7 Minutės
Įvadas: „Rhino RR01“ žengia į gamybą
Po pusantrų metų nuo prototipo debiuto, Klaipėdoje vykusiame „Red Bull Showrun“ renginyje „CarVertical“ zonoje oficialiai pristatyta gamybai paruošta lietuviška „Rhino RR01“ versija. Projektas, kurį inicijavo kauniečiai konstruktoriai Vėjas Pajarskas ir Julius Garnelis, perėjo reikšmingą evoliuciją: atnaujinta išvaizda, perdarytas interjeras, visiškai pakeistas variklis ir transmisija. Kuriant serijinę versiją pakeista beveik 80 % detalių, o pirmieji automobiliai klientus turėtų pasiekti dar šiais metais.
Kas yra „Rhino RR01“ ir kodėl jis svarbus?
„Rhino RR01“ – tai komponentinis (angl. Kit Car) superautomobilis, kurio monokokas, kėbulas, važiuoklė ir interjeras sukurti Kaune. Tai vienas pirmųjų ambicingų lietuviškų bandymų sukurti modernų, gatvei pritaikytą superautomobilį, kuris išlaiko prototipo agresyvias linijas, bet kartu įgyja išbaigtumo, patogumo ir tiekimo grandinės stabilumo. Projektas demonstruoja, kaip autentiškas inžinerinis darbas gali virsti komerciškai perspektyviu produktu, orientuotu į užsienio rinkas.

Gamybinė evoliucija: nuo vienetinio prototipo iki serijinės paruošties
Prieš dvejus metus pristatytas prototipas buvo daugiau idėjos demonstracija nei parduotinas modelis: neapdirbtas kėbulas, minimalus interjeras, durų atrama pagaliu ir galingas, bet sunkiai gaunamas „Audi“ V10 variklis. Viešas pasirodymas parodė didelį susidomėjimą – per pirmą parą gauta tūkstančiai užklausų – tačiau kūrėjai nusprendė nesileisti į rinką su nebaigtu produktu. Per pusantrų metų konstrukcija buvo peržiūrėta, optimizuota tiekimo grandinė ir paruošta masinėje gamyboje lengviau replikabiliai versijai.
H3: Dizainas ir išorinė estetika
Visuotinis išvaizdos braižas išliko elegantiškai agresyvus, tačiau daugelis elementų yra perprojektuoti: automobilis gavo naujus žibintus, kaltinius ratlankius, koreguotą aerodinamiką ir išbaigtą kėbulo apdailą. Žibintai pagaminti iš sertifikuotų „Hella“ komponentų — toks sprendimas leido išlaikyti dizaino autorystę, išvengiant milžiniškų sertifikavimo išlaidų. Kėbulo dizainas išsiskiria daugybe unikalių detalių: oro įsiurbimo angos, difuzoriai ir salono langų apdaila – kiekviena detalė turi savą formą, todėl gamybai reikėjo daugiau nei 60 formų štampams, o ne įprastinių 10–30 kit car istorijoje.

Ratų bazė ir svoris
Dvivietis „Rhino RR01“ sveria apie 1 200 kg – tai palyginti lengvas konstruktyvas dėl masyvaus kompozitinių medžiagų naudojimo. Kaltiniai ratlankiai buvo sukurti specialiai modeliui, kad atitiktų tiek estetinius, tiek dinaminius reikalavimus.
Interjeras ir ergonomika
Viena ryškiausių naujovių – prabangus interjeras, padengtas verstos odos apsiuvais. Dizaineriai Kaune sukūrė naują „Formulės-1“ tipo vairą iš aliuminio bloko, dengto anglies pluoštu ir apsiūto oda. Pridėtas lietimui jautrus ekranas su „Apple CarPlay“ palaikymu, integruota galinio vaizdo kamera veidrodėlyje ir elektra valdomi veidrodėliai. Nors sėdynės yra sportinės, su 6 taškų saugos diržais, jų pozicija yra fiksuota; ergonomikos sprendimas – stumdomi pedalai ir vairas – leido optimaliai pritaikyti sėdėjimo poziciją ir laimėti papildomus centimetrus galvos erdvei.

Detalės, lemiančios komfortą
Kuriant gamybinę versiją, dėmesys skirtas smulkmenoms: durelių amortizatoriai turi tiksliai parinktą jėgą, kad durys kiltų ir leistųsi sklandžiai; durų užraktai ir pritraukimo mechanizmai – priderinti, numatytas avarinis išlipimas. Visi šie sprendimai pagerina kasdienį naudojimą ir padidina automobilio valdomumą mieste bei trasoje.
Variklis ir transmisija: kodėl pakeitė V10 į Ford V8
Vienas svarbiausių pokyčių – variklio pakeitimas. Pradiniame prototipe naudojamas 5,2 l „Audi“ V10 suteikė brutalų charakterį (~440 AG), bet buvo sudėtingai įsigyjamas ir brangus palaikyti naujai gaminamam modeliui. Kauniečiai išanalizavo tiekimo grandines ir pasirinko patikimą alternatyvą – ketvirtos kartos „Ford Performance Coyote“ 5,0 l V8, kurio galia gali būti programuojama ir svyruoti tarp maždaug 480–600 AG, priklausomai nuo konfigūracijos. Šis sprendimas užtikrina lengvą dalių tiekimą, programavimo galimybes ir charizmatišką skambesį.

Transmisija: Porsche PDK vietoje sekvencinės dėžės
Antroji svarbi permaina – pavarų dėžė. Prototope buvusi sekvencinė dėžė puikiai tiko trasai, bet miesto ir savaitgalio naudojimui buvo per žiauri: triukšmas, grubūs perjungimai ir prasta kasdienio komforto kokybė. Inžinieriai pasirinko 7 pavarų „Porsche PDK“ automatinę transmisiją, kuri pasižymi greitu ir patikimu perjungimu, tuo pačiu suteikia komfortą ir galimybę valdyti perjungimus mentelėmis ant vairo. Mechaninė dėžė dėl konstrukcinių priežasčių – viduryje sumontuoto variklio ir pusašių išvedimo iš dėžės poreikio – būtų labai brangi ir techniškai sudėtinga.
Gamyba, štampai ir kokybės kontrolė
Didžiausia gamybai paruošto „RR01“ dalis – kėbulo formų paruošimas. Nuo ankstesnių brėžinių automobilis perėjo prie dizainų, kuriems reikėjo dešimčių unikalių formų: oro įsiurbimo anga, salono elementai, galinė dalis – visa tai reikalavo tikslių štampų. Darbai nuo praėjusio rugsėjo iki kovo ėmėsi monokoko, važiuoklės ir kėbulo formų gamyba bei konduktorių stendo konstravimo, kad gaminamuose automobiliai būtų kuo mažesnės paklaidos ir aukštos kokybės.

Rinka, homologacija ir registracija
„Rhino RR01“ kuriamas kaip komponentinis automobilis (Kit Car): jis gali būti pristatomas kliento kaip dalimis sudėtas rinkinys arba pilnai surinktas. Homologacija pilnai gamykliniam modeliu daugelyje šalių kainuoja milijonus, todėl mažos serijos gamintojai dažnai naudojasi komponentinio automobilio schema. Šis modelis ypač tinkamas užsienio rinkoms, kur „Kit Car“ kultūra yra išvystyta – JAV, Didžiojoje Britanijoje ir kitur. Lietuvoje teisinė bazė tokiems automobiliams kol kas ribota: registracija čia gali būti sudėtinga ir reikalauti „dvigubo salto“ – pirmiausia registruoti šalyje, kuri pripažįsta komponentinius automobilius (pvz., Švedijoje ar JK), o vėliau perregistruoti Lietuvoje.
Kainodara, individualizacija ir gamybos pajėgumai
Pilnai sukomplektuotas modelis, toks kaip demonstracinis parodoje Klaipėdoje, kainuoja apie 150 000 eurų. Visgi komponentinės automobilių privalumas – lankstumas: klientas gali rinktis nuo ekonomiškesnių sprendimų (naudotą variklį, naudotą PDK dėžę, pigesnius interjero apdailos variantus) ir sumažinti kainą iki maždaug 70 000 eurų, arba pasirinkti prabangos bei galingumo priedus, tokius kaip specialiai parinktas užsakomasis variklis (netgi „Ferrari“ tipo sprendimai), brangios medžiagos ir taip praktiškai neriboti išlaidų lubas.
„Rhino Racing“ teigia, kad vieną automobilį gali pagaminti per mėnesį, o jei paklausa didės, gamyba gali išaugti iki 4–5 automobilių per mėnesį (apie 60 per metus).

Lyginamoji analizė: „Rhino RR01“ tarp kitų komponentinių superautomobilių
Lyginant su kitais Kit Car ir mažos serijos superautomobiliais, „Rhino RR01“ išsiskiria lietuviška inžinerija, aukštos kokybės interjeru ir kompozitinių medžiagų dizainu. Palyginus su „Ultima GTR“ ar kitomis replikomis, „Rhino“ siūlo modernesnį interjerą, standartizuotą tiekimą per populiarias variklių platformas (Ford Coyote) ir pritaikytą kasdieniam naudojimui per PDK transmisiją. Tai padaro jį patraukliu tiems pirkėjams, kurie ieško balanso tarp trasos charakterio ir gatvės komforto.
Išvados: ką reiškia „Rhino RR01“ Lietuvos automobilių scenai?
„Rhino RR01“ – tai ambicingas lietuviškas projektas, kuris įrodo, kad mažose komandose įmanoma sukurti konkurencingą komponentinį superautomobilį. Projektas sujungia inžinerinį kruopštumą, rankų darbą ir kompiuterinį programavimą (variklių ECU ir transmisijos pritaikymas), todėl „Rhino“ turi visus ingredientus sėkmei užsienio rinkose. Nors Lietuvoje tokio tipo automobilio registracija yra sudėtinga, tarptautinė paklausa ir klientų parama (pirmieji užsakymai – iš JAV, Japonijos, Australijos ir Vokietijos) rodo didelį potencialą. Jei gamyba bus plečiama, „Rhino RR01“ gali tapti svarbia išskirtine pozicija tarp mažos serijos superautomobilių Europa ir už jos ribų.
Autentika, galimybė pritaikyti techninius sprendimus pagal užsakymą ir vartotojų pasirinkimai – tai „Rhino Racing“ stipriosios pusės. Šiandien „RR01“ yra daugiau nei estetika: tai inžinerinis sprendimas, pritaikytas tiek trasai, tiek ilgesniems pasivažinėjimams mieste, ir vizija apie tai, kaip vietiniai kūrėjai gali konkuruoti globalioje automobilių rinkoje.
Šaltinis: 98
Palikite komentarą