1989 m. „Porsche 911 Speedster“: Legenda, Vėl Išriedėjusi į Kelią | Pedal - Automobilių naujienos, apžvalgos ir technologijos Lietuvoje
1989 m. „Porsche 911 Speedster“: Legenda, Vėl Išriedėjusi į Kelią

1989 m. „Porsche 911 Speedster“: Legenda, Vėl Išriedėjusi į Kelią

2025-08-13
0 Komentarai Tadas Jankauskas

5 Minutės

Įžanga: Tikra garažo karalienė pagaliau išrieda į kelią

Šis nepriekaištingos būklės 1989 metų „Porsche 911 Speedster“, vadinamas tobula „garažo karaliene“, daugiau nei tris dešimtmečius buvo saugomas nuo oro ir kelio poveikio – per 36 metus jis nuvažiavo vos 2 600 mylių. Dabar kaimynas ir automobilių entuziastas Jay Leno turi išskirtinę galimybę pridėti keletą brangių mylių, išbandydamas „Speedster“ Kalifornijos keliuose. Savininkas, aktorius ir įgarsintojas Rino Romano, šį automobilį valdo jau 15 metų ir neseniai nusprendė, kad šis klasikinis „911“ nusipelno dažniau pasirodyti saulėje bei pajusti asfaltą.

Istorija ir paveldas: Speedster ištakos

Speedster pavadinimas Porsche istorijoje turi gilias šaknis, siekiančias 1950-uosius. Austrijos importuotojas Maxas Hoffmanas įtikino „Porsche“ sukurti lengvesnį, labiau prieinamą rodsterį, skirtą patraukti JAV pirkėjams – ypač Kalifornijos gyventojams. 1954 m. pristatytas kaip supaprastintas ir vairuotojui skirtas 356/911 modelių variantas, „Speedster“ išsiskyrė žema, kampuota priekinio stiklo linija, kaušinių sėdynių pora ir paprastu drobiniu stogu, skirtu tik nenumatytoms situacijoms. Svorio ir kaštų mažinimas buvo svarbiau nei komfortas, tad oro kondicionierius ar gausus apdailos elementų kiekis čia nebuvo prioritetas, o saugumo inovacijos, kaip oro pagalvės, dar ilgai laukė savo eilės.

Ši strategija pasiteisino: „Speedster“ tapo automobilių kultūros simboliu, mėgstamu tiek žvaigždžių, tiek lenktynininkų. Net Jamesas Deanas 1955-aisiais įsigijo „Super Speedster“ – mainais atidavęs savo MG dvisėdį.

Išorė ir dizainas: Turbo Look su klasikinėmis formomis

Rino Romano „1989 Speedster“ išlaikė gamyklinį dažą bei didžiąją dalį originalios apdailos ir pasižymi plačia „Turbo Look“ kėbulo versija. Priekiniai ir galiniai sparnai išplatinti, sumontuoti platesni ratlankiai, o autentiški turbostiliaus bamperiai suteikia automobiliui dinamišką išvaizdą, išlaikant ilgą priekį ir trumpą „uodegą“ – klasikinius „911“ bruožus. Sumažintas priekinis stiklas išsaugo žemą „Speedster“ profilį, suteikdamas išskirtinę „vėjas plaukuose“ patirtį.

Salonas ir ergonomika

Salone išliko autentiška atmosfera: žema sėdėjimo padėtis, aptakiai suformuotos sėdynės, minimali prietaisų panelė ir analoginis prietaisų skydelis, kuriame visa informacija orientuota į vairuotoją. Šis automobilis buvo sukurtas vairavimo malonumui, tad prabangesni elementai – galinga klimato kontrolė ar moderni multimedija – čia nenumatyti.

Dinaminės savybės ir techniniai duomenys

Po galiniu dangčiu įmontuotas natūraliai įsiurbiamas 3,2 litro oro aušinamas opozicinis šešių cilindrų variklis – tikras „Porsche“ klasikos simbolis. JAV rinkai skirtas variklis išvysto 217 AG, o europinis analogas – apie 231 AG (PS). Visa galia per penkių laipsnių mechaninę pavarų dėžę perduodama galiniams ratams – toks pajėgus ir analoginis ryšys su keliu puikiai atskleidžia vairavimo esmę.

Pagrindiniai techniniai duomenys:

  • Variklis: 3,2 l oro aušinamas opozicinis šešių cilindrų
  • Galia: 217 AG (JAV) / ~231 AG (Europa)
  • Pavarų dėžė: 5 laipsnių mechaninė
  • 0–96 km/h: apie 5,7 s
  • Maksimalus greitis: ~240 km/h
  • Svoris: „Turbo Look“ versija apie 1 247 kg; siaurikūnis ~1 200 kg
  • Pagaminta: 2 104 „Speedster“ automobiliai; apie 800 – plačios „Turbo Look“ kėbulo versijos

Toks mažas svoris ir greitas variklio atsakas leido „Speedster“ būti tikru vairuotojų automobiliu savo laikais. Lyginant su šiuolaikiniais sportiniais modeliais, šis „Porsche“ gali atrodyti lėtesnis, bet valdymo jautrumas ir grynumas užtikrina tokį vairavimo malonumą, kokio neprilygsta šiuolaikiniai sunkūs SUV.

Vairavimo įspūdžiai: Jay Leno vertinimas

Jay Leno apibūdina automobilį kaip „tikrą malonumą vairuoti“ ir „lyg naują“ – tai geriausias įrodymas, kiek Rino Romano puoselėjo „Speedster“. Čia sėdi arti žemės, prieš akis išsitempęs ilgas variklio dangtis, o už nugaros – šnypščiantis šešių cilindrų variklis – tai tipiška „Porsche“ galiniais ratais varomo automobilio dvasia. Nors priekinis stiklas sumažintas, oras salone sklandžiai cirkuliuoja, o vairavimo patirtis išlieka įtraukianti bei koncentruota.

Rinkos pozicija ir kolekcinė vertė

1989 m. „911 Speedster“ užima išskirtinę vietą tarp klasikinių bei kolekcinių „Porsche“ modelių. Ribotas pagamintų vienetų skaičius, Speedster vardo nostalgija ir grynas oro aušinamas 3,2 litro variklis dar labiau didina šio automobilio patrauklumą kolekcininkams. Ypatingai geidžiamos yra „Turbo Look“ versijos – dėl išskirtinės išvaizdos ir sportiškesnių važiavimo savybių.

Lyginant su šiuolaikiniais „Porsche“ modeliais, tokiais kaip „Cayenne“ ar „Macan“, šis Speedster – tikras priešingybė prestižiniams SUV: čia viskas lengva, paprasta, analogiška ir orientuota į vairuotoją. Dabartinėje rinkoje, puikiai išlaikyti „Speedster“ modeliai su dokumentuota istorija ir maža rida – kaip Romano automobilis – pasiekia aukščiausias kainas.

Palyginimas su kitomis klasikinėmis ikonimis

  • Lyginant su klasikiniais „911 Carrera“ ir „Targa“: „Speedster“ retesnis ir labiau orientuotas į vairuotoją, turi žemesnį stiklą ir minimalistinę filosofiją.
  • Sulyginus su šiandieniniais 911: Šiuolaikiniai modeliai pasižymi didesne galia, saugumo ir technologijų gausa, tačiau praranda tą tikrą mechaninį pojūtį, kuris išskiria 1989 m. Speedster.
  • Prieš kitų markių klasikus: „Speedster“ oro aušinamas opozicinis šešių cilindrų variklis ir galinis varomasis tiltas padaro jį unikaliu lyginant su britiškais ar itališkais priekiniais varikliais.

Išvada: Automobilius reikia vairuoti, o ne laikyti

Rino Romano sprendimas dažniau vairuoti savo „Speedster“ primena tikrąją šių „Porsche“ automobilių paskirtį: patirti vairavimo malonumą ir mėgautis kelione. Jay Leno entuziazmas padeda įprasminti šią žinutę – vairuotojo automobilis turi būti naudojamas pagal paskirtį. Tiens, kas vertina autentišką „Porsche“ charakterį, 1989 m. „911 Speedster“ siūlo prasmingą istorinės svarbos, įtraukiančio vairavimo ir kolekcinės vertės kompromisą.

Nesvarbu, ar domitės klasikinių „Porsche“ įsigijimu, ar svarstote išvežti savo „garažo karalienę“ į kelią, ar tiesiog mėgstate automobilių istoriją – šis „Speedster“ pavyzdys įkūnija tai, dėl ko šie automobiliai išlieka vertinami ir mylimi tikrų vairavimo entuziastų visame pasaulyje.

Šaltinis: autoevolution

Labas! Aš Tadas – automobilių bandymai man yra tikra gyvenimo dalis. Nuo mažens svajojau vairuoti ir vertinti įvairius modelius. Kiekvienas mano testas yra nuoširdus ir paremtas tikrais įspūdžiais – k

Komentarai

Palikite komentarą