5 Minutės
Daugelis Lietuvos vairuotojų kartais nuspaudžia akseleratoriaus pedalą daugiau nei reikia. Net nedidelis greičio viršijimas mažina reakcijos laiką ir padidina kontrolės praradimo riziką. Tyrimai rodo, kad miesto sąlygomis kiekvienas papildomas 1 km/val. viršijimo gali padidinti avarijų tikimybę iki 4 proc. Šis veiksnys ypač aktualus Vilniuje ir Kaune, kur intensyvus eismas, kelių darbai ir piko valandos reikalauja didesnio atsargumo.
Lietuvos padėtis: baudos mažos, apgadintų automobilių daug
Automobilių duomenų įmonė carVertical palygino baudas ir naudotų automobilių apgadinimų statistiką 23 Europos šalyse. Lietuva patenka tarp valstybių, kur bauda už greičio viršijimą iki 15 km/val. siekia tik 30 eurų. Turint omenyje vidutinį mėnesinį atlyginimą Lietuvoje (apie 1 343 eurus), tokia bauda sudaro vos apie 2,2 proc. pajamų. Pagal šį rodiklį Lietuva yra 21-oje vietoje tarp tirtų šalių, nusileisdama daugumai Vakarų ir Šiaurės Europos valstybių.
Tai atsispindi ir naudotų automobilių rinkoje: Rinkos skaidrumo indekso duomenimis, daugiau nei pusė (apie 51,3 proc.) Lietuvoje registruotų naudotų transporto priemonių turi apgadinimų istoriją. Tai didina pirkėjų riziką, reikalauja kruopštesnių patikrinimų prieš įsigyjant automobilį ir paveikia automobilio kainą bei perspektyvas Lietuvos automobilių rinkoje.
Ar mažos baudos verčia vairuotojus rizikuoti?
CarVertical ekspertai atkreipia dėmesį: baudos už nedidelį greičio viršijimą Europoje svyruoja nuo keliolikos iki kelių šimtų eurų, tačiau vien baudos dydis nėra vienintelė priežastis. Vairavimo kultūra, kontrolės intensyvumas, kelių infrastruktūra ir visuomenės sąmoningumas taip pat lemia avaringumo lygį. Todėl nors didesnės baudos dažnai siejamos su mažesniu apgadintų automobilių skaičiumi, išimtis pastebima ir kitose šalyse.
Skandinavijos modelis: griežtos baudos ir mažiau avarijų
Švedija, Danija ir Suomija išsiskiria griežtesnėmis baudomis, palyginti su vidutiniu atlyginimu. Pavyzdžiui, Danijoje bauda už greitį iki 15 km/val. gali siekti apie 3 000 DKK (~402 eurus) — tai reikšminga suma, suderinta su šios šalies atlyginimų lygiu. Šalyse su aukštesnėmis baudomis paprastai fiksuojamas žemesnis apgadinimų ir žalų rodiklis. Suomijoje ir Šveicarijoje taikomos individualizuotos, pagal pajamas skaičiuojamos baudos, todėl turtingesni pažeidėjai gali sulaukti ypač didelių sankcijų: prieš keletą metų Suomijoje vienam vairuotojui, viršijusiam greitį 30 km/val., buvo skirta apie 121 000 eurų bauda.
.avif)
Rytų ir Vidurio Europa: žemos baudos, aukštas apgadinimų lygis
Rytų ir Vidurio Europos valstybėse baudos už iki 15 km/val. viršijimą dažnai yra žemos: Latvijoje — ~40 eurų, Čekijoje — ~40 eurų, Lenkijoje — apie 100 zlotų (~24 eurai), Slovakijoje — ~39 eurai. Atsižvelgus į vietinius atlyginimus, tokios baudos sudaro tik 1,6–3,3 proc. mėnesinio darbo užmokesčio. Šiose šalyse naudotų automobilių apgadinimų dalis viršija 50 proc., o Lenkijoje ji siekia net apie 62,1 proc.
Ką tai reiškia Lietuvos automobilių rinkai?
Lietuvos automobilių rinka yra aktyvi: daug vartotojų domisi naudotais automobiliais iš Vakarų Europos, populiariausi segmentai — kompaktiški hečbekai, šeimyniniai universalai ir vis labiau dominuojantys visureigiai bei krosoveriai. Dėl didelio apgadinimų skaičiaus pirkėjas turi būti atsargesnis: rinkoje gausu automobilių su remontų istorija, kuri gali atsispindėti kainose, eksploatacinių išlaidų prognozėse ir likutinėje verte. Vilniuje ir Kaune, kur automobiliai keičiami dažniau, pirkėjai turi didesnę pasiūlą, tačiau taip pat intensyvesnę konkurenciją tarp pardavėjų ir daugiau patikrinimo reikalaujančių pasiūlymų.
Techninė specifikacija, dizainas ir perkamumas
Automobilių savybės — variklio galia, degalų sąnaudos, saugos įranga (kur įskaičiuojami ABS, ESP, pagalbinės sistemos ir ADAS) — stipriai veikia pirkėjų sprendimus. Galingesni varikliai ir sportiniai modeliai dažniau skatina agresyvų vairavimą, o tai lemia didesnę avaringumo riziką. Dėl to Lietuvos pirkėjai vis dažniau atkreipia dėmesį į ekonomiją ir saugą: populiarėja mažesnio tūrio turbo varikliai, hibridiniai sprendimai ir modeliai su moderniomis saugos sistemomis. Dizaino tendencijos Europoje, kur vyrauja krosoveriai, taip pat atsispindi ir lietuviškoje rinkoje — dėl didesnio matomumo ir patogumo miesto sąlygomis daugelis vairuotojų renkasi būtent šiuos segmentus.
Rekomendacijos vairuotojams Lietuvoje
Vairuotojams Lietuvoje verta prisiminti, kad net ir nedidelės baudos finansinės pasekmės dažnai yra menkesnės už galimas žmogiškąsias ir materialines nuostolių kainas po avarijos. Rekomenduojame rengti prevencines priemones: laikytis greičio ribų, rinktis automobilius su geresnėmis saugos įrangomis, patikrinti naudoto automobilio istoriją (pvz., carVertical ar kiti duomenų šaltiniai), ir, jei reikia, derėtis dėl kainos atsižvelgiant į buvusius remonto įrašus. Tai aktualu tiek pirkėjams Vilniuje, tiek Kaune, tiek regionuose, kur kelių sąlygos gali skirtis.
Metodologija ir atsakomybės ribojimas
Aprašyme remiamės carVertical analize, kurioje palyginti Rinkos skaidrumo indekso duomenys apie naudotų automobilių apgadinimus 23 šalyse, vidutinis atlyginimas po mokesčių ir bauda už greičio viršijimą iki 15 km/val. Dėl valiutų konvertacijų ir laikinių ekonominių pokyčių gali būti nedidelių neatitikimų. Straipsnis skirtas informaciniams tikslams ir nėra teisinė ar finansinė konsultacija. Vairuotojams Lietuvoje patariame priimti atsakingus sprendimus — saugumas ir sąmoningas vairavimas visuomet vertingesni už sumažintas baudas.
Šaltinis: autoasas
Komentarai