5 Minutės
TAI TF Kaan strateginis proveržis: nauja Turkijos oro galybės era
Turkija, dažnai vadinama tiltu tarp dviejų žemynų, pastaraisiais metais stiprina savo pozicijas tarptautinėje gynybos arenoje, investuodama į technologines naujoves. TAI TF Kaan – naujos kartos nematomas naikintuvas, sukurtas Turkijos Aerospace Industries (TAI), tapo aiškiu įrodymu apie šalies siekį lyderiauti modernios karinės aviacijos srityje.
TF Kaan naikintuvas ne tik sustiprina Turkijos padėtį NATO sudėtyje, bet ir žymi naujos eros pradžią, kai pažangi slapta technologija tampa prieinama ne tik didžiosioms pasaulio valstybėms. Oro ir gynybos technologijų pusiausvyrai kintant, Turkija kuria naikintuvą, kuris vizualiai primena amerikietiškus nematomus lėktuvus, tačiau yra pritaikytas konkretiems turkų strateginiams poreikiams.
Istorinė raida: Turkijos žingsniai aviacijos inovacijų link
Turkijos karinės aviacijos šaknys siekia daugiau nei šimtmetį, prasidėjusios dar vėlyvajame Osmanų imperijos laikotarpyje. Po Turkijos oro pajėgų įkūrimo 1920 m., šalis sparčiai augino aviacijos parką, importuodama lėktuvus iš pagrindinių gamintojų. Nuo amerikietiškų Curtiss mokomųjų lėktuvų iki vokiškų Heinkel bombonešių – ši įvairovė ilgą laiką užtikrino Turkijos regioninį oro dominavimą XX amžiuje.
Antrojo pasaulinio karo metu virš Turkijos skrido P-40 Tomahawk, Hawker Hurricane bei Focke-Wulf koviniai lėktuvai. Po karo, prisijungus prie NATO, Turkijos parką papildė amerikietiškos gamybos reaktyviniai naikintuvai – F-104 Starfighter bei F-4 Phantom, kurie tapo svarbiausia flotilės dalimi. Dabartinė Turkijos oro pajėgų galybės ašis – F-16 Fighting Falcon, kuri, kartu su modernizuotais F-4 Phantom „Terminator“ naikintuvais, tebenaudojama šiuolaikinėse užduotyse.
Dizaino raida: nuo eksperimentinių koncepcijų iki pažangiausio nematomo naikintuvo
FX programa ir kelias iki TF Kaan
Siekdama reaguoti į XXI a. keliamus iššūkius ir tobulėjančias grėsmes, Turkija inicijavo FX (Fighter Experimental) programą, kurios tikslas – sukurti vietinį penktosios kartos naikintuvą. TAI tyrė kelias drąsias koncepcijas: viena – vieno variklio 4.5 kartos platforma, kita – su delta sparnais ir bortiniais stabilizatoriais, panaši į Švedijos JAS 39 Gripen. Vis dėlto FX-1 – dviejų variklių, penktos kartos nematomas naikintuvas – tapo pagrindiniu pasirinkimu.

Stebėtojai greitai pastebėjo TF Kaan panašumą į legendinį F-22 Raptor naikintuvą. Visi modernūs slapti naikintuvai dalijasi tam tikromis formomis, tačiau Kaan siluetas ir išmatavimai labai artimi F-22. Kaan ilgis – 20,3 m, sparnų plotis – 13,4 m – praktiškai identiški Raptoriui.
Variklio vystymas: technologiniai iššūkiai ir sprendimai
Iš pradžių buvo planuota naudoti Rolls-Royce Eurojet EJ200 variklius, tačiau dėl intelektinės nuosavybės ir prieigos prie programos klausimų TAI pasirinko kitą taktiką. Galutinis siekis – turėti savąją pažangių reaktyvinių variklių gamybos pajėgumą. Deryboms su Rolls-Royce nepavykus, prototipuose buvo pasirinktas patikrintas General Electric F110 turboventiliatorinis variklis, kuris jau naudojamas turkiškuose F-16 ir F-15EX Eagle II. Šis variklis suteikia 131 kN trauką ir leidžia Kaan pasiekti net Mach 1,8 greitį bei 16 764 m darbinį aukštį.
Pažangios technologijos ir modernus pilotų kabinos sprendimas
TAI TF Kaan pasižymi daugybe naujausių aviacijos sprendimų. Jo širdis – MURAD AESA radaras, aktyviai nuskaitymo matrica, sukurta remiantis F-16 parkui diegtais patobulinimais. Naikintuvo kabina – visiškai skaitmenizuota: „stiklinis“ valdymo pultas ir TULGAR šalmo rodmenų sistema leidžia intuityviai valdyti tiek lėktuvą, tiek ginkluotę – spyriu į nugarą prilygstančios F-22, F-35 ar Rusijos Su-57 sistemoms. IRST (infraraudonųjų spindulių paieškos), EOTS ir DIRCM saugiai aptinka bei neutralizuoja net pažangiausių priešininkų apšaudas.
Ginkluotės sistemos ir universalumas
TF Kaan išskirtinumą lemia itin universali ginkluotės sistema. Lėktuvas geba gabenti įvairią amuniciją:
- Turkiškos Mark 81-84 serijų bombos (250–2000 svarų)
- Vietinės gamybos AIM-9 Sidewinder ir AIM-120 AMRAAM atitikmenis oro-mūsų taikiniais
- AGM-130 ir AGM-65 precizinius žemės taikinių sparnuotuosius ginklus
- Sava gamybos SOM sparnuotąja raketą
Šis arsenalas suteikia Kaan visišką universalumą, leidžia jam tapti tiek oro erdvės kontrolės, tiek smūginės misijos naikintuvu. Jis išlaiko F-16 našumą, tačiau pasižymi žemu aptikimo lygiu, būdingu nematomiems naikintuvams. Skirtingai nei siauresnės paskirties F-22, Kaan geba atlikti platesnį užduočių spektrą ir artėja prie F-35 universalumo US oro pajėgų sudėtyje.
Eksporto planavimas ir pasaulinė įtaka
Turkijos pastangas sukurti penktosios kartos naikintuvą paspartino pašalinimas iš F-35 programos dėl politinių aplinkybių – ypač dėl rusiškos S-400 oro gynybos sistemos įsigijimo. TF Kaan skirtas užtikrinti Turkijos karinių oro pajėgų šiuolaikiškumą, kartu veikiant kaip priešprieša prieš Rusijos ar Kinijos nematomus naikintuvus.
Pirmieji Kaan prototipo testai prasidėjo 2023 m. gruodį, o kitą dieną TAI pristatė nematomą Anka-3 droną, rodančius strateginį poslinkį į tinklinius, duomenimis grindžiamus karinius veiksmus. TF Kaan, kaip ir F-35, bus integruotas į modernią jėgų ekosistemą, veikiančią kartu su UAV ir kitomis sistemomis ateities mūšio laukuose.
Našumo palyginimas: TF Kaan ir kiti pasaulio nematomi naikintuvai
Dizainu ir misijomis TF Kaan apjungia F-22 Raptor oro viršenybės pajėgumus su F-35 Lightning II universalumu. Jo aptakios formos, dviguba uodega ir našios skrydžio charakteristikos artimos F-22, bet lanksčios ginkluotės sistemos ir integracija su UAV ir skaitmeniniais tinklais primena F-35 „skaitmeninį naikintuvą“.
Nors projektas dar vystomas, Turkija tikisi, kad Kaan taps trečiuoju NATO tarnyboje naudojamu nematomu naikintuvu greta F-22 ir F-35. Tai ypač svarbu, nes į Europą artėja daugiau penktosios kartos Rusijos ir Kinijos naikintuvų, tokių kaip Su-57 ar J-20.
Ateities perspektyvos: Turkijos nematomo naikintuvo trajektorija
Sėkmingas pirmasis skrydis 2024 m. vasarį rodo, kad TAI TF Kaan turi realių galimybių pradėti serijinę gamybą ir atsidurti karinėse pajėgose iki 2030 m. Kaip pagrindinis naujos kartos naikintuvas, Kaan bus svarbus ne tik Turkijos, bet ir visos NATO oro gynybos sistemos elementas. Tikimasi, kad integracija su išmaniosiomis datalink sistemomis ir UAV iškels naujus standartus ateities oro kovose, paversdama Kaan simboliu pažangia gynybos pramone garsėjančioje Turkijoje.
Išvada: daugiau nei F-22 analogas
Nors TF Kaan vizualiai primena F-22 Raptor, jo išskirtinumas – misijų lankstumas ir strateginis sumanumas. Apjungdamas geriausius amerikietiškų slaptųjų naikintuvų bruožus bei pritaikydamas juos vietos poreikiams, TF Kaan gali iš naujo apibrėžti šiuolaikinio naikintuvo sąvoką. Turkijos žingsnis į penktąją oro technologijų kartą jau daro ir ateityje darys didelę įtaką visai karinės aviacijos raidai bei šalies gynybos pramonės prestižui pasaulyje.
Šaltinis: autoevolution

Komentarai