8 Minutės
Toyota iškelia Century į atskirą ultraprakabų ženklą
Toyota tyliai pertvarko savo prabangos hierarchiją: gerbiamas Century bus atskirtas kaip atskira, ultraprakabų statusą turinti markė, užimanti poziciją virš Lexus. Šį žingsnį patvirtino Toyota prezidentas Akio Toyoda – tai gana netikėtas prekės ženklo strategijos poslinkis gamintojo, kuris sukūrė Lexus, atsakas į BMW, Mercedes ir Audi segmentus.
Toyoda teigė, kad idėja kilo iš jo įsitikinimo, jog Century turi egzistuoti „savo klasėje“. Jis taip pat prisipažino, kad nebuvo patenkintas, kai 2024 m. Japan Mobility Show renginyje Century sedanas ir SUV stovėjo šalia įprastinių Toyota modelių – tai buvo aiškus signalas, kad šis modelis turi išsiskirti ir būti pozicionuojamas atskirai.
Šimtmetis istorijos, atgimstantis aukščiausioje kategorijoje
Nors techniniu požiūriu Century yra viena iš naujesnių markių po Toyota skėčiu, pavadinimas savaime pranoksta Lexus keliais dešimtmečiais. Pirmą kartą pristatytas kaip sedanas 1967 m., Century tapo Japonijos prabangos simboliu per tris kartas. Antrosios kartos Century išlieka ypatingas tuo, kad tai buvo vienintelis masinės gamybos Toyota modelis, turėjęs V12 variklį, o ilgametė modelio sklaida reiškė, kad daugiausia jis buvo parduodamas tik Japonijos rinkoje.
Century statusas Japoniškoje kultūros ir automobilių istorijoje yra ypatingas: tai ne tik transporto priemonė, bet ir reprezentacinis automobilis – dažnai naudojamas valstybės pareigūnų, diplomatų ir verslo elito. Būtent dėl tokio simbolinio vaidmens Toyota ilgą laiką išlaikė serviravimo ir rankų darbo tradicijas aplink šį modelį, orientuodamasi į tylą, patogumą ir detalizuotą apdailą.

Pokyčiai prasidėjo 2023 m., kai Toyota pristatė Century SUV ir pradėjo eksperimentuoti tarptautinėse rinkose su debiutu Kinijoje. Nuo to laiko markės evoliucija ėmė krypti link plačiau apibrėžto ultraprakabos segmento: Century planuojama pozicionuoti kaip ženklo viršūnę, kurioje dominuos individualūs, mažos apimties modeliai, skirti pasiturintiems kolekcionieriams, valstybinių delegacijų atstovams ir klientams, trokštantiems maksimalios ekskliuzyvumo bei rankų darbo detalumo.
Perėjimas nuo teisėto, tradicinio limuzino iki savarankiškos ultraprakabos markės reiškia ne tik keletą naujų modelių: tai gilus strateginis pokytis Toyota portfelyje. Century pozicionavimas reikalauja specializuotų gamybos linijų ar partnerių dirbtuvių, individualizuoto klientų aptarnavimo, riboto leidimo serijų kūrimo ir tarptautinės pardavimo strategijos, orientuotos į aukštą aptarnavimo lygį, diskretišką logistika ir požiūrį „klientas pirmoje vietoje“.
Kaip atrodys naujasis Century prekės ženklas
Toyota markės vadovas (Chief Branding Officer) Simon Humphreys apibūdina šį žingsnį kaip misiją „imtis aukščiausio lygio rinkos – top of the top, one of one“. Naująją Century liniją žadama pradėti reprezentaciniu, solidaus charakterio kupė, kuris planuojamas pristatyti 2025 m. Japan Mobility Show. Šio modelio šūkis bus perteiktas idėja apie unikalumą: „Vienas iš vieno. Vienintelis pasaulyje, iš šios šalies.“
Pagrindiniai lūkesčiai ir pozicionavimas:
- Labai mažos apimties serijos, rankomis baigiamų automobilių gamyba su aukštu amatininkystės lygiu;
- Kainodara ir prieinamumas turės siekti aukščiau nei Lexus, panašiai kaip Rolls‑Royce yra pozicionuotas virš BMW;
- Akcentas bus dedamas į prestižą, individualius salonus ir ilgo ratų bazės komfortą, o ne į masinei rinkai skirtas technologijas.
Per ankstesnius teaser‘ius matytas kupė dizainas signalizuoja kur kas ekstravagantiškesnį estetinį lygį ir medžiagų pasirinkimą nei įprastuose Lexus modeliuose. Techninės charakteristikos kol kas skurdžios, tačiau Century V12 paveldas ir limuzino kokybės apdaila leidžia spekuliuoti apie didelės darbinės talpos variklius arba specialiai sukurtus hibridinius agregatus su didelėmis galios rezervomis. Taip pat tikėtini platus individualizavimo programos pasiūlymai: nuo specifinio odos parinkčių iki rankų darbo apmušalų ir specialių akcentų, atitinkančių kliento pageidavimus.
Praktinis gamybos aspektas: ultraprakabos modeliams dažnai reikalingos gamybos eilutės, atskirtos nuo masinės produkcijos, kur reakcijos į individualius užsakymus būna ilgesnės, o apdaila — kruopštesnė. Toyota gali pasirinkti partnerystę su specializuotomis karoserių gamintojomis arba atskirą ateljė tipo liniją, kuri leistų išlaikyti tiek kokybę, tiek diskretiškumą klientams iš Europos, Azijos ir Šiaurės Amerikos rinkų.
Be estetinių elementų, Century ateitis gali apimti hibridines technologijas, kurios sujungtų aukštos klasės benzininį agregatą su elektrine pagalbine ašimi, suteikiančia tylos ir komforto privalumus mieste. Tokia koncepcija išlaisvintų dizainerius nuo vien tik didelių atmosferinių variklių priklausomybės, tuo pačiu išlaikant tradicines galios savybes. Kitas kelias – žengti visiškai elektrifikuotu keliu, tačiau tai reikalautų itin kruopščios garso izoliacijos ir svorio paskirstymo, kad būtų išsaugotos limuzino charakteristikos.
Ką tai reiškia Lexus
Lexus nebus paliktas antrame plane. Iš tiesų markė, regis, pasiruošusi drąsesnei reinvencijai. Toyota išryškino radikalų elektrinį, šešių ratų, trijų eilių kubinį minivano konceptą, pristatytą po LS vardu. Akio Toyoda pakeitė „LS“ prasmę iš „Luxury Sedan“ į „Luxury Space“, taip signalizuodamas kryptį link naujoviškų prabangos erdvių ir formų.
Toyoda nurodė, kad triašis LS konceptas gali patekti į gamybą tik tuo atveju, jei jis atitiks Lexus griežtus ramybės, komforto ir realaus pasaulio kelių valdymo reikalavimus. Simon Humphreys pridūrė, kad Lexus „bus laisvesnis veikti“, kas reiškia, jog markė gali labiau eksperimentuoti su dizainu ir technologijų sprendimais vietoje to, kad pasektų konkurentų taktiką.
Tai realus žingsnis link to, kad Lexus taps platforma drąsioms koncepcijoms ir patirties orientuotiems sprendimams: viduje orientuoti automobiliai, nauji elektriniai architektūros sprendimai, moduliniu principu sukuriami salonai ir transporto priemonės, koncentruotos į keleivio patirtį, o ne vien tik vairavimo dinamiką. Tokia strategija leis Lexus išlaikyti konkurencingumą globaliame prabangos segmente, tuo pačiu neprasilenkiant su Century orientacija į ultraekskliuzyvumą.
Konkrečios permainos jau suplanuotos: tradicinis LS sedanas, kuris padėjo formuoti Lexus reputaciją, nutrauks gamybą po 2026 m. Heritage Edition leidimo, atverdant kelią eksperimentams su naujomis elektrinėmis architektūromis ir salonais orientuotais modeliais. Tai leis Lexus laisviau eksperimentuoti su interjero transformacijomis, autonominėmis funkcijomis ir naujomis mobilumo koncepcijomis be tradicinio sedano įsipareigojimo.
Rinkos poveikis ir naudingos stebėti tendencijos
Century atskyrimas į atskirą flagship markę turi keletą strateginių pasekmių:
- Aiški segmentacija: Toyota išlieka plataus vartojimo rinkai, Lexus — globaliam prabangos segmentui, o Century užima ultraprakabos nišą;
- Century gali pritraukti pirkėjus, ieškančius ekskliuzyvumo ir rankų darbo meistriškumo, tuo tarpu Lexus tęsis elektrifikacijos ir patirčių orientuotos prabangos kelyje;
- Toks žingsnis gali paskatinti konkurentus pergalvoti savo sub‑ženklų ir bespoke programų struktūras, skatindamas paslaugų segmentavimą ir individualizuotus pasiūlymus.
Konkurencinė aplinka: BMW (ir jų individualizuotos divizijos), Mercedes‑Benz su Maybach, Audi bei Bentley — visi šie žaidėjai greičiausiai atidžiai stebės Toyota iniciatyvas. Century gali priversti šiuos prekės ženklus gilinti savo rankų darbo, vienetinių serijų ir bespoke pasiūlymus, taip pat peržiūrėti kainodaros ir paskirstymo modelius. Be to, Century pozicionavimas gali paskatinti naujus partnerystės modelius tarp automobilių gamintojų ir elitinių dizaino ar karoserių specialistų.
Toyota taip pat pristatys kelis naujus modelius 2025 m. Japan Mobility Show, įskaitant elektrinį Corolla konceptą. Ilgai laukta kompanijos superautomobilio premjera nevyks šiame renginyje; jis planuojamas debiutuoti internetu gruodžio 5 d., o viešas pristatymas numatytas Tokyo Auto Salon 2026 m. sausį. Tokie laiko tarpai rodo, kad Toyota valdo įvairių rinkos segmentų komunikaciją – nuo masės iki elitinių vienetų – būdama pasirengusi operuoti skirtingais kanalais ir tikslinėmis auditorijomis.
Reguliaciniai ir logistiniai iššūkiai: ultraprakabos automobilių eksportas reiškia adaptacijas kelių saugos ir emisijų standartams įvairiose šalyse, taip pat specializuotą klientų aptarnavimą ir garantinę politiką. Toyota turės investuoti į globalią aptarnavimo infrastruktūrą arba kurti paslaugas per partnerius, registruotus konkrečiuose regionuose, kad užtikrintų aptarnavimą VIP klientams, kuriems tokie automobiliai yra ne tik transporto priemonė, bet ir statuso simbolis.
Finansinės perspektyvos: mažesnis gamybos kiekis ir aukšta kaina paprastai užtikrina didesnį pelną vienam vienetui, tačiau reikalauja ir didelių pradinių investicijų į dizainą, gamybos linijas ir aukštos kvalifikacijos darbo jėgą. Toyota sprendimas rodo pasitikėjimą multifunkcine prekės ženklo diferenciacija kaip strategija padengti platų prabangos rinkos spektrą — nuo pritaikomų, technologijų turtingų Lexus automobilių iki rankų darbo, itin ribotų Century leidimų.
Entuziastams ir rinkos stebėtojams senojo Century atgimimas pažada sugrįžimą prie rankų darbo prabangos, kuri yra aukščiausioje Toyota portfelio viršūnėje, tuo tarpu Lexus pradeda ateities kryptį, orientuotą į elektrifikaciją, vidaus erdvės transformacijas ir netradicinę prabangą. Tai gali tapti svarbiu mąstymo pokyčiu automobilių prabangos industrijoje, kur vertinami tiek technologiniai sprendimai, tiek meistriškumas ir išskirtinumas.
„Laukti mažesnio kiekio ir didesnio meistriškumo“ galėtų būti trumpas santraukos sakinys: Century sieks retumo ir prestižo, Lexus – pažangios prabangos ir eksperimentų, o Toyota tęstinės savo misiją – skaliuoti tiek svajones, tiek pasitikėjimą vis platesnėse pasaulio rinkose.
Šaltinis: motor1
Palikite komentarą