4 Minutės
Pasaulinis poslinkis: nuo rankinių prie automatinių
Automobilių rinka tyliai, bet ryžtingai pasisuko link automatinės transmisijos. Tai, kas anksčiau Europoje buvo vairuotojų dominuojantis pasirinkimas, o Jungtinėse Valstijose – reikšminga dalis rinkos, per pastaruosius du dešimtmečius smarkiai sumažėjo. Augantis eismo intensyvumas, pažangios pavarų dėžių technologijos ir keičiančiosis pirkėjų nuostatos nutempė rankines pavaras į nišinę poziciją – jos išliko daugiausia entuziastų skirtuose sportiniuose automobiliuose.
Rinkos tendencijos ir pardavimų duomenys
2001 m. maždaug 91 % naujų lengvųjų automobilių, registruotų penkiose didžiausiose Europos rinkose (Vokietija, Jungtinė Karalystė, Prancūzija, Italija ir Ispanija), turėjo rankinę pavarų dėžę. Po dviejų dešimtmečių šis rodiklis smuko iki maždaug 29 %. Šalies lygmens pokyčiai ypač ryškūs: Vokietijoje nuo 83 % iki 18 %, JK nuo 86 % iki 22 %, Prancūzijoje nuo 95 % iki 28 %, Italijoje nuo 98 % iki 48 %, o Ispanijoje nuo 97 % iki 41 %. Jungtinėse Valstijose kritimas dar didesnis – rankiniai pavarų dėžę turinčių lengvųjų automobilių dalis sumažėjo nuo maždaug 28 % 2001 m. iki mažiau nei 1 % pastaraisiais metais (apie 0,7–0,8 %).
Kodėl mažėja?
Technologijos ir kaina
Anksčiau automatinės transmisijos buvo brangios ir suvoktos kaip prabangos opcija. Gamybos apimčių didėjant ir technologijoms tobulėjant – ypač šiuolaikinėms sukimo momento keitiklio automatinėms dėžėms, dvigubos sankabos transmisijoms (DCT) ir pažintiems CVT sprendimams – kainos sumažėjo. Dabar automatinės pavaros dažnai pasiūlo geresnį kuro efektyvumą, greitesnius perjungimus ir mažesnes emisijas nei senesnės rankinės dėžės.
Miesto eismas ir patogumas
Dėl didesnio eismo intensyvumo ir dažnesnio sustojimų bei pajudėjimų miestuose, automatinės transmisijos mažina vairuotojo nuovargį ir supaprastina kasdienes keliones. Šis patogumas – svarbus veiksnys, lemiančius automatinės transmisijos populiarumą pagrindinėje rinkoje.
Dizainas, montavimas ir automobilio specifikacijos
Rankinės pavarų dėžės išlieka lengvesnės ir mechanistiškai paprastesnės, dažnai pigesnės gaminti ir taisyti. Kalbant apie technines savybes, rankinės dėžės suteikia tiesioginį vairuotojo įsitraukimą ir kontrolę – tai vertina trasos entuziastai ir puristai, kuriems svarbus perjungimo jausmas ir variklio apsukų derinimas. Vis dėlto modernios automatinės transmisijos dažnai pranoksta rankines 0–60 greitėjimo rodikliuose ir užtikrina pastovesnį rato laiką dėl žaibiškų perjungimų ir optimizuotos pavarų strategijos.

Važiavimo dinamika ir pojūtis
Iš performanso perspektyvos dvigubos sankabos sistemos ir pažangios automatinės dėžės užtikrina greitesnį, pastovesnį pagreitį ir geresnį kuro naudojimą. Rankinės dėžės vis dar traukia savo haptiniu grįžtamuoju ryšiu ir įtraukimu: daug entuziastų vertina mechaninį ryšį ir kontrolę, kurią suteikia svirtis. Tačiau kai automatinės transmisijos tampa aštresnės ir siūlo kelis važiavimo režimus, našumo skirtumas mažėja.
Rinkos pozicionavimas ir palyginimai
Prabangos segmentą atstovaujančios markės beveik visiškai persiorientavo į automatikas – automatinės transmisijos dalis prabangos klasėje išaugo nuo maždaug 31 % 2001 m. iki apie 97 % 2024 m. Masinės rinkos gamintojai sekė paskui: automatikų paplitimas padidėjo nuo maždaug 5 % 2001 m. iki apie 63 % pernai. Palyginti, rankinės pavaros dabar dažniausiai išlaikomos įžengimo klasės modeliuose, specializuotuose sportiniuose automobiliuose ir kai kuriose tarptautinėse rinkose, kur kaina ar vairuotojo prioritetai vis dar palankūs mechaninei pavarai.
Ką tai reiškia entuziastams ir pramonei
Automobilių entuziastams rankinės pavarų dėžės išlieka kultūriškai ir emociškai svarbios, nes suteikia vairuotojo įsitraukimą, kurio automatikos kartais sunkiai pasiekia. Gamintojams perėjimas prie automatinių dėžių (ir prie elektrinių transporto priemonių, kurios iš viso eliminuoja kelių pavarų transmisijas) atspindi reguliavimo spaudimą dėl efektyvumo ir pirkėjų prioritetų pokyčius. Rankinė pavarų dėžė dar neišnyko, bet ji vis retėja ir greičiausiai bus skirta mažėjančiam nišinių bei aukštos kokybės modelių spektrui.
Išvados
Rankinės pavarų dėžės mažėjimas yra matomas ir spartėja pagrindinėse rinkose. Nors rankinės dėžės vis dar patrauklios puristams ir tam tikroms važiavimo situacijoms, modernios automatinės transmisijos – kartu su elektrifikacija – keičia lūkesčius dėl našumo, kuro ekonomijos ir kasdienio praktiškumo. Automobilio pirkėjams ir entuziastams pasirinkimas tarp rankinės ir automatinės dažniau tampa asmeninio skonio klausimu, o ne objektyviu pranašumu.
Šaltinis: motor1
Palikite komentarą