3 Minutės
Daugelis Lietuvos šeimų dalijasi vienu automobiliu – Vilniuje, Kaune ar mažesniuose miesteliuose šeimos nariai keičiasi prie vairo kasdien. Tačiau draudimo polise dažnai nurodomas tik savininkas, o kiti realūs vairuotojai lieka neužregistruoti. Toks formalus neatitikimas gali virsti rimtu finansiniu netikėtumu: draudimo bendrovė gali išieškoti išmokėtas sumas arba padidinti kasko išskaitas, o tai Lietuvos automobilių rinkoje reiškia dešimtis tūkstančių eurų nuostolių.
Kuo skiriasi TPVCA ir kasko: ką verta žinoti
Privalomasis transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimas (TPVCA) ir savanoriškas kasko turi skirtingas pasekmes, jei avariją sukelia neįtrauktas į polisą asmuo. TPVCA nukentėjusiajam žalą dažniausiai išmoka, bet draudikas turi teisę ją išieškoti iš savininko. Kasko atveju draudimas dažniau padengs remonto išlaidas, tačiau gali žymiai padidinti išskaitą – nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių eurų.
Ekspertų nuomonė
Andrius Gimbickas iš „Lietuvos draudimo“ primena, kad polisas turi tiksliai atspindėti, kas realiai vairuos automobilį. Saulius Braškevičius įspėja: „Draudikas gali pareikalauti dalies arba net visos sumos, kurią išmokėjo. Tai gali būti dešimtys tūkstančių eurų.“

Kas lemia draudimo įmokas Lietuvoje?
Draudikai skaičiuoja įmokas pagal kiekvieno realiai vairuosiančio asmens amžių, vairavimo stažą ir eismo įvykių istoriją. Jauno vairuotojo ar žmogaus be vairavimo patirties (pvz., mokomos vairuoti teisės neturinčio asmens) įtraukimas padidina įmokas, tačiau palyginti su rizika likti neapsidraudus tai dažnai pigesnis variantas. Be to, Lietuvos automobilių rinka – su didėjančiu naudotų automobilių populiarumu iš ES – reiškia, kad remonto kainos ir žaliavų kaštai įtakoja draudimo premijas.
Praktiniai patarimai šeimoms ir vairuotojams
- Aiškiai deklaruokite visus, kas reguliariai naudojasi automobiliu: sutuoktinį, vaikus ar vyresnius tėvus.
- Jei automobiliu retai naudojasi kas nors – kartą per mėnesį ar rečiau – verta pasitarti su draudiku, ar jį įtraukti.
- Mokant vairuoti ar skolinant automobilį jaunam žmogui, perspėkite: nulinis stažas gali smarkiai pakeisti išlaidas avarijos atveju.
- Akcentuokite tiesą draudimo bendrovei – neslėpti duomenys gali kainuoti žymiai brangiau.
Kaip automobilio specifikacijos įtakoja draudimą
Priedai, variklio galia, kėbulo tipas ir saugos įranga tiesiogiai veikia draudimo vertinimą. Pavyzdžiui, elektromobilių (EV) baterijų keitimo ar specifinių dalių kaina gali padidinti kasko įmoką. Dideli ir galingi automobiliai arba prabangūs modeliai turi didesnes remonto sąnaudas ir todėl brangesnes draudimo įmokas. Populiariausi segmentai Lietuvos automobilių rinkoje – kompaktiški hečbekai, universalai ir vis labiau populiarėjantys SUV – skirtingai veikia kainodarą dėl dalių prieinamumo bei remonto kaštų.
Dizainas ir rinkos pozicija
Automobilio dizainas ir markės reputacija taip pat svarbi: prabangūs europiniai arba japo modeliai Vilniuje ar Kaune dažniau reikalauja brangesnių dalių ir darbo, o tai atsispindi draudime. Lietuvos automobilių rinka pastaraisiais metais išgyveno kainų šuolį naudotų automobilių segmente, bet šiuo metu kainos stabilizuojasi – tai svarbu vertinant transporto priemonės vertę polise.
Išvados ir rekomendacijos
Norint išvengti netikėtų finansinių pasekmių vairuotojams Lietuvoje, svarbu: 1) atvirai informuoti draudiką, kas vairuos automobilį; 2) įvertinti, ar verta įtraukti retai vairuojančius šeimos narius; 3) apsvarstyti, kaip automobilio techninės savybės ir rinkos situacija įtakoja draudimo kainodarą. Pasitarkite su draudiku – gerai suformuotas polisas turėtų būti pagalba, o ne papildoma finansine našta tiek Vilniuje, tiek Kaune ar kituose Lietuvos miestuose.
Šaltinis: adevarul
Palikite komentarą