Europos pervežimų kainos susilygino – nauji iššūkiai vežėjams ir sunkvežimių rinkai

Komentarai
Europos pervežimų kainos susilygino – nauji iššūkiai vežėjams ir sunkvežimių rinkai

3 Minutės

Trumpas apžvalginis faktas

2025 m. antrąjį ketvirtį Europos kelių transporto rinka pasiekė retą pusiausvyrą: sutartinių ir vienkartinių (spot) tarifų indeksai susilygino, abu pasiekę 132,2 punkto lygį. Tai reiškia, kad logistikos užsakymai tiek iš anksto, tiek paskutinę minutę rinkoje dabar kainuoja beveik vienodai. Duomenis pateikė Tarptautinė kelių transporto sąjunga (IRU), rinkos analizės bendrovė Ti ir platforma Upply, remiantis LINAVA pranešimu.

Kas lėmė kainų lygiavimąsi ir ką tai reiškia rinkai

Vienkartiniai tarifai per ketvirtį nukrito 2,2 punkto – žemiausiai nuo 2023 m. pabaigos, tuo tarpu sutartiniai tarifai pakilo 1,2 punkto. Tokia dinamika atspindi trumpalaikį paklausos sumažėjimą ir kartu suteikia siuntėjams palankesnių galimybių derėtis dėl kainų. Rinkos dalyviai mato šį reiškinį kaip adaptacijos ženklą prie globalių ir regioninių tendencijų: mažėjančio vartojimo, didėjančių sąnaudų ir lūkesčių dėl ekonominio atsigavimo.

Rizikos ir struktūriniai iššūkiai

Europos vežėjai susiduria su keliais reikšmingais iššūkiais: didžiulis vairuotojų trūkumas (apie 426 tūkst.), augantys kelių mokesčiai bei geopolitinė prekybos nestabilumas. IRU ir Lietuvos vežėjų atstovai ragina stiprinti logistikos infrastruktūrą, supaprastinti tarpvalstybinę veiklą ir suderinti taisykles, kad ilgalaikis konkurencingumas būtų užtikrintas.

Degalai ir kelių mokesčiai

Nors antrąjį ketvirtį dyzelino kainos ES sumažėjo 6,4 proc., vėliau jos vėl kilo dėl įtampos Artimuosiuose Rytuose. Be to, kai kuriose šalyse ženkliai padidėjo kelių mokesčiai, o Lietuvoje nuo liepos 1 d. išplėstas mokamų kelių tinklas krovininiam ir komerciniam transportui.

Flotės būklė, techninės specifikacijos ir našumas

Rinkos pajėgumai plečiasi: sunkvežimių registracija per ketvirtį išaugo daugiau nei 10 proc., tačiau vairuotojų stygius riboja realų pasiūlos didėjimą. Vežėjams aktualios techninės specifikacijos – krovinio naudingas svoris, variklio galia, degalų sąnaudos, išmetamųjų teršalų normos (Euro 6 ir alternatyvios technologijos), kabinos ergonomika ir telematikos sprendimai. Šiuolaikiniai sunkvežimiai orientuojami į mažesnes degalų sąnaudas ir didesnį pravažumą: HVO, LNG/CNG, elektriniai sunkvežimiai ir hibridai tampa svarbūs norint mažinti eksploatacines išlaidas bei emisijas.

Specifikacijų palyginimas

Dieseliniai sunkvežimiai dažniausiai siūlo didžiausią range ir patikimumą ilgųjų reisų segmentuose, tačiau alternatyvūs degalai ir elektrika mažina kuro sąnaudas bei mokesčius. Rinkos sprendimas priklauso nuo maršruto: regioninė logistikai labiau tinka elektriniai arba CNG sprendimai, ilgoms distancijoms – modernūs Euro 6 dyzeliniai arba LNG hibridai.

Rinkos pozicionavimas ir strategijos vežėjams

Sutartinių ir spot tarifų susilyginimas verčia peržiūrėti verslo modelius: vežėjai turi derinti kainodarą tarp ilgalaikių sutarčių ir spot rinkos, investuoti į efektyvią telematiką, mokymus vairuotojams ir atsinaujinančią techniką. Politiniai sprendimai – investicijos į infrastruktūrą ir skatinimas laisvesnio vairuotojų judėjimo – bus lemiami siekiant ilgalaikio sektoriaus tvarumo.

Išvados ir perspektyvos

Esama kainų lygybė rodo rinkos lankstumą, bet kartu atskleidžia struktūrinių problemų svarbą. Transporto sektoriui reikalinga tiek privatūs investicijos į modernias vilkikų technologijas, tiek viešoji parama logistikos infrastruktūrai ir vairuotojų mobilumui. Tik taip Europos kelių transportas galės išlikti konkurencingas, mažinti sąnaudas ir prisitaikyti prie greitai kintančios geopolitinės bei ekonominės aplinkos. Skaitykite daugiau: https://www.15min.lt/verslas/naujiena/transportas/europos-pervezimu-kainos-susilygino-vezeju-laukia-nauji-issukiai-667-2503022?utm_medium=copied

Šaltinis: 15min

Palikite komentarą

Komentarai