7 Minutės
Porsche laiko 911 įkroviamą hibridą už borto trumpuoju laikotarpiu
Frank Moser, viceprezidentas, atsakingas už Porsche 911 ir 718 modelių gamą, aiškiai nurodė, kad įkroviamas (plug-in) hibridinis 911 greitai nepasieks rinkos. Pokalbyje su Australijos leidiniu Drive Moser paaiškino, jog Neunelfer vardu žinomo modelio unikali variklio išdėstymo koncepcija gale ir itin kompaktiškas interjeras bei kėbulo pakavimas daro didelį akumuliatoriaus, elektrinio variklio, generatoriaus ir įkrovimo įrangos integravimą labai sudėtingu be pamatinių savybių aukojimo.
Pakuotė ir svoris: kieti kompromisai
Įkroviamas 911 reikalautų esminio galinės dalies architektūros pertvarkymo – tam, kad būtų montuojamas didelės talpos akumuliatorius ir su juo susiję elektrifikacijos komponentai. Tai neišvengiamai lemtų masės padidėjimą ir pasikeitusį masės pasiskirstymą, o tai gali paveikti automobilio valdymą, vairo grįžtamąjį jausmą ir posūkių balansą. Būtent šie elementai Porsche tradiciškai traktuoja kaip šventus 911 charakterio bruožus, todėl bet koks kompromisas jiems kelia didelį susirūpinimą.
Moser taip pat pabrėžė, kad 911 neturėtų tapti akivaizdžiai didesnis. Per kelis dešimtmečius modelis išaugo – palyginkite 996 kartos Carrera, maždaug 4 430 mm ilgio ir 2 350 mm ratų bazės, su šiuolaikiniu 992.2 Carrera, maždaug 4 542 mm ilgio ir 2 450 mm ratų bazės – tačiau Porsche nenori tiesiog didinti išorinių matmenų vien tam, kad tilptų baterijos. Dėl to automobilio proporcijų, aerodinamikos ir estetikos išsaugojimas lieka prioritetas.

Baterijų technologija – sprendimo raktas
Porsche idėjos apie įkroviamą 911 visiškai neatsisakė. Kompanijos „slenkstis“ tokio modelio įvedimui yra technologinis: akumuliatorių elementai turi tapti ženkliai mažesni ir turėti didesnę energijos tankį nei dabartinės ličio jonų baterijos. Trumpai tariant, kitos kartos sprendimai, pavyzdžiui, kietojo kūno (solid-state) baterijos ar pažangesnės chemijos ląstelės, galėtų padaryti įkroviamą 911 realybe, sumažindami paketo tūrį ir svorio nuobaudas. Tuo pat metu būtina atsižvelgti į saugos reikalavimus, smūgio apsaugą ir temperatūros valdymą, o tai papildomai komplikuoja dalių ir sistemų integraciją į tradicinę sportinio automobilio architektūrą.
Ką 911 siūlo šiandien: savaime įkraunamos hibridinės sistemos
Kol kas 992.2 911 gamoje naudojama savaime įkraunanti (self-charging) hibridinė technologija, kuri leidžia išlaikyti našumą be didelės įkrovos baterijos. Dabartiniai pagrindiniai elementai ir privalumai yra šie:
- Porsche T-Hybrid technologija su elektrine turbinos pagalba greitesniam „boost“ efektui
- Integruotas variklis ant turbinos veleno, kuris suka kompresorių anksčiau nei susidaro išmetamųjų dujų slėgis, taip pagerindamas droselio reakciją ir tuo pačiu veikdamas kaip generatorius 400 V sistemos palaikymui
- Kompaktiška apie 1,9 kWh talpos hibridinė baterija, analogiška tradicinei 12 V baterijai savo dydžiu, kuri maitina elektros variklį, įmontuotą PDK dvigubos sankabos transmisijoje

Porsche nurodo, kad PDK integruotas elektros variklis gali generuoti iki maždaug 54 AG (apie 40 kW) ir iki 150 Nm sukimo momento (111 lb-ft), o T-Hybrid komponentai prideda maždaug 50–85 kg masės, palyginti su prieš facelift modeliais, priklausomai nuo specifikacijos ir pasirinkimų. Svarbu pažymėti, kad šis svorio padidėjimas yra valdomas ir projektuotas taip, kad minimaliai paveiktų vairavimo balansą bei dinamiką.
Modelių ir dinamikos kontekstas
Carrera GTS ir jo visų varančiųjų ratų variantas pasinaudoja vieno turbokompresoriaus sprendimu kartu su šia hibridine pagalba, tuo tarpu Turbo S modelyje derinamos dvi turbinos su elektrine pagalba, siekiant išsaugoti charakteringą ir dramatišką galios prieaugį, kurį vertina 911 entuziastai. Porsche teigia, kad hibridiniai elementai gerina atsaką ir efektyvumą be didelių svorio ir pakuotės kompromisų, kuriuos atneštų įkrovimo baterija. Praktikoje tai reiškia greitesnį tarpinių sukimų momentą (turbo lag mažinimą), efektyvesnį regeneravimą per regeneracinį stabdymą ir bendrą energijos valdymą micro-hybrid sistemoje.
Kodėl įkroviamas sprendimas būtų kitoks
Įdiegti įkroviamą hibridinę pavarą į automobilį su galiniu varikliu nėra tiesiog mechaninis komponentų sumontavimas. Pagrindinės kliūtys ir techninės problemos apima:
- Ženklios masės padidėjimas ir jo poveikis valdymui bei dinaminiam balansui
- Didelės struktūrinės ir deformacijos architektūros pertvarka, reikalinga akumuliatoriaus ląstelėms, apsaugoms ir įkrovimo įrangai montuoti
- Galimas išorinių ar vidinių matmenų padidėjimas, siekiant pritaikyti pakuotę
- Kainos ir kompleksiškumo augimas, o klientai dažnai tikisi tradicinio, „puristinio“ 911 vairavimo pojūčio
Jei Porsche šiandien būtų pasirinkusi paversti Carrera GTS ar Turbo S į PHEV modelius, bendri ant kelio (curb) svorio pokyčiai būtų daug didesni nei keliolikos ar kelių dešimčių kilogramų prieaugis, kurį sukelia dabartinės T-Hybrid sistemos. Tokie svorio skirtumai reikštų reikšmingą pasikeitimą masės inercijos taške, svorio centro aukštyje ir ilginiame išsidėstyme – visa tai dramatiškai pakeistų automobilio elgseną posūkiuose, staigiame stabdyme ar išsivadavime iš slydimo situacijų.

Kainodara ir pozicionavimas
Kainos atspindi, kur šiandien Porsche pozicionuoja elektrifikuotus 911 modelius. 2026 metų modeliui Carrera GTS startuoja maždaug nuo 175 900 USD prieš mokesčius ir papildomą įrangą. Turbo S – su savo galingesne dviejų turbokompresorių konfiguracija ir elektrine pagalba – kainuoja apie 270 300 USD kupė versijai ir 284 300 USD kabrioletui. Šios kainos pabrėžia, kad Porsche prioritetą teikia našumui ir rafinuotumui, tuo pačiu atidėdama esminius architektūros pakeitimus tol, kol technologijos leis tobulinti akumuliatorių pakuotes be didelių kompromisų.
Be to, rinkos segmentavimas ir klientų lūkesčiai reiškia, jog Porsche turi subalansuoti technologinę pažangą su prekės ženklo identitetu. Aukštesnės klasės modelių pirkėjai tikisi aukštos dinamikos, preciziško valdymo ir išvystytos važiuoklės charakteristikos – tai lemia, kodėl kompromisai, susiję su įkroviamais sprendimais, yra vertinami ypač kritiškai. Taip pat reikia apsvarstyti priežiūros kaštus, akumuliatorių degradaciją per laiką ir garantinius reikalavimus – visa tai įtakoja kainodaros strategiją ir galutinį klientų pasiūlymą.
Išvados
Įkroviamas (plug-in) hibridinis 911 nėra amžiams atmestas, tačiau greičiausiai lauks žingsnio į priekį baterijų technologijoje. Kol ląstelės netaps reikšmingai mažesnės ir tankesnės, Porsche, panašu, lieka ištikimas hibridiniams sprendimams, kurie išsaugo 911 dydį, masės balansą ir sportinį charakterį. Entuziastams, vertinantiems automobilio vairavimo DNA ir preciziškumą, toks konservatyvus požiūris greičiausiai bus priimtinas; tiems, kurie orientuojasi į gryną įkroviamą elektrifikaciją, laukimas gali būti ilgesnis, nei daugelis tikėjosi.
Be techninių ir dizaino aspektų, įtaką turi ir reguliavimo bei rinkos kintamieji: emisijų standartai, valstybės paskatos elektromobiliams, infrastruktūros plėtra ir konkurencinė dinamika automobilių gamintojų tarpe. Porsche susiduria su užduotimi išlaikyti 911 prekės ženklo esmę – sportinį pojūtį, svorio balansą ir dinamines savybes – tuo pačiu integruojant efektyvias hibridines technologijas, kurios pagerintų degalų sąnaudas ir sumažintų emisijas. Galiausiai sprendimas priklausys nuo to, kada rinkai pasirodys tokie akumuliatorių sprendimai, kurie leidžia saugiai, ekonomiškai ir estetiškai integruoti reikalingą energijos saugyklą be kompromisų vairavimo pojūčiui.
Pasiūla gali keistis ir greičiau, jei pasirodys naujos gamybos technologijos, leidžiančios pigiau ir tankiau gaminti baterijas, arba jei atsiras alternatyvūs architektūriniai sprendimai – pavyzdžiui, pažangesnės šildymo/vėdinimo sistemos, plokštės formos baterijų įterpimas į grindis ar modulinės architektūros pritaikymas, kuris leistų išlaikyti 911 proporcijas. Tačiau iki tol Porsche apsiima saugoti modelio pagrindinius bruožus, naudodama sprendimus, kurie pagerina efektyvumą ir reaktyvumą, tačiau nekeičiant automobilio sielos.
Šaltinis: autoevolution
Komentarai
Marius
Marius: ar tikrai įmanoma be rimtų kompromisų įdėti didelį akumuliatorių į galinę dalį? svoris ir svorio centras – rimti iššūkiai. gal išgelbės solid-state ląstelės?
drivex
drivex: Hmm, Porsche laikosi savo sielos. įkroviamą 911 be rimtų kompromisų – skamba audringai, bet baterijų pažanga tikrai keičia žaidimą. kada realus prototipas?
Palikite komentarą