5 Minutės
Drag Lenktynių Ikonos Gimimas: 1968 m. Hemi Cuda Prototipas
Chrysler Super Stock eros pradžia
Visiems automobilių entuziastams Plymouth Hemi Cuda – legendinis vardas, tačiau tik nedaugelis žino pirmojo gamyklinio Super Stock Hemi Cuda kilmę, kuri prasidėjo nuo vos vieno dolerio banknoto. Oficiali HemiCuda debiuto data laikoma 1970-ieji, tačiau tikrasis šios inžinerinės stebuklo užgimimas – specialiai drag lenktynėms kurtas 1968-ųjų Plymouth Barracuda B029 prototipas, žinomas kaip „Mule“.
E-Body revoliucija ir slaptos inžinerijos ištakos
Lenktynių platforma visiems varikliams
Septintojo dešimtmečio pabaigoje Chrysler siekė iš naujo apibrėžti amerikietiškų raumenų automobilių kategoriją. Naujasis E-body pagrindas buvo sukurtas taip, kad galėtų montuoti viską – nuo ekonomiško Slant Six iki galingojo 426 kubinių colių Hemi V8. Tačiau dar iki gamybinės HemiCuda pasirodymo, Chrysler Special Vehicle departamentas pradėjo slaptus bandymus. Vadovaujant inžinieriui Tomui Hooveriui, jaunasis Bob Tarozzi gavo iššūkį – į 340ci Formula S Fastback automobilio kėbulą sutalpinti 426 Hemi ir paversti Barracuda ultimatyvia drag lenktynių mašina.
Inžinerinė meistrystė: Tarozzi laboratorinė mašina
Vadovaujant Tarozzi, kiekviena prototipo detalė buvo kruopščiai pergalvota. Nuo magnio priekinių ratlankių iki specialiai pakrautų stabdžių žarnų, kurios apeina platesnius Hemi vožtuvų dangčius – viskas daryta dėl svorio mažinimo, balanso ir pasirengimo lenktynėms. „Decklid“ užrašas „Nobody Cares“ atspindėjo Tarozzi susilauktą skepticizmą, kurį vėliau paneigė puikūs rezultatai trasoje. Net drag lenktynių asai, kaip Ronnie Sox, iš pradžių abejojo, tačiau „Mule“ įrodė esanti neprilygstama pagal valdymą ir dinamines savybes.
Nuo metalo laužo iki trasos: 1 dolerio stebuklas
Išgelbėjimas lenktynių ace Arlen Vanke dėka
Chrysler baigus bandymus, prototipas buvo skirtas sunaikinimui. Tik dėka drag lenktynininko Arlen Vanke, kuris nupirko „Mule“ už simbolinį vieną dolerį (šiandien – apie devynis dolerius), automobilis sulaukė antrojo šanso kaip „Suppa Cuda“. Vanke sumontavo į jį savo rankų darbo Hemi variklį, o vairuotojui Tony Suppa teko garbė žengti ant NHRA finalo slenksčio Indianapolyje.

Paveldas: restauravimas ir išsaugojimas
Legendinis kolekcionierius Pat McGroder automobilį atstatė iki autentiškos Irwindale konfigūracijos, kiekvieną originalią detalę patvirtino pats Bob Tarozzi. Vėliau „Mule“ globą perėmė Myron Serbay, eksponavęs šį Hemi Cuda daugybėje prestižinių renginių – nuo All Hemi Reunion iki Chrysler muziejaus Auburn Hills ir 2024 metų Sox & Martin Hemi Challenge Indy trasoje. Šiandien net šiuolaikiniai lenktynių čempionai pripažįsta: „Mule“ yra kertinis Chrysler Super Stock sėkmės akmuo.
Pagrindinės charakteristikos: dragsteriui sukurta mašina
Variklis, transmisija ir našumas
Širdyje – rankomis surinktas 426ci Hemi V8 su „cross-ram“ įsiurbimo kolektoriumi, dviem Holley keturių kamerų karbiuratoriais ir 12,5:1 kompresija – identiška Vanke tobulinusiai konfigūracijai. Varomoji jėga jungėsi per TorqueFlite A727 automatinę pavarų dėžę, lenktynėms paruoštą Dana 60 Sure Grip galinę ašį, Super Stock lapines spyruokles, lengvas priekinio rato torsionines svirtys bei specialiai sukonstruotus vairo ir stabdžių komponentus.
Svorio mažinimas ir lenktyninė įranga
Kiekvienas gramas buvo aukojamas greičiui: be kilimų, acidu apdorotos metalinės durys, laminato (fiberglass) priekis, prisitraukimo diržais pakeliami organinio stiklo langai, ultralengvos lenktynių sėdynės. Nors galiniai ratai liko chromuoti plieniniai dėl tvirtumo, priekyje buvo magnio lydinio – visi apauti autentiškais drag slick padangomis. Tokios inžinerinės kryptys vėliau tapo pagrindu visiems Super Stock Barracuda automobiliams.
Etalonas: autentiškumas, retumas ir trasos dominavimas
Penkiasdešimt legendų – viena prototipas
Hurst Performance 1968 m. pagamino vos apie 50 B029 Super Stock Barracuda, kiekvieną pritaikytą NHRA Super Stock / A-Hemi (SS/AH) varžyboms. Tačiau „Mule“ buvo pirmasis bandymų pavyzdys – prototipas, įrodęs formulės veiksmingumą. Chrysler kruopščiai fiksavo jos bandymus ir pasiekimus, kurie vėliau tapo automobilių spaudos legendomis ir nuotraukų ikonografija.
Gamyklinis lenktynių automobilis
Nėra garantijų, nėra patogumų – tik lenktynių dvasia. Visiškai „nuogas“ salonas, lenktyninės kibirinės sėdynės, minimalus prietaisų skydelis, perkelta akumuliatoriaus vieta, lengvintas priekinis galas – visa tai bylojo apie vienintelį tikslą: dominavimą 1 320 pėdų ruože. Chrysler atvirai įspėjo: šios Barracuda – tik trasai, o ne viešiems keliams.
Vertės šuolis: nuo 1 dolerio iki milijonų
Aukciono drama: istorijos vertė kolekcininkų rinkoje
Nors „Mule“ išskirtinė istorija neabejotina, šio Hemi Cuda kelionė per šiuolaikinę kolekcionierių automobilių rinką buvo sudėtinga. Kai 7 290 mylių nuvažiavęs prototipas pasirodė „Mecum Indy 2025” aukcione, statymai sustojo ties 125 000 JAV dolerių, nesiekdami net minimalaus rezervo. Nors tai svarbus drag lenktynių DNR pavyzdys, automobilis vos perkopė šešiaženklę sumą prieš nuleidžiant plaktuką.
Dabartinė vertė: septynženklė suma už unikalų Super Stock
Šiandien už šį Hemi prototipą prašoma net 2 milijonų JAV dolerių – tikras šuolis nuo vieno dolerio istorinio įsigijimo. Tokia kaina atspindi ne tik retumą, bet ir giluminę istorinę įtaką. Skirtingai nuo kopijų ar duoklėmis paremtų replikų, „Mule“ – pagrindas Hemi Super Stock erai, autentiška „muscle car“ istorijos dalis.
1968 Hemi Cuda palyginimas: paveldas ir konkurentai
Palyginimas su šiuolaikiniais raumenų automobiliais ir legendomis
Šiuolaikiniai raumenų automobiliai, kaip Dodge Challenger SRT ar Ford Mustang Shelby GT500, žavi pažangiausiomis technologijomis ir arklių galiomis, tačiau nė vienas nesuteikia tiek autentiško, žalių jausmų, kiek legendinė 1968 metų Super Stock Barracuda. Ji buvo kuriama ne komfortui ar keliams – tik grynai trasai, naudojant stiklo pluoštą, rūgštimi lengvintą plieną ir magnio ratus. Tuo metu net pagrindiniai varžovai, kaip Yenko Camaro ar COPO Chevelle, negalėjo prilygti jos inžineriniam grynumui.
Tęsiama įtaka
Originalaus „Mule“ įtaka išliko iki šių dienų. Kiekvienas šiuolaikinis Mopar drag lenktynių automobilis – nuo Hemi varomų Challenger iki Dodge COPO konkurentų – vienaip ar kitaip perėmė dalį Barracuda prototipo genetikos. Be „Mule“, Chrysler lenktynių palikimas atrodytų ženkliai kuklesnis.
Inžinerinis dizainas: viskas dėl lenktynių
Nuo drag lenktynių iki legendinio brėžinio
Kėbulas su išgraviruotu „Woodward Garage“ užrašu puikiai rodė prototipo kilmę. Viduje vyravo funkcionalus minimalizmas: dvi sportinės sėdynės, Jones tachometras, Stewart-Warner prietaisai, būtiniausia įranga. Net ratų varžtų išdėstymas siaurintas dėl lengvesnių ratų, o bagažinė priminė lėktuvo liuką, o ne kasdienį sedaną. Chrysler ryžtingai pabrėžė: tokie automobiliai neatsirado viešiesiems keliams.
Inovatyvūs technologiniai sprendimai
Nestandartinės idėjos – baterijos perkėlimas, rūgštimi lengvinti paneliai, šasi modifikacijos – išryškino Mopar gamyklinių drag lenktynių automobilių inžinerinę drąsą.
Mopar mitologija: kodėl „Mule“ svarbiausias
Pamatas visai raumenų automobilių istorijai
Išgyvenusi ne tik laiką, bet ir daugybę dragstrip kovų bei sunaikinimo pavojų, ši Barracuda išliko esminiu prototipu – pirmuoju Chrysler šedevro juodraščiu. Šiandien jos autentišką bravūrą pakeitė visuotinis Mopar gerbėjų ir automobilių istorikų pripažinimas.
Ateities iššūkis: kas toliau?
Jei savo kelią suras tikras entuziastas, 1968 m. Hemi Cuda prototipo istorija judės toliau. Jei ne – „Mule“ ir vėl pasitrauks iš dėmesio centro, kol rinka suvoks jos istorinę vertę. Šis automobilis yra daugiau nei retas – tai Mopar mitologijos pagrindas, nukaldinta brėžiniuose, pliene, stiklo pluošte ir ugnies alsavime. Visiems, kurie myli automobilių kultūrą, gamyklinį drag lenktyniavimą ir raumenų automobilių istoriją, tai – tikrasis šventas gralis, laukiantis naujo legendos saugotojo.
Šaltinis: autoevolution

Komentarai