6 Minutės
Įžanga: SUV Momentas, beveik pakeitęs BMW
Įsivaizduokite, kad vėlyvaisiais 1990-aisiais užeinate į BMW saloną ir matote Range Rover su BMW ženklu ant grotelių. Tai nebuvo tik fantazija – tokį scenarijų rimtai svarstė BMW vadovai Miunchene ir Naujajame Džersyje. Kai SUV modelių paklausa Šiaurės Amerikoje sparčiai augo, BMW teko apsispręsti: ar bendradarbiauti su Land Rover ir Range Rover modelius pardavinėti BMW salonuose, ar kurti nuosavą prabangų visureigį, kuris išsaugotų vairavimo malonumą akcentuojantį BMW įvaizdį. Šis pasirinkimas lėmė X5 gimimą ir pakeitė BMW ateitį.
Rover Group įsigijimas: žaibiškas SUV įvaizdis ar strateginė našta?
1994 m. sausį BMW nupirko Rover Group iš British Aerospace už 800 mln. svarų sterlingų ir iškart įgijo įvairaus spektro prekių ženklų portfelį: Rover, Mini, MG, Triumph ir, svarbiausia, Land Rover. Taip BMW gavo galimybę išnaudoti gerai žinomą visureigių markę, turinčią stiprius SUV pagrindus. Tai atrodė kaip greitas būdas patekti į JAV rinką, kurioje dominavo Ford Explorer, Jeep Grand Cherokee, o netrukus turėjo pasirodyti Mercedes-Benz ir Lexus SUV modeliai.
Kodėl Range Rover buvo viliojantis pasirinkimas
Range Rover vardas iškart siejosi su prabanga ir visureigio pajėgumais. Land Rover automobilius pardavinėjant per BMW tinklą įmonė galėjo greitai įsitvirtinti JAV – tai būtų leidę BMW klientų garaže užimti dvi vietas ir nenuleisti jų konkurentams. Tačiau tuo metu rinkoje buvęs naujas P38A Range Rover modelis, pristatytas 1994 m., jau rodė savo amžiaus bei inžinerijos ribas.

BMW Įtaka L322 Range Rover Kūrime
BMW ne tik paveldėjo gamintoją – ji aktyviai prisidėjo prie naujos kartos Range Rover kūrimo. Miunchene veikusios BMW dizaino ir inžinerijos studijos, tokios kaip Designworks Kalifornijoje, ruošė atnaujinto P38A dizaino projektus, tačiau dėl pagrindinio automobilio inžinerijos jie buvo atmesti.
Daugelis nežino, kad L322 Range Rover – jo įpėdinio – inžinerinė dalis buvo valdoma būtent iš Miuncheno, BMW padalinio. Nors Land Rover stilistai kūrė eksterjerą ir interjerą, šasi inžinerija, sistemų integravimas ir testavimas vyko BMW rankose. Rezultatas – modelis su Range Rover ženklu, bet turintis nemažai BMW DNR.
JAV rinkos iššūkis: „Užimti visą garažą“
BMW North America prezidentas Vic Doolan pasiūlė paprastą, bet efektyvią idėją: užtikrinti, kad kliento garaže būtų du BMW automobiliai. Jis ir produktų planuotojas Rich Brekus tvirtino, kad be atskiro BMW SUV, šalia BMW sedano atsiras Mercedes M klasės arba Lexus RX. Brekus aiškiai pasisakė prieš miniveną ir už prabangią SAV (Sport Activity Vehicle) – visureigį, kuriam svarbiausia komfortas ir vairavimo dinamika, o ne tik bekelės galimybės.
1995 m. pabaigoje, valdybos posėdyje šalia LaGuardia oro uosto, buvo diskutuojama tarp dviejų sprendimų: pardavinėti Range Rover per BMW tinklą arba sukurti tikrą BMW SUV. Po aršių diskusijų nuspręsta rinktis BMW kurtą modelį.
BMW Sprendimas: Sportinio aktyvumo visureigis
BMW inžinieriai atmetė rėminės konstrukcijos ir mažų pavarų dėžės koncepciją. Vietoj to buvo pritaikyta pakelta 5 serijos Touring (E39) platforma, panaudota sedanų pakabos konstrukcija ir elektroninės valdymo sistemos. Pagrindinė filosofija: pasiūlyti SUV naudą ir prestižą, tačiau išlaikyti BMW būdingą važiavimo kokybę ir valdymą.
Itin svarbūs techniniai sprendimai: „MacPherson“ statramsčių priekinė pakabos konstrukcija, daugiasvirtė galinė pakaba, itin standi struktūra, elektroninės stabilumo ir traukos sistemos vietoje mechaninių diferencialų, Hill Descent Control – paskolinta iš Land Rover, bet įgyvendinta per programinę įrangą.
Dizainas: Nuo Kalifornijos studijų iki žymaus C statramsčio
Pirmojo BMW SUV stilių kūrė Designworks/USA Kalifornijoje – proporcijos buvo perkeltos iš E39 sedano į aukštesnį kėbulą. Ikoninis C statramstis buvo patobulintas, kad modelis išsiskirtų šoniniu profiliu, išlaikant BMW šeimos bruožus. Pradžioje aukoti bagažinės tūrį dėl įvaizdžio, tačiau vėliau, pagal JAV rinkos poreikius, galinis kėbulo perhangas buvo prailgintas. Siekdama atskirti naują modelį nuo tradicinių visureigių, BMW pristatė „Sport Activity Vehicle“ (SAV) sąvoką, pabrėžiančią sportiškumą ir kasdienio važiavimo galimybes.

Debiutas ir rinkos pozicionavimas: E53 X5 pristatymas
Šie sprendimai materializavosi kaip E53 BMW X5, kuris pasauliui buvo pristatytas 1999 m. sausį Detroito automobilių parodoje. X5 buvo pozicionuotas kaip prabangus, dinamiškas SAV, skirtas konkuruoti su augančiu prabangių visureigių segmentu, tačiau išliekant ištikimam vairavimo aistrai.
Komplektacijos, kainodara ir debiuto ypatumai
X5 startavo su dviem varikliais – 3.0 l eiliniu šešių cilindrų ir 4.4 l V8 (286 AG) agregatu. Pradinė JAV kaina siekė ~38 900 USD šešių cilindrų modeliui ir ~49 400 USD V8. Spaudos renginio metu X5 buvo demonstruojamas ir bekelėje, ir lenktynių trasoje Road Atlanta, įrodant jo universalumą.
Techninės charakteristikos ir našumas
Nors X5 buvo orientuotas į kelių dinamiką, jis siūlė galingus techninius sprendimus, atitinkančius prabangių visureigių pirkėjų poreikius:
- Platforma: sustiprinta 5 serijos (E39) touring bazė
- Pakaba: „MacPherson“ priekyje, daugiasvirtė gale, sumodeliuota komfortui ir stabilumui
- Pavarų sistema: nuolatinė visų varančiųjų ratų pavara, elektroninė trauka, be sunkių mažų pavarų dėžių
- Varikliai: 3.0L eilinis šešių cilindrų ir 4.4L V8 automatinė pavarų dėžė
- Naudojimas: patogus važiavimas, stabilumas blogu oru ir lengvo bekelės pravažumo galimybės, praktiškas bagažo skyrius
Šios charakteristikos lėmė, kad X5 tapo stipriu konkurentu tokiems modeliams kaip Mercedes M klasė ar Lexus RX, o BMW akcentuojamas vairavimo malonumas išskyrė jį rinkoje.
Gamyba, įtaka ir palikimas
BMW gamykla Spartanburge (Pietų Karolinoje), pradėjusi nuo Z3 rodsterio, įgavo naują pagreitį su X5. Gamyba JAV leido BMW artėti prie svarbiausios rinkos ir efektyviai tenkinti globalią paklausą. 1999–2006 m. buvo pagaminta net 616 867 pirmos kartos X5, daugiau nei pusė jų eksportuota. X5 ne tik pavertė Spartanburgą svarbiausia BMW gamykla, bet ir tapo pagrindu bendrai X modelių šeimai, užtikrinusiai markės pelningumą.
Vic Doolan ir kiti JAV vadovai apibendrino paprastai: X5 „transformavo BMW“ – ne tik padidino rinkos dalį, bet ir leido restruktūrizuoti BMW, perorientuoti prekių portfelį į SUV ir krosouverius, nepametant sportiškumo DNR.
Palyginimas: X5 ir Range Rover L322
Kaip atrodo BMW pasirinktas kelias, palyginti su alternatyva – Range Rover atstovavimu BMW salonuose?
- Prekės ženklas: X5 išlaikė BMW sportišką įvaizdį, kuris būtų nukentėjęs, jei būtų pasirinktas sunkus, bekelės orientuotas Range Rover produktas.
- Inžinerinė kontrolė: kurtas X5 leido BMW visiškai valdyti platformą bei testavimą, o L322, nors ir inžinierius BMW, vis tiek išliko Land Rover identiteto.
- Rinkos adaptacija: X5 buvo orientuotas į pirkėjus, ieškančius automobilio su SUV privalumais, bet be kompromisų dėl valdymo. Range Rover pirkėjas rinkosi visureigio autoritetą ir prestižą.
Trumpai tariant, pasirinkus kurti nuosavą Sport Activity Vehicle, BMW pelnė didesnę ilgalaikę vertę ir galėjo įsitvirtinti SUV rinkoje pagal savo sąlygas.
Išvada: strategiškai sėkmingas sprendimas
BMW buvo arti sprendimo išnaudoti Land Rover ženklo žinomumą, tačiau inžineriniai, salonų ir prekinio ženklo niuansai nulėmė naują X5 kūrimo kryptį. Šio modelio sėkmė įrodė pasirinkimo teisingumą: BMW gavo naujas pajamas, išlaikė sportinį įvaizdį sparčiai augančiame segmente ir išplėtė pasaulinę SUV pasiūlą. Jei būtų pasirinktas Range Rover žymėjimas, šiandien BMW prekių portfelis ir klientų patirtis galėjo atrodyti visai kitaip. X5 tapo šablonu, kuris pakeitė BMW ir visų X modelių ateitį.
Šaltinis: bmwblog

Komentarai