4 Minutės
Lietuvos keliuose važinėja vieni seniausių automobilių Europoje: vidutinis lengvųjų automobilių amžius viršija 17 metų ir šiuo rodikliu nuo ES vidurkio atsiliekame apie 5 metais. Nors per paskutinius metus šalies automobilių skaičius išaugo 3,5 proc. ir pasiekė apie 1,88 mln., transporto parkas kasmet dar labiau pasensta — nuo 2024 m. jis „paseno“ dar 2 mėnesiais, o nuo 2020 m. vidutinis amžius padidėjo net 2 metais ir 6 mėnesiais.
Kam tai kelia didžiausią riziką?
Daugelyje savivaldybių ir tarp politikos formuotojų keliamas pagrindinis susirūpinimas – saugumas eisme ir oro tarša. Ilgesnį laiką eksploatuojami automobiliai dažnai neturi pažangių saugos sistemų (ESP, aktyvios stabdžių pagalbos, oro pagalvių komplektų), jų kėbulai prasčiau apsaugo susidūrimų metu, o degalų sąnaudos ir techninės priežiūros kaštai yra didesni.
Kas trukdo lietuviams atsinaujinti?
Priežastys yra daugialypės: nuo biudžeto ir finansavimo galimybių trūkumo iki kredito istorijos reikalavimų. „Daugeliui žmonių pagrindinė kliūtis pakeisti seną automobilį nauju yra pradinio įnašo arba palankios kredito istorijos stoka“, – sako Tomas Šūmakaris, ilgalaikės nuomos su išpirkimo galimybe įmonės vadovas. Būtent todėl auga susidomėjimas alternatyvomis, tokiomis kaip išperkamoji nuoma, kuri leidžia pradėti važinėti nedidinant skolos ar turto įsigijimo iš karto.
Rinkos kainos ir naudojamų automobilių paklausa
Naudotų automobilių kainos taip pat brangsta: per metus (2023–2024) 6–10 metų transporto priemonių kainos šoktelėjo apie 9 proc., 11–15 metų – 5,5 proc., o 16–20 metų – net 10 proc. Tai dar labiau mažina galimybes įsigyti pigią alternatyvą ir verčia vartotojus rinktis tarp brangesnio techninės priežiūros išlaidų ir papildomų finansavimo sprendimų, tokių kaip lizingas ar nuoma.
Infrastruktūra ir platesnis mobilumo kontekstas
Transporto plėtra ir infrastruktūros projektai (keliai, geležinkeliai, oro uostai, uostai) tiesiogiai veikia sprendimus dėl automobilių naudojimo ir logistikos sprendimų. Atnaujinant magistrales ir regioninius kelius bei modernizuojant geležinkelio linijas ir terminalus, galima sumažinti įprastinį eismo krūvį ir paskatinti perėjimą prie efektyvesnių logistikos grandinių. Investicijos į uostų ir oro uostų infrastruktūrą gerina tranzito galimybes ir skatina krovinių bei keleivių srautų optimizavimą.

Viešasis transportas ir alternatyvos
Viešojo transporto atnaujinimas – vienas iš būdų mažinti priklausomybę nuo senų automobilių. Elektrinių autobusų ir traukinių parkų modernizavimas, didesnis maršrutų tankumas bei integruotos bilietų sistemos gerina keleivių patirtį ir mažina poreikį turėti nuosavą automobilį. Park-and-ride sprendimai, mieste tobulinama infrastruktūra dviračiams ir dalijimosi paslaugos papildomai prisideda prie eismo mažinimo.
Vyriausybės politika, sauga ir aplinkosauga
Vyriausybės veiksmai – nuo mokesčių pobūdžio iki išmetamųjų teršalų reglamentavimo ir paskatų naujai technikai – turės tiesioginį poveikį automobilių rinkai. Griežtesni Euro 6/Euro 7 reikalavimai, privalomos techninės apžiūros taisyklių griežtinimas, arba skatinamosios programos (pvz., keičiant seną automobilį į elektrinį) gali pagreitinti atsinaujinimą. Saugumo ir aplinkosaugos aspektai – mažesnės emisijos, geresnė oro kokybė ir mažesnis triukšmas – yra svarbūs argumentai vykdant tokią politiką.
Ekonominė ir socialinė reikšmė
Transporto parko amžius turi platesnį ekonominį bei socialinį poveikį: didėjančios transporto išlaidos mažina šeimų perkamąją galią, o regionų mobilumo trūkumai gilina atskirtį. Verslui, ypač logistikos ir krovinių pervežimų sektoriui, senas parkas reiškia didesnes eksploatacijos ir kuro sąnaudas, o tai gali sumažinti konkurencingumą. Alternatyvos – nuoma su išpirkimu, lanksčios finansavimo priemonės ir viešojo transporto plėtra – gali sumažinti šiuos neigiamus padarinius.
Išvados
Lietuva stovi kryžkelėje: kol kas daug gyventojų priversti važinėti senesnėmis transporto priemonėmis dėl finansinių ribotumų. Nuosekli vyriausybės politika, investicijos į infrastruktūrą (keliai, geležinkeliai, oro uostai, uostai), viešojo transporto modernizavimas ir skatinamosios priemonės gali pagreitinti atsinaujinimą, pagerinti saugumą eisme ir sumažinti neigiamą poveikį aplinkai.
Šaltinis: bilis
Komentarai