Vežėjai įstrigo Baltarusijoje: kas svarbu Lietuvai

Vyriausybė nekompensuos nuostolių vežėjams, užstrigusiems Baltarusijoje. Straipsnyje aptariama, kaip šis logistinis šokas veikia Lietuvos automobilių rinką, vilkikų eksploataciją ir kainų tendencijas Vilniuje bei Kaune.

Komentarai
Vežėjai įstrigo Baltarusijoje: kas svarbu Lietuvai

3 Minutės

Vyriausybė trečiadienį reagavo į situaciją, kai Lietuvos vežėjai ir jų kroviniai užstrigo Baltarusijoje. Premjerė Inga Ruginienė aiškiai pareiškė, kad valstybė neplanuoja mokėti kompensacijų – priežastis esanti kaimyninės šalies administraciniuose sprendimuose, kai sunkvežimiai buvo nukreipti į specialias aikšteles ir negalėjo laisvai judėti. Lietuvos pusė operatyviai atvėrė pasienio punktus, tačiau dalis krovinių liko įstrigę dėl Minsko sprendimų.

Finansinis smūgis vežėjams ir poveikis logistikai

Lietuvos nacionalinė vežėjų asociacija (LINAVA) pabrėžia papildomą naštą: Baltarusija taiko apie 120 eurų mokestį per parą už kiekvieną transporto priemonę. LINAVA skaičiuoja, kad vien per savaitę stovėjimo mokesčiams kai kurie vežėjai galėjo sumokėti apie 5 mln. eurų. Tokios išlaidos tiesiogiai veikia transporto įmonių biudžetus – mažėja lėšų degalams, techninei priežiūrai, vairuotojų atlyginimams ir investicijoms į naujesnį transportą.

Kaip tai palies vairuotojus Lietuvoje ir automobilių rinką

Sutrūkus tarptautiniams transporto srautams, pasekmės jaučiasi ir Lietuvos automobilių rinkoje. Importo vėlavimai gali lemti ribotą naujų automobilių pasiūlą Vilniuje, Kaune ir kituose miestuose – ypač populiarių modelių (pvz., kompaktiškų šeimyninių hečbekų ir nedidelių SUV) pristatymai gali vėluoti, o tai trumpuoju laikotarpiu kelia kainas ir ilgina laukimo sąrašus. Taip pat operatoriai gali perskirstyti transporto maršrutus per Lenkiją ar kitas šalis, kas didina logistikos sąnaudas ir galutinę automobilio kainą pirkėjui.

Valstybės pozicija ir rekomendacijos verslui

Premjerė Ruginienė pabrėžė, kad Lietuva siekia palengvinti vežėjų padėtį tiek, kiek leidžia tarptautinė situacija, tačiau negali kontroliuoti sprendimų, priimamų Baltarusijoje. Vidaus reikalų ministras V. Kondratovičius priminė, kad vykdant keliones per priešiškas arba nestabilias valstybes reikia labiau įvertinti rizikas ir turėti atsarginius planus. LINAVA ragina derėtis su Baltarusijos puse dėl mokesčių mažinimo arba kompensavimo mechanizmų ir reikalauja aiškumo dėl stovėjimo aikštelių kainodaros.

Techniniai aspektai: vilkikų ir krovininių automobilių ypatumai

Transporto bendrovėms svarbūs techniniai sprendimai – Euro emisijų standartai, variklių galia, kuro ekonomija ir kėbulų konstrukcija. Lietuvoje dažniau naudojami dyzeliniai vilkikai su 400–600 AG varikliais, Euro 6 emisijos norma ir 20–25 t bogių arba puspriekabių kombinacijos. Tokių techninių parametrų pasirinkimas lemia ne tik kuro sąnaudas, bet ir prastovos kainą – naujesni vilkikai dažnai efektyvesni, tačiau brangesni investicijai.

Dizainas, performance ir rinkos pozicija

Krovininių automobilių dizainas Lietuvoje orientuotas į efektyvumą: aerodinaminiai kabinų priedai, optimizuotos priekabos ir pažangios kuro taupymo technologijos. Rinkos dalyviai renka techniką, kuri geriausiai tinka vietos keliams ir klimato sąlygoms (žiemą efektyvesni šildymo sprendimai, pavarų dėžių nustatymai). Šios specifikacijos turi įtakos eksploatacijos kaštams Vilniuje, Kaune, Marijampolėje ir kituose logistiniuose mazguose.

Palyginimas su Europos rinka ir ilgalaikės pasekmės

Skirtumai tarp Baltarusijos režimo taikomų sąlygų ir ES praktikų – akivaizdūs. Europoje stovėjimo ir krovinių valdymo taisyklės dažnai yra aiškesnės, mokėjimai – mažiau chaotiški. Ilgalaikėje perspektyvoje Lietuvos transporto bendrovės gali persvarstyti maršrutus, investuoti į alternatyvias gabenimo grandines per Lenkiją ar kitas kaimynines šalis bei diegti skaitmenines stebėjimo sistemas, kad sumažintų prastovų riziką. Tuo pačiu automobiliai ir krovininiai sprendimai, prieinami Lietuvos rinkoje, gali brangti dėl padidėjusių importo ir logistikos kaštų.

Kaip elgtis vairuotojams ir įmonėms dabar

Praktiniai patarimai: kruopščiai planuoti maršrutus, turėti alternatyvius pasienio kelius, derybų su užsakovais sąlygas dėl prastovos ir force majeure atvejų, bei investuoti į transporto stebėjimo sprendimus. Vairuotojams Lietuvoje – aktualu žinoti, kad protestai ar simboliniai blokavimai šalies viduje neturės realios įtakos Minsko sprendimams; efektyviau būtų koordinuoti veiksmus tiesiogiai pasienyje arba per asociacijas, tokias kaip LINAVA.

Ši krizė pabrėžia, kaip greitai geopolitiniai sprendimai gali atsiliepti vietinei Lietuvos automobilių rinkai, vairuotojams Lietuvoje ir logistikos sektoriui. Tolesnės Vyriausybės ir asociacijų derybos bei sprendimai lems, ar pavyks sumažinti finansines pasekmes verslams ir užtikrinti sklandų automobilių ir krovininių transporto tiekimą šalies miestuose – Vilniuje, Kaune ir kituose regionuose.

Šaltinis: 77

Palikite komentarą

Komentarai