Išmanios KOS stotelės Lietuvoje: kaip jos saugo vairuotojus

Lietuvoje veikiantis 170 KOS stočių tinklas realiu laiku fiksuoja oro sąlygas ir kelio dangą, padeda kelių priežiūrai bei vairuotojams Lietuvoje saugiau planuoti keliones. Duomenys integruojami į eismoinfo.lt ir Waze.

Komentarai
Išmanios KOS stotelės Lietuvoje: kaip jos saugo vairuotojus

5 Minutės

„Via Lietuva“ valdomuose valstybinės reikšmės keliuose veikia apie 170 kelių oro sąlygų (KOS) stotelių, kurios realiu laiku renka duomenis apie oro sąlygas ir kelio dangos būklę. Šių stotelių tinklas tapo svarbia priemone eismo saugai, leidžiančia kelių tarnyboms tiksliau planuoti barstymą, sniego valymą ir technikos maršrutus, taip pat suteikti vairuotojams Lietuvoje patikimą informaciją prieš kelionę.

Kokius parametrus fiksuoja stotelės?

KOS stotelės matuoja oro ir kelio dangos temperatūrą, vėjo greitį, matomumą, kritulių tipą bei intensyvumą, kelio dangos sukibimo koeficientą ir drėgmės lygį. Kai kurios stotelės taip pat atlieka žemės įšalo ir druskos koncentracijos matavimus bei fiksuoja sniego sluoksnį ir įšalo gylį. Prie jų įrengtos vaizdo kameros leidžia stebėti situaciją realiu laiku.

Duomenų panaudojimas kelių priežiūroje

Visa informacija siunčiama į centralizuotą platformą, kur kelių priežiūros specialistai visoje šalyje gali stebėti situaciją ir imtis operatyvių veiksmų. Tokiu būdu optimizuojami resursai: technika siunčiama ten, kur padėtis yra pavojingiausia, o barstymo ir valymo darbai planuojami efektyviau — tai svarbu tiek didmiesčių priežiūrai (pvz., Vilniuje ir Kaune), tiek regioniniams maršrutams.

Kaip KOS duomenys pasiekia vairuotojus?

Realaus laiko informacija pateikiama portale eismoinfo.lt ir nuo 2025 m. dalis KOS duomenų integruojami į populiarias navigacijos programėles, pavyzdžiui, Waze. Tai reiškia, kad vairuotojai Lietuvoje gaus automatinį įspėjimą apie slidžią dangą, intensyvų snygį ar rūką. Duomenys taip pat naudojami kintamos informacijos kelio ženkliams, kuriuose automatiškai rodomi greičio apribojimai ir įspėjimai.

Tobulėjimas ir ateities planai

Per daugiau nei du dešimtmečius sistemų galimybės žymiai išaugo: nuo pirmųjų 20 automatinių stotelių 1998 m. iki šiandieninių pažangių stočių su vaizdo analizės galimybėmis (pilotai nuo 2023 m.). Artimiausiu metu planuojamas tinklo plėtojimas A5 magistralėje nuo Marijampolės iki Lenkijos sienos, taip pat platesnis dirbtinio intelekto sprendimų taikymas duomenų analizei ir jutiklių priežiūrai.

Kokią naudą tai duoda Lietuvos automobilių rinkai ir vairuotojams?

Stotelės tiesiogiai prisideda prie eismo saugumo ir mažina avarijų riziką – tai svarbu tiek naujiems, tiek vairuotojams su senesniais automobiliais. Lietuvos automobilių rinka pastaruoju metu rodo augimą SUV ir universalų populiarumo srityse; šie automobiliai dažnai turi didesnį pravažumą, tačiau net ir jie priklauso nuo tikslios informacijos apie kelią. Įmonės, importuojančios automobilius į Lietuvą, vis dažniau pabrėžia saugumo sistemas (ESP, ABS, traukos kontrolę) kaip būtinybę žiemos sezono kontekste.

Vairuotojo pasirinkimai: technika ir įranga

Vairuotojams Lietuvoje patariama atsižvelgti į automobilio konstrukciją ir varomųjų ratų tipą: visų varančių ratų (AWD/4x4) sistema ir tinkamos žieminės padangos žymiai pagerina stabilumą slidžiuose kelio ruožuose. Be to, modernios pagalbinės sistemos — elektroninė stabilumo kontrolė (ESC), pažangūs ABS algoritmai ir pagalbinės saugos sistemos — prisideda prie geresnio elgesio šalčio ir sniego sąlygomis. Dėl pastarųjų metų kainų pokyčių Lietuvoje kai kurie vartotojai renkasi naudotus automobilius, todėl realiu laiku gaunama informacija apie kelio dangą padeda saugiau važinėti ir taupyti kuro bei eksploatacijos resursus.

Specifikacijos, dizainas ir rinkos pozicija — kaip tai susiję su KOS duomenimis

Automobilių specifikacijos (variklio galia, transmisija, svorio paskirstymas) bei dizaino sprendimai (aukštesnis pravažumas ar aerodinaminis profiliavimas) lemia, kaip transporto priemonė elgsis skirtingomis oro sąlygomis. Lietuvos pirkėjų segmentuose matomas didesnis susidomėjimas hibridinėmis ir elektrinėmis transporto priemonėmis; nors EV vairavimas žiemą reikalauja atidesnio planavimo dėl baterijos efektyvumo, KOS duomenys padeda numatyti važiuoklės ir kondicijų pokyčius pakeliui, lemiant saugesnį maršruto pasirinkimą.

Rinkos palyginimas su Europa

Lietuvos automobilių rinka dažnai atspindi bendras Europos tendencijas: populiarėjant SUV ir elektrinėms transporto priemonėms, didėja ir poreikis tiksliems kelių duomenims. Tačiau dėl klimato skirtumų – žiemą su temperatūros svyravimais ir vietiniais įšalais – KOS tinklas tampa ypatingai vertingu įrankiu, kurio poveikis gali būti didesnis nei kai kuriose šiltesnėse Europos dalyse.

Praktinės rekomendacijos vairuotojams Lietuvoje

Prieš kelionę vairuotojams rekomenduojama pasitikrinti eismoinfo.lt arba navigacijos įspėjimus (Waze) dėl galimų pavojų. Žiemą verta rinktis tinkamas padangas, pasirūpinti TPMS (padangų slėgio stebėsena), reguliariai tikrinti akumuliatoriaus būseną ir turėti žieminį komplektą į automobilį (ledkirtys, sniego grandikliai, šiltos pirštinės). Modernūs automobiliai su pagalbinėmis sistemomis suteikia privalumų, tačiau tikslūs kelių duomenys iš KOS stotelių padeda priimti teisingus sprendimus realiu laiku.

Apibendrinant: KOS stotelių tinklas Lietuvoje – tai ne tik techninė infrastruktūra, bet ir svarbi priemonė, kuri prisideda prie saugesnio eismo, efektyvesnės kelių priežiūros ir palankesnių sąlygų tiek Lietuvos automobilių rinkai, tiek vairuotojams Vilniuje, Kaune ir kituose šalies miestuose.

Parengė: redakcija, remiantis „Via Lietuva“ duomenimis.

Šaltinis: 77

Palikite komentarą

Komentarai