8 Minutės
Paskutinis Ford Focus ST paliko gamyklą, kai Europoje nyksta karštų hečbekų era
Paskutinis Ford Focus ST nusileido Saarlouis surinkimo linijos metu Vokietijoje penktadienį, rugsėjo 26 d. Tai simboliškas užbaigimas kelių dešimtmečių trukusios Ford sportinių hečbekų tradicijos Europoje. Nors įprastinis Focus modelis bus gaminamas dar trumpą laiką, pilnas serijinės gamybos nutraukimas numatytas lapkritį. Daugeliui automobilių entuziastų paskutinio ST išriedėjimas reiškia aiškų ženklą: klasikiniai benzininiai karštieji hečbekai sparčiai traukiasi iš rinkos.
Kodėl tai svarbu
Ford uždarytos Focus ST užsakymų knygos buvo uždarytos dar kelis mėnesius anksčiau, todėl šis rezultatas nebuvo netikėtas. ST linijos dingimas tęsia Ford sprendimą prieš porą metų nutraukti Fiesta ST gamybą ir apskritai atsisakyti kai kurių keleivinių modelių, tokių kaip Mondeo. Generalinis direktorius Jim Farley aiškino šį strateginį poslinkį: mažesni hečbekai nors ir „mylimi daugelio klientų“, nebuvo pakankamai pelningi, kad išliktų gaminių portfelyje. Šis racionalizavimas akcentuoja, kaip gamintojai perkainoja investicijas atsižvelgdami į reguliacines prievoles, pelningumo reikalavimus ir vartotojų poreikių pokyčius.
Įtakos Ford padėčiai Europoje mastas yra lengvai matomas per skaičius. Pagal ACEA (Europos automobilių gamintojų asociacijos) duomenis, per pirmus aštuonis metų mėnesius Ford Europoje realizavo apie 260 342 automobilius — tai leido bendrovei užimti maždaug 3,3 proc. rinkos dalį žemyne, už jos ribų paliekant tokias markes kaip Hyundai ar Kia. Volkswagen grupės prekės ženklai išlieka rinkos lyderiais, o net Škoda tuo laikotarpiu pardavė beveik dukart daugiau vienetų nei Ford. Tokiomis apimtimis ilgai asocijuota su europiniais hečbekais kompanija susiduria su realybe: tradiciniai pajamų modeliai keičiasi ir poreikis optimizuoti gamybą tampa kertiniu verslo sprendimu.

Karštieji hečbekai: segmentas traukiasi
Focus ST atsisveikinimas išryškina platesnį tendencijų rinkinį: karštųjų hečbekų segmentas Europoje mažėja dėl griežtėjančių reguliavimų ir rinkos ekonominių spaudimų. Emisijų standartai, testavimo procedūrų reikalavimai ir didėjančios gamybos išlaidos sudaro kombinaciją, dėl kurios mažiems, aukštos specifikacijos benzininiams modeliams tampa sunku išlikti pelningiems. Tai matome ir kitų žymių modelių pavyzdžiu: Honda Civic Type R susidūrė su sudėtingais emisijų atitikties sprendimais, Hyundai i20 N bei i30 N tapo mažiau prieinamais kai kuriose rinkose, o tokie klasikiniai variantai kaip Peugeot 308 GTi vis dažniau virsta retenybe tarp pardavėjų.
Vis dėlto, tiems, kurie ieško kompaktiškos sportinės patirties, pasirinkimų vis dar yra. Gamintojai stengiasi išlaikyti aukštos klasės dinamikos paletę per asortimentą, kuriame yra ir tradiciniai, ir naujesni sprendimai. Šios alternatyvos apima tiek ilgalaikius etalonus, tiek naujesnes interpretacijas, o pasirinkimas priklauso nuo to, ar prioritetas yra vairavimo įsitraukimas, praktika kasdieniame naudojime ar tiesiog maksimalus grynas greitis.
Tarp pirkėjams prieinamų variantų dažnai minima:
- Volkswagen Polo GTI ir Golf GTI/GTI-R — ilgą laiką rinkos standartai dėl subalansuoto važiuoklės ir variklio charakteristikų;
- Cupra Leon ir kiti Cupra modeliai — europietiškas sportiškumo ženklelis, dažnai pasiūlantis dinamišką važiuoklės nustatymą;
- Audi S3 ir RS3 Sportback — aukštesnės klasės garso ir medžiagų kokybės pristatymas kartu su galinga traukos jėga;
- BMW M135i ir Mercedes-AMG A35/A45 — premium segmento „karštos“ versijos, kuriose fokusas yra tiek greičio, tiek komforto pusiausvyroje;
- Toyota GR Yaris (ir galimas GR Corolla atvykimas iš JK) — alternatyva, kuri dominuoja dėl svorio mažinimo bei orientacijos į vairuotojo įsitraukimą.
Tačiau nauji ir daug griežtesni Euro 7 emisijų standartai bei ES nustatytas 2035 m. draudimo horizontas naujiems vidaus degimo varikliams keičia žaidimo taisykles. Per ateinančią dešimtį metų gamintojai turės priimti strategiškus sprendimus: ar investuoti toliau į benzininių hečbekų tobulinimą, ar perkelti dėmesį į elektrifikaciją, hibridizaciją ir visiškai naujas platformas. Šis periodas bus lemiamas tam, kurie modeliai įgaus ilgalaikę perspektyvą – o kurie taps praeitimi.
Nuo Focus ST iki elektrifikuotos dinamikos
Focus ST ilgus metus buvo vertinamas dėl gebėjimo sėkmingai suderinti kasdienį praktiškumą su aštria valdymo dinamika ir gyvybingais turbomotorais. Per pastaruosius modelių leidimus ST dažnai naudojo 2,3 litrų EcoBoost turbokompresorinį variklį, kuris galiausiai generuodavo maždaug 270–280 AG (kai kuriose versijose ir daugiau), kartu su gerai subalansuota važiuokle ir aštriu vairo atsaku. Penkių durų praktiškumas, aiškiai sportinis šasi derinimas ir atpažįstamas dizainas padarė jį mėgstamu vairuotojams, norėjusiems automobilio, tinkamo tiek kasdieniams maršrutams, tiek vingiuotoms šalutinėms kelių atkarpoms.
Tačiau, kaip mažėja benzininių hečbekų perspektyva, gamintojai ir entuziastų bendruomenės pradėjo ieškoti alternatyvų, kurios galėtų perteikti panašią emociją, bet atitiktų naują reguliacinį bei technologinį kontekstą. Elektriniai modeliai, tokie kaip Abarth 500e, Volkswagen ID.3 GTX ar sportiškesnės Peugeot e-208 versijos, bando perimti šią mantiją. Elektriniai hečbekai turi akivaizdžių privalumų — momentinį sukimo momentą nuo nulio, efektyvų tiesinį greitėjimą ir mažesnį išmetamųjų teršalų pėdsaką realiame naudojime. Tačiau techniniai iššūkiai išlieka: baterijų svoris keičia masės pasiskirstymą, kas daro sudėtingesnį idealaus svorio balansavimo siekimą; taip pat reikia pergalvoti važiuoklės kinematiką, stabdymo atstatymo sistemas ir elektroninę diferencialo kontrolę, kad būtų atkurtas „benzininio“ hečbeko pojūtis.
Daugeliui vairuotojų „įsitraukimas“ apima ne tik greitį tiesioje linijoje, bet ir grįžtamą ryšį per vairą, reakcijų liniją posūkiuose, transmisijos elgesį bei garsą — visos šios savybės daugeliu atvejų yra sudėtingos perkelti į EV platformą. Gamintojai bando tai spręsti per aktyvias važiuoklės sistemas, reguliuojamą diferencialą, elektrinius garso generatorius ar net svorio optimizavimo technologijas. Laikui bėgant, technologijų tobulėjimas ir masinė adaptacija gali leisti elektriniams hečbekams pasiūlyti panašų emocinį ir dinaminių savybių paketą kaip ir jų benzininės prototipės, tačiau prie to gali prireikti kelerių metų naujų iteracijų.

Saarlouis gamykla ir Ford ateitis Europoje
Saarlouis gamykla veiks iki 2032 metų pabaigos, o net ir nutraukus serijinę automobilių gamybą, tikimasi, jog bus išlaikyta apie 1 000 darbo vietų. Tai rodo, kad Ford planuoja pereinamąjį laikotarpį, kuriame gamyklos infrastruktūra gali būti pritaikyta kitų modelių gamybai arba paslaugoms, susijusioms su elektrinėmis platformomis. Kompanija užsiminė apie naujus modelius, tačiau dar nėra viešai patvirtinusi, kur būtent jie bus gaminami — ankstyvi signalai ir pramonės gandai rodo, kad prioritetas bus teikiamas crossoveriams ir SUV tipo transporto priemonėms. Visuomenėje minimi planai įtraukti naują Focus dydžio modelį, kuris galėtų papildyti esamą Puma ir Kuga šeimą, tačiau konkrečios gamybos vietos ir techninės specifikacijos vis dar laukia oficialių pranešimų.
Entuziastams ir grynojo vairavimo mylėtojams vis dar išlieka viltis: keletas markių tęsia investicijas į mažus, vairuotojui skirtus automobilius, o aktyvi aftermarket bendruomenė ir toliau saugos ir tobulins likusio Focus ST palikimo komponentus — nuo variklių modifikacijų iki važiuoklės pritaikymų. Net nutraukus oficialią gamybą, automobilio vardas ir jo vairavimo charakteris gyvens per nuosavybės kultūrą, varžybų sceną bei kolekcionierių pastangas išsaugoti ir modifikuoti egzempliorius.
„Pour one out for the ST,“ — daug kas sakys, ir nors vardas gali aprėpti savo oficialią istoriją, Focus ST palikimas neišnyks greitai: jis ilgai išliks Europos automobilių kultūroje per atsiliepimus, trasos pasiekimus ir vairuotojų prisiminimus apie dinaminius ir praktiškus kompaktiškus sportinius automobilius.
Svarbiausi pastebėjimai
- Paskutinė Ford Focus ST buvo pagaminta rugsėjo 26 d.; Focus modelio gamyba nutraukiama lapkritį.
- Ford sumažino mažų automobilių asortimentą, kas paveikė bendrovės rinkos dalį Europoje.
- Griežtesni Euro 7 standartai ir 2035 m. ribojimai keičia karštųjų hečbekų ateitį.
- Ateina elektriniai sporto modeliai, tačiau jie dar nepakeitė visiškai benzininės hečbekų patirties.
Ar liūdite dėl Focus ST pasitraukimo, ar sveikinate perėjimą prie elektrifikacijos, šis įvykis žymi reikšmingą posūkį kompaktiškų sportinių automobilių istorijoje Europoje: jis verčia gamintojus persvarstyti strategijas, o vairuotojus — lūkuriuoti naujų technologinių sprendimų, kurie formuos kitą dešimtmetį.
Šaltinis: motor1
Palikite komentarą