5 Minutės
Federalinis prisiekusiųjų teismas pripažino „Tesla“ kaltę dėl mirtinos „Autopilot“ avarijos
Jungtinių Valstijų federalinis prisiekusiųjų teismas priėmė sprendimą, kuris gali pakeisti požiūrį į autonominių transporto priemonių technologijas ir automobilių saugumą. Dėl tragiškos Naibel Benavides Leon žūties bendrovė „Tesla“ buvo pripažinta 33% atsakinga ir įpareigota sumokėti 242,5 mln. JAV dolerių žalos atlyginimo. Ši reikšminga byla tampa svarbiu lūžio tašku ne tik elektromobilių gamintojams, bet ir autonominių automobilių technologijų plėtrai visame pasaulyje.
Avarijos aplinkybės: mirtina „Tesla Autopilot“ avarija Key Largo
2019 m. balandžio 25-osios naktį Naibel Benavides Leon (22) ir jos vaikinas Dillon Angulo (27) sustojo su „Chevrolet Tahoe“ ties Card Sound Road ir County Road 905 sankirta Key Largo, Floridoje. Jiems stebint žvaigždes šalia automobilio, 2019-ųjų „Tesla Model S“ (vairuotojas George McGee) nuvažiavo nuo kelio ir rėžėsi į stovintį „Chevrolet Tahoe“ maždaug 100 km/val. greičiu.
Susidūrimas buvo itin stiprus: Benavides buvo nublokšta 23 metrus į mišką, o Angulo, rastas be sąmonės šalia automobilio, patyrė sudėtingų lūžių ir stiprią galvos traumą. Benavides žuvo vežama į ligoninę, o Angulo po kelių savaičių gydymo išgyveno, tačiau vis dar kenčia nuo lėtinių skausmų, PTSS ir kitų pasekmių.
.avif)
Kaip „Tesla Autopilot“ tapo bylos centru
George McGee nurodė pareigūnams, kad avarijos metu buvo įjungtas „Tesla Autopilot“. Jis trumpam nukreipė dėmesį nuo kelio ieškodamas nukritusio telefono ir pasitikėjo, jog pusiau autonominė sistema išlaikys automobilio valdymą. Šios akimirkos užteko, kad Model S susidurtų su stovinčiu „Chevrolet Tahoe“.
Nors McGee nesulaukė baudžiamosios atsakomybės ir pasirašė taikos sutartį su nukentėjusiųjų artimaisiais, byla toliau persikėlė į „Tesla“ atsakomybės už „Autopilot“ reklamą ir įgyvendinimą nagrinėjimą. Nukentėjusiųjų šeimos padavė ieškinius (bylos Nr. 1:21-cv-21940-BB ir Nr. 22-cv-22607-KMM), kurie buvo sujungti į bendrą procesą Pietų Floridos federaliniame teisme.
Teismo eiga: „Tesla“ pozicija ir prisiekusiųjų sprendimas
Gynybos pusė teigė, kad „Autopilot“ veikė pagal gamintojo numatytas nuostatas ir kaltino McGee, kad jis nesusikoncentravo ties vairavimu ir viršijo leistiną 89 km/val. greitį. Taip pat buvo tvirtinta, kad vairuotojas įsikišo į sistemos veikimą. Visgi, iš Model S surinkti duomenys šiuos teiginius paneigė – nustatyta, kad „Autopilot“ su Autosteer buvo visiškai aktyvus, o McGee nesiėmė jokių stabdymo ar išvengimo veiksmų iki pat susidūrimo.
Duomenų skaidrumas ir telemetrijos vaidmuo
Byla iškėlė nerimą keliančias „Tesla“ duomenų valdymo praktikas. Tik teismo reikalavimu kompanija pateikė išsamią telemetrijos informaciją. Ekspertai nustatė, kad vidinė „Tesla“ sistema praėjus kelioms minutėms po įvykio į serverius išsiuntė svarbų avarijos duomenų failą „snapshot_collision_airbag-deployment.tar“, po ko jis buvo ištrintas iš automobilio atminties. Šiame faile buvo esminiai vaizdo ir jutiklių įrašai, lemiantys „Autopilot“ veiklos įvertinimą avarijos metu.
Avarijų tyrimų specialistas mechanikos inžinierius Alan Moore įrodė, kad tik „Tesla“ valdė ir galėjo pateikti šiuos kritinius duomenis. Teismas įpareigojo bendrovę juos pateikti, o failo autentiškumas buvo patvirtintas pagal SHA-1 skaitmeninį pirštą. Šis atvejis pabrėžė skaidrių duomenų apsikeitimo svarbą autonominių transporto priemonių tyrimuose.
.avif)
Pasaulinė autonominių automobilių reguliavimo ir atsakomybės reikšmė
Benavides byla atkreipė visuomenės dėmesį į didėjančią savivaldžių automobilių priežiūrą, kuri liečia ne tik „Tesla“, bet ir visą automobilių rinką, skatinančią didesnį transporto priemonių autonomiškumą. Olandijos teismo ekspertai anksčiau jau buvo atkreipę dėmesį į „Tesla“ duomenų trūkumus. Ši byla pabrėžia skubų saugumo, atsakomybės ir technologijų reguliavimo poreikį, ypač dėl pažangių vairuotojo pagalbos sistemų (ADAS) reklamos.
Patvirtinus 51 mirtiną incidentą visame pasaulyje, susijusį su „Tesla Autopilot“, šio teismo sprendimo pasekmės verčia automobilių gamintojus imtis ne tik pažangių sprendimų, bet ir užtikrinti rizikų skaidrumą bei efektyvias apsaugos priemones.
2021 metų „Tesla Model S“: pagrindinės techninės savybės
Nors byla siejama su 2019 m. modeliu, verta suprasti naujesnės „Model S“ versijos galimybes, kurios yra svarbios „Autopilot“ incidentams vertinti.
- Pavarų sistema: Dviejų variklių visų varančiųjų ratų pavara (AWD)
- Galia: Iki 670 AG (Plaid versija – iki 1 020 AG)
- Pagreitis: 0–100 km/val. per 2,3 sek. (Plaid)
- Nuvažiuojamas atstumas: Iki 652 km (EPA, Long Range)
- Autopilot funkcija: Pažangi vairuotojo pagalbos sistema (kamera ir jutikliai)
- Maksimalus greitis: Iki 322 km/val. (Plaid)
„Tesla Autopilot“ apima adaptyvią greičio palaikymo sistemą, eismo juostos palaikymą bei „Full Self-Driving“ galimybes (už papildomą mokestį). Visgi gamintojai pabrėžia, kad vairuotojo priežiūra visą laiką privaloma – šis aspektas dažnai prieštarauja vartotojų lūkesčiams, kuriuos formuoja reklama ir naudojama terminologija.
Dizainas, rinkos pozicionavimas ir saugumo aspektai
„Tesla Model S“ vertinama kaip prabangus elektrinis sedanas, konkuruojantis su „Mercedes-Benz“, „Porsche“, BMW ir „Audi“ flagmanais. Modelis išskirtinis minimalistiniu salonu, dideliu lietimui jautriu ekranu ir aerodinaminiu siluetu – jis reikšmingai prisidėjo prie elektromobilių populiarinimo.
Vis dėlto ši avarija išryškino skirtumus tarp technologinių pažadų ir realaus saugumo. Saugos ekspertai nuolat akcentuoja, kad vairuotojo pagalbos sprendimai nėra visapusiškas automatinis vairavimas. Dėl to vis daugiau šalių griežtina reglamentavimą ir reikalauja aiškumo apie tokių sistemų galimybes ir apribojimus.
Palyginimas: „Tesla“ ir konkurentai vairuotojo pagalbos sistemose
„Tesla Autopilot“ yra viena žinomiausių ADAS sistemų, tačiau rinka siūlo ir kitų alternatyvų:
- GM Super Cruise: Vairavimas be rankų greitkeliuose su vairuotojo stebėjimu
- Mercedes DRIVE PILOT: Pirmoji SAE 3 lygio sistema, leidžiama viešuose keliuose (apibrėžtomis sąlygomis)
- Ford BlueCruise: Vairavimas be rankų išskirtinėse automagistralėse
Skirtingai nuo kai kurių konkurentų, „Tesla“ didžiąja dalimi remiasi tik vaizdo kameromis (naujesniuose modeliuose nenaudojamas nei lidar, nei radaras). Nors tai leido greitai tobulinti programinę įrangą, ekspertai pabrėžia, kad kai kuriose situacijose toks požiūris gali padidinti klaidų tikimybę.
Plačios pasekmės ir išmoktos pamokos
242,5 mln. dolerių sprendimas „Tesla“ byloje yra kur kas daugiau nei finansinė bausmė – tai signalas visai automobilių pramonei. Gamintojai privalo derinti ADAS ir autonominio vairavimo inovacijas su rizikų skaidrumu ir vartotojų švietimu, užtikrinant, kad vairuotojai suprastų sistemų ribas ir išliktų atidūs prie vairo.
Benavides bylos pamokos svarbios visiems automobilininkams ir pirkėjams – net ir sparčiai tobulėjant technologijoms, šiandien vairavimas išlieka bendra vairuotojo ir skaitmeninių sistemų atsakomybė.
Kas laukia „Tesla“ ir autonominio vairavimo ateities?
„Tesla“ kritikavo prisiekusiųjų sprendimą, teigdama, kad tai gali sulėtinti saugesnių automobilių technologijų plėtrą. Tačiau augant incidentų skaičiui ir tebelaukiant kelių panašių bylų, visame pasaulyje automobilių gamintojams tenka spręsti ne tik technologinius, bet ir etinius atsakomybės už autonomines sistemas klausimus.
Tobulėjant elektromobiliams ir automatizuotoms vairavimo sistemoms, nuolatinė kontrolė, reguliavimas ir atviresnė vartotojų informacija taps lemiamomis saugesnės ir skaidresnės automobilių ateities sąlygomis.
Šaltinis: autoevolution

Komentarai