai man yra tikra gyvenimo dalis. Nuo mažens svajojau vairuoti ir vertinti įvairius modelius. Kiekvienas mano testas yra nuoširdus ir paremtas tikrais įspūdžiais – k

Komentarai

Palikite komentarą

Susijusios straipsniai