Nauji tyrimai: Kinų elektrinių automobilių EMF sauga

ADAC ir CATARC tyrimai rodo, kad šiuolaikiniai elektriniai automobiliai, ypač kinų modeliai, skleidžia labai žemą elektromagnetinį lauką; NESTA sertifikacija suteikia papildomą saugumo patikimumą vartotojams.

2 Komentarai
Nauji tyrimai: Kinų elektrinių automobilių EMF sauga

8 Minutės

Nauji tyrimai: Kinų elektrinių automobilių EMF sauga

Nauja banga išsamių bandymų – įskaitant Vokietijos automobilių klubo ADAC ir Kinijos automobilių technologijų ir tyrimų centro (CATARC) atliktus darbus – sumažino viešas baimes dėl elektromagnetinio lauko (EMF) poveikio elektriniuose automobiliuose. Tyrimų rezultatai rodo, kad šiuolaikiniai elektriniai automobiliai, ypač naujesni kinų modeliai, skleidžia gerokai mažiau elektromagnetinės spinduliuotės nei buvo baiminamasi ir daugeliu atvejų ženkliai mažiau nei tradiciniai benzininiai automobiliai.

ADAC ir CATARC pagrindiniai išvados

ADAC ištyrė 11 grynai elektrinių (BEV) modelių, kelis įkišamus hibridus (PHEV) ir vieną benzininį automobilį. Matuojamos piko vertės dažniausiai būdavo prie keleivių kojų, tuo tarpu galvos ir liemens zonose ekspozicija buvo minimalioji. Svarbu pabrėžti, kad visos matuotos vertės žymiai nesiekė tarptautinių saugumo ribų. Krovimas turėjo tik nedidelį poveikį EMF lygiui, ir įdomu tai, kad tiesioginis nuolatinės srovės (DC) greitasis krovimas dažnai duodavo mažesnius rodiklius nei lėtesnis kintamosios srovės (AC) krovimas.

ADAC bandymuose buvo naudojami triašiai matuokliai ir gaussometrai, registruojantys magnetinio lauko intensyvumą mikroteslomis (μT) įvairiose kabinos vietose bei esant skirtingiems veikimo režimams (ramybės būsena, važiavimas, krovimas). Šios matavimo procedūros apėmė tiek trumpalaikį piko matavimą, tiek ilgesnio laiko vidurkius, kurie geriau atspindi bendrą keleivių išsposure.

CATARC, 2025 m. įvertinęs daugiau nei 300 transporto priemonių, dar labiau išplėtė diskusiją, skatindamas NESTA sertifikavimo sistemą naujos energetikos transportui. NESTA vertina automobilius šešiose saugos srityse: krovimo sauga, elektromagnetinis saugumas, funkcionalus saugumas, aukštos įtampos sauga, baterijų sauga ir gaisrinis saugumas. Kiekviena sritis apima tiek laboratorinius bandymus, tiek realaus pasaulio scenarijus, įskaitant temperatūrų ciklus, trumpųjų jungimų testus ir įtampos šuolių simuliacijas.

Kaip atliekami matavimai ir techniniai aspektai

Atliekant elektromagnetinio lauko matavimus, tyrėjai atsižvelgia į kelis svarbius techninius aspektus: jėgos linijų orientaciją, laiko vidurkinimą, dažnių spektrą ir atstumo nuo šaltinio poveikį. Dėl to rezultatai pateikiami ne tik kaip vienkartiniai piko rodikliai, bet ir kaip laiko integralai bei erdvės žemėlapiai kabinoje. Baterijų blokų, variklių inverterių ir kabelių išdėstymas turi didelę įtaką magnetiniam laukui kabinoje: geras ekranuojimas, atitinkamas kabelių vyniojimas ir simetriškas srovės srautas gali reikšmingai sumažinti išorinį lauko poveikį.

Be to, svarbu atskirti žemo dažnio magnetinį lauką (Hz diapazonas), kuris dažnai dominuoja automobilio elektros sistemose, nuo aukštesnio dažnio elektromagnetinių bangų (kHz–GHz), kurių šaltinis gali būti radijo ryšio moduliai ar belaidės funkcijos. ADAC ir CATARC tyrimuose daugiausia dėmesio buvo skiriama žemo dažnio magnetiniam laukui, matuojamam mikroteslomis (μT), kadangi toks laukas yra pagrindinis susirūpinimo objektas dėl ilgalaikės ekspozicijos.

Kinų modeliai, gavę aukštus įvertinimus

Keturiolika kinų modelių jau gavo NESTA patvirtinimą. Pabrėžtini pavyzdžiai: AITO M7, JETOUR Zongheng G700, Omoda/Enovate L90, Li Auto i8, M-Hero M817, FALCON A9L, Xiaomi YU7, BYD Han L, Lynk & Co 900, Oxid Exelentix ES/ET ir Geely Galaxy Starship 7 EM-i. Šie modeliai pasižymi tiek inžineriniais sprendimais, tiek aktyvia kokybės kontrole gamybos grandinėje, kas padeda sumažinti elektromagnetinį triukšmą kabinoje.

Šiuolaikiniai Kinijos gamintojai investuoja į pažangias baterijų valdymo sistemas (BMS), išplėstą termoreguliaciją ir modulinius akumuliatorių išdėstymus, kurie kartu mažina srovių netolygumus ir, kaip pasekmė, magnetinio lauko pikinę amplitudę. Tai taip pat apima ir laidų trasų optimizaciją, aukštos kokybės izoliacijas bei tinkamą variklių ir inverterių ekranuotę.

NESTA taip pat paskelbė 2025 m. geriausiai pasirodžiusius kiekvienoje kategorijoje. Pavyzdžiai:

  • Krovimo sauga: BYD Han L, Lynk & Co 900, Hyundai Alexio
  • Elektromagnetinis saugumas: Mercedes-Benz CLA, Li Auto i8, ZEEKR 9X, Geely Galaxy M9
  • Baterijų sauga: JETOUR Zongheng G700, AITO M7, M-Hero M817, Toyota bZ3X
  • Gaisrinis saugumas: SAIC H5, AITO M8, Omoda L60, iCar V23

Šių sertifikatų ir apdovanojimų sąrašas pabrėžia platesnę tendenciją: kinų automobilių gamintojai aktyviai investuoja į saugos technologijas ir sertifikaciją, kad galėtų sėkmingai konkuruoti pasaulinėse elektrinių transporto priemonių rinkose. Tai apima tiek integruotas inžinerines priemones, tiek dalyvavimą nepriklausomuose bandymuose bei atvirą komunikaciją su reguliavimo institucijomis Europos ir kitose rinkose.

Kaip žemi yra EMF lygiai?

Matuoti kabinos magnetiniai laukai buvo labai žemi. Tipiški rodikliai priekinėje eilėje svyruodavo nuo 0,8 iki 1 mikroteslos (μT), o galinėje eilėje – apie 0,3–0,5 μT. Tai reiškia, kad, palyginus su Kinijos saugumo slenksčiu, kuris yra apie 100 μT žemo dažnio magnetiniam laukui, kabinos lygiai sudaro tik apie 1 % šios ribos. Panašiai, kasdieniai namų ūkio prietaisai, pavyzdžiui, elektrinės antklodės, gali skleisti 10–50 μT, o tai dar labiau pabrėžia, kokie menki yra elektrinių automobilių EMF lygiai.

Tarptautinės rekomendacijos, tokios kaip ICNIRP (Tarptautinė nejonizuojančiosios spinduliuotės komisija) gairės, taip pat pateikia ribas žemo dažnio magnetiniam laukui. Daugelis ADAC ir CATARC matavimų buvo žymiai mažesni nei šios rekomenduojamos ribos, o tai suteikia papildomą kontekstą vartotojams, kurie klausia apie ilgalaikį poveikį.

Be absoliučių verčių, verta atkreipti dėmesį į laiko ir dažnių aspektus: elektromagnetinio lauko poveikis sveikatai daugeliu teorijų priklauso nuo ekspozicijos trukmės ir bangosformos. Tyrimai rodo, kad trumpalaikiai pikai, kuriuos sukelia, pavyzdžiui, variklio užvedimas ar tam tikri valdiklių režimai, greitai praeina, o ilgalaikė vidutinė ekspozicija išlieka labai žema.

Biologiniai aspektai ir epidemiologija

Nors visuomenėje dažnai keliamas klausimas apie elektromagnetinio lauko poveiką sveikatai, iki šiol didžioji epidemiologinių tyrimų dalis nerodo patikimų ryšių tarp žemo lygio žemo dažnio magnetinės ekspozicijos ir sunkių sveikatos problemų. Tačiau mokslininkai ir toliau rekomenduoja atsargumo principą – t.y. ruoštis tolesniems ilgalaikiams tyrimams ir palaikyti atvirą sertifikavimo bei nepriklausomų bandymų praktiką, siekiant užtikrinti viešą pasitikėjimą elektrinių automobilių sauga.

Pagrindinė žinia: dabartinės kartos kinų elektriniai automobiliai rodo užtikrinamai žemas elektromagnetines emisijas, o plačiai priimami sertifikavimo programos, tokios kaip NESTA, suteikia pirkėjams patikimus saugumo įrodymus.

Ką vairuotojai turėtų žinoti

  • EMF ekspozicija moderniuose EV yra gerokai žemiau tarptautinių saugumo ribų
  • DC greitasis krovimas nebūtinai kelia didesnę EMF riziką palyginti su AC krovimu
  • Sertifikavimo sistemos ir vieši bandymai didina EV saugumo skaidrumą

Vairuotojams ir automobilių entuziastams pagrindinė išvada yra aiški: susirūpinimas EMF elektriniuose automobiliuose turėtų būti vertinamas remiantis duomenimis, o kinų gamintojai įrodo stiprų pripažinimą per nepriklausomas patikras ir sertifikavimo programas. Be to, tie, kurie turi medicininių implantų (pvz., širdies stimuliatorius), turėtų pasikonsultuoti su gydytoju ir implantų gamintojais dėl konkrečių rekomendacijų, nors šiuo metu prieštaravimų dėl kasdienių EV EMF lygių nėra nustatyta.

Praktiški patarimai: vengti tiesioginio kontakto su krovimo kabelių metalinėmis dalimis esant įtampai, nevykdyti modifikacijų, kurios pakeistų gamyklinius laidų maršrutus ar izoliaciją, ir stebėti sertifikatus bei nepriklausomų bandymų ataskaitas perkant arba eksploatuojant elektrinį automobilį. Verta pasirinkti modelius su gerai dokumentuota NESTA ar panašia sertifikacija, jei saugumas ir EMF rodikliai jums yra svarbūs.

Išvados ir perspektyvos

Bendrai žiūrint, naujausi ADAC ir CATARC tyrimai bei NESTA sertifikavimo iniciatyvos mažina susirūpinimą dėl elektromagnetinio lauko poveikio elektriniuose automobiliuose. Techninis progresas baterijų valdyme, variklių ir inverterių ekranuose ir sisteminiame laidų projektavime leidžia gamintojams pasiekti žemus EMF lygius, kurie atitinka arba gerokai lenkia tarptautines rekomendacijas. Tai skatina didesnį pasitikėjimą EV rinka ir padeda kinų gamintojams išplėsti savo pozicijas tarptautinėse rinkose.

Ateityje tikėtina didesnė priežiūra ir standartizacija – tiek pagal nacionalinius, tiek pagal tarptautinius protokolus – kas dar labiau suvienodins matavimo praktiką ir suteiks vartotojams aiškesnę informaciją apie elektromagnetinį saugumą transporto priemonėse. Nepriklausomi bandymai ir aiškios sertifikacijos, tokios kaip NESTA, išliks svarbi priemonė užtikrinant skaidrumą ir stiprinant pasitikėjimą elektrinių automobilių saugumu.

Šaltinis: smarti

Palikite komentarą

Komentarai

pulsas

Įdomu, bet dėl medicininių implantų lieka klausimų — gal užtektų aiškių rekomendacijų iš gydytojų ir implantų gamintojų? NESTA skaidrumas geras ženklas.

Marius

Hmm DC įkrovimas dažnai rodo mažesnį EMF nei AC — įdomu, bet ar ilgalaikė ekspozicija tikrai maža? Daugiau nepriklausomų šaltinių ir matavimų nepakenktų.