8 Minutės
BYD's Yangwang U9 Xtreme smashes electric lap record
BYD ultra ribotos serijos Yangwang U9 Xtreme pateko į antraštes po to, kai tapo pirmuoju gamybiniu bateriniu elektriniu automobiliu, kuriam pavyko pralaužti 7 minučių ribą Nürburgring Nordschleife trasoje. Veteranų Vokietijos lenktynininkas Moritz Kranz, turintis beveik 10 000 ratų patirtį „Green Hell“, pilotavo U9 Xtreme ir įveikė 20,8 km trasą per 6 minutes 59 sekundžių — pranokdamas Xiaomi SU7 Ultra, kuris ankstesniais metais pasiekė 7:04.
Šis rezultatas sulaukė plataus dėmesio automobilių entuziastų, žiniasklaidos ir pramonės ekspertų. Nürburgring Nordschleife laikomas vienu iš sunkiausių ir technologiškai reikliausių bandymų tiek tradiciniams vidaus degimo variklių automobiliams, tiek elektromobiliams. Kad EV pasiektų tokį laiką, reikėjo suderinti galingą elektrinį variklį, pažangų šasi valdymą, efektyvią aušinimo sistemą ir aukštos kokybės padangas.
Why this matters
Tai nėra vien dar vienas rato laikas: šis pasiekimas rodo, kaip greitai Kinijos automobilių gamintojai ir jų tiekėjai mažina atotrūkį iki užtikrintai veikiančių hiperautomobilių kūrėjų. U9 Xtreme yra specialiai sukurta, be emisijų coupinė koncepcija, kuri sujungia ekstremalią galią su pažangia šasi kontrole. Dėl to gamybinis elektrinis automobilis sugeba lenkti daugelį vidaus degimo variklio hiperautomobilių Nordschleife trasoje.
Be to, šis rekordas turi platesnę reikšmę: jis signalizuoja spartų technologijų suartėjimą tarp tradicinių premium gamintojų ir naujos kartos EV startuolių bei didžiausių Kinijos technologinių koncernų. Tiek variklių valdymo programinė įranga, tiek baterijų chemija, tiek sistemų integracija tampa konkurencinga tarptautinėje arenoje, o tai prisideda prie elektromobilių našumo ir patrauklumo augimo.
Performance and drivetrain: numbers that stun
Po jos išraiškingu, aerodinamiškai formuotu kėbulu U9 Xtreme slepia įspūdingą techninę architektūrą. Transporto priemonė naudoja 1 200 voltų elektrinę architektūrą ir keturių elektrinių variklių konfigūraciją, kur kiekvienas variklis gali siekti iki 30 000 aps./min. Tokia aukšta įtampa leidžia sumažinti srovių nuostolius ir efektyviai perduoti didelę galią per kompaktinius laidus bei inverterius.
Bendras variklių išvystomas galingumas viršija 3 000 PS (maždaug 2 959 mechaninius „horsepower“ pagal JAV matavimus). BYD nurodo žaibišką 0–100 km/h įsibėgėjimą per 2,36 sekundės ir stovint iš vietos 400 m įveikimą per 9,78 sekundės. Oficialus CLTC ciklo nuotolis su 80 kWh baterija yra apie 450 km (apie 280 mylių), kas atitinka didelės spartos ir aukštos efektyvumo integracijos kompromisą: maksimalus našumas trasoje kartu su pakankamu kasdieniu nuotoliu.
Praktiškai tai reiškia, kad U9 Xtreme sujungia aukštos klasės traukos sistemą su pažangiais energijos valdymo režimais. Yra daug elektroninių kontrolės sluoksnių: traukos skirstymas tarp ratų, dinaminių režimų perjungimas, regeneracinio stabdymo lygio valdymas ir temperatūrinės kontrolės strategijos baterijai bei varikliams. Visa tai koordinuojama per centrinę valdymo architektūrą, kuri optimizuoja tiek greitį, tiek patikimumą ilgesniam naudojimui trasoje.
- Architecture: 1,200-volt system
- Motors: Quad-motor setup — >3,000 PS combined
- Battery: 80 kWh, CLTC range 450 km
- Acceleration: 0–100 km/h in 2.36 s
- Quarter-mile: 9.78 s
Techniniu požiūriu 1 200 V sistema reiškia mažesnę srovę, mažesnius laidų skersmenis ir galimybę panaudoti galingesnius keitiklius. Tokio tipo sprendimai jau buvo taikomi keletoje komercinių elektrinių sunkvežimių ir aukštos klasės EV projektų, tačiau jų integracija į hiperkarą reikalauja atsakingų sprendimų dėl izoliacijos, EMC (elektromagnetinio suderinamumo) ir saugos valdymo.
Keturi motorai leidžia itin tiksliai valdyti sukimo momentą kiekvienam ratujui (torque vectoring). Tai ypač svarbu sudėtingose trasos vietose, kur kiekvieno rato įtaka į važiavimo trajektoriją yra kritiška. Tokiu būdu U9 Xtreme gali turėti itin agresyvų išvažiavimo iš posūkio tempą ir minimalų slydimo laiką, tuo pačiu išlaikant stabilumą dideliame greityje.
Top speed testing and the tyre limit
Už trasos rato rezultatų BYD kartu su partneriais siekė išbandyti ir didžiausią galimą automobilio greitį. Vokietijoje veikiančiame ATP bandymų komplekse U9 Xtreme pasiekė 496,22 km/h (308,33 mph). Vėliau BYD pranešė apie kontroliuotus vidinės aplinkos bandymus, kuriuose vasarį–birželį 2025 m. buvo užfiksuotos reikšmės iki 500 km/h (311 mph), nurodančias, kad teoriai automobilis turi dar didesnį greičio potencialą.
Tačiau tokie skaičiai aiškiai atskleidžia vieną reikšmingą apribojimą: padangų technologiją. Padangos, jos konstrukcija, gumos mišinys ir reakcija į centripetalinius bei šiluminius krūvius tiesiogiai riboja saugų stabilumą ekstremaliuose greičiuose. Dėl to net ir tada, kai variklių ir aerodinamikos sistema gali generuoti labai aukštą jėgą, realus apribojimas dažniausiai yra padangų našumas bei jų saugi eksploatacija esant didelėms apkrovoms.
Tyrimai ir bandymai patvirtina, kad pasiekti 500+ km/h reikalauja specializuotų padangų, kurios gali atlaikyti didžiules centripetines jėgas ir temperatūros pokyčius. Tai reiškia glaudų bendradarbiavimą tarp automobilių gamintojo ir padangų tiekėjų – nuo medžiagų mokslo iki gamybos procesų ir DIN/ISO sertifikavimo reikalavimų.
Chassis, brakes and cooling: engineered for extremes
U9 Xtreme naudoja pažangią platformą su intelektualiu kėbulo orientacijos valdymo (body-attitude control) sistemu, atnaujinta aušinimo architektūra ir titano lydinio anglies-keramikine stabdžių sistema. Tokie komponentai yra sukurti tam, kad tarpusavyje derintųsi aukštas galingumas, trasa-orientuotas valdymas ir aplinkosaugos reikalavimai.
Aušinimo sprendimai yra itin svarbūs elektromobiliuose su didelėmis galios koncentracijomis. Baterijos, inverteriai ir varikliai generuoja daug šilumos, ypač intensyvaus trasos naudojimo metu. U9 Xtreme aušinimo sistema apima pažangias vamzdynų maršrutus, atskires cirkuliacijas varikliams ir baterijai, o taip pat aktyvų aerodinamikos komponentų valdymą, kuris reguliuoja oro srautą į šiluminius mainus.
Stabdžių sistema su titano lydinio ir anglies-keramikos elementais užtikrina trumpą stabdymo kelią ir atsparumą perkaitimui. Trasa naudojant reikalauja, kad stabdžiai išlaikytų aukštą efektyvumą daug kartų iš eilės, tad medžiagų pasirinkimas ir konstrukcija yra optimizuoti terminei talpai ir mechaniniam stabilumui.
GitiSport e.GTR2 Pro pusriebios (semi-slick) padangos buvo naudojamos tiek Nürburgring rato bandymams, tiek aukšto greičio testams. Giti — Singapūre įsikūrusi padangų gamintoja — glaudžiai bendradarbiavo su BYD, o tai rodo, kad tiekėjų bendradarbiavimas yra kertinis sėkmingo EV našumo variklis. Tokia partnerystė leidžia pritaikyti padangų junginius pagal specifines aerodinamikos ir svorio paskirstymo charakteristikas.
"Pirmasis gamybos BEV, nusileidęs žemiau septynių minučių Nürburgringe" — reikšmingas etapas EV našume.
Limited production and market positioning
Skirtingai nei Xiaomi SU7 Ultra, kuri yra aukštos klasės sedanas orientuotas į plačią auditoriją su dideliu našumu, Yangwang U9 Xtreme yra ribotos gamybos hiperkaras — planuojama tik 30 vienetų. Tokia strategija akcentuoja išskirtinumą, kolekcinę vertę ir orientaciją į labai specifinę pirkėjų grupę, kuri vertina ne tik greitį, bet ir ekskliuzyvumą bei trasinį potencialą.
Pradinė kaina buvo skelbta 1,68 milijono juanių, tačiau vėliau BYD padidino kainą iki 1,8 milijono juanių (maždaug 253 000 JAV dolerių tuo metu galiojusiomis kursų reikšmėmis). Už tokią sumą pirkėjas gauna pažangiausią EV pavarą, specifinį techninį palaikymą, šešerių metų garantiją bei aptarnavimo paslaugų paketą — pasiūlymą skirtą turtingiems entuziastams, norintiems išskirtinumo ir trasinio pajėgumo.
Rinkos kontekste U9 Xtreme pabrėžia poslinkį: Kinijos automobilių gamintojai vis sparčiau tampa rimtais konkurentais ultraaukštos klasės EV segmente. Jie derina milžiniškus galingumo duomenis su tiksliai nukreipta inžinerija, o tai sudaro prielaidas, kad kolekcionieriai ir prestižiniai pirkėjai galės atrasti šias naujas vertes. Ribotas kiekis ir pažangiausios technologijos gali paversti šį modelį ieškomu automobilio kolekcijų papildymu.
Quick highlights
- Nürburgring Nordschleife lap: 6:59 (first production EV sub-7:00)
- Peak output: >3,000 PS (≈2,959 hp)
- Top tested speed: up to 500 km/h (indoor test)
- Production run: 30 units
- Price: 1.8 million yuan (~$253,000)
Entuziastams, kurie seka elektrinių hiperkarų evoliuciją, U9 Xtreme yra reikšmingas orientyras: tai jėgos ir pažangios sistemos derinys bei strateginių partnerystių modelis, parodantis, kaip greitai vystosi EV našumas. Ar šis Nürburgringo rekordas išliks ilgai — priklausys nuo konkurentų veiksmų, padangų technologijų pažangos ir tolesnių baterijų bei variklių inovacijų.
Technologinės tendencijos rodo, kad artimiausiu metu sulauksime greitesnių, galingesnių ir efektyvesnių elektrinių transporto priemonių. Tai apims naujas baterijų chemijas su didesne energijos tankiu, naujos kartos inverterius ir variklių topologijas, taip pat pažangesnę telemetriją ir programinės įrangos optimizavimą, kuris leis pasiekti geresnį balansą tarp rato laiko, patikimumo ir kasdienio naudojimo patogumo.
Galiausiai, U9 Xtreme atskleidžia, kad norint konkuruoti aukščiausioje klasėje reikia ne tik variklio galios ar baterijos dydžio, bet ir gilios inžinerinės sinergijos: aerodinamika, svorio paskirstymas, cheminė medžiagų parinktis, termoreguliacija, padangų inžinerija ir nuolatinis testavimas realiomis sąlygomis kaip Nürburgring. Tokia holistinė strategija yra būtina, kad EV pasiektų ir išlaikytų aukščiausius trasos standartus.
Šaltinis: autoevolution
Palikite komentarą