6 Minutės
Toyota bZ Time Attack siekia SEMA dėmesio
Toyota pristato drąsų, motorsporto ir trasai skirtą baterinį krosoverį 2025 m. SEMA parodai: bZ Time Attack AWD koncepciją. Sukurts remiantis atnaujinta 2026 bZ platforma, šis kompaktiškas elektrinis SUV yra aiškus signalas, kad Toyota rimtai žiūri į BEV (battery-electric vehicle) technologijų pritaikymą trasinei ir konkurencinei aplinkai. Projekto tikslas – parodyti, kaip serijinė elektrinių automobilių architektūra gali būti modifikuota ir optimizuota daug didesniam dinaminiam našumui, tuo pačiu išlaikant saugos ir patikimumo standartus.
Automobilį kūrė Toyota Motorsports Garage kartu su Motorsports Technical Center, vadovaujami Marty Schwerter komandos. Rezultatas primena lenktynininko kontrolinį sąrašą: plačiaplokštis platėjimas, agresyvi aerodinamika, lenktynėms skirta važiuoklė ir sustiprintas salonas. Toyota pabrėžia, kad tai yra jų pirmoji visiškai motor sportui inžinerinė elektrinė SEMA koncepcija – akivaizdus pasisukimas nuo grynos parodos estetikos link funkcionalių, trasos našumą gerinančių modifikacijų. Tokia kryptis atspindi platesnę tendenciją automobilių pramonėje: aftermarket ir motorsporto bendruomenės aktyviai ieško sprendimų, kaip optimizuoti elektrinius automobilius pagal galios valdymą, akumuliatoriaus šiluminę priežiūrą, regeneracinio stabdymo strategijas ir aerodinamiką.

Dizainas ir aerodinamika: forma kuriama vardan našumo
Išvaizda bZ Time Attack yra išskirtinė: anglies pluošto kėbulas dažytas balta, juoda ir raudona (crimson) palete, gilus priekinis splitter'is, prailginti slenksčiai, išraiškingas galinis difuzorius ir didžiulis galinis sparnas. Šie sprendimai nėra vien tik vizualūs – kiekvienas elementas yra nukreiptas į aerodinaminį efektyvumą, prispaudimo didinimą ir stabilumą aukštos traukos režimu. Norint sutalpinti platesnę aero paketą, koncepcija sėdi maždaug šešiais coliais (apie 150 mm) žemiau už serijinį bZ ir turi šešių colių padidintą ratų tarpą. Tai suteikia platesnę kontaktinę zoną su asfaltu ir mažesnį svyravimą posūkiuose, kas reiškia geresnį kinetinį stabilumą trasoje.
Aerodinaminis dizainas, įskaitant frontalinių oro srautų valdymą per gilius splitter'i, šoninius difuzorius ir galinį stoviantį sparną, orientuotas į didesnį prispaudimą prie žemės be perteklinio pasipriešinimo. Tai ypač svarbu elektriniams automobiliams: didesnis prispaudimas padeda išlaikyti stabilumą posūkiuose, tačiau reikia suderinti vėjo pasipriešinimą (Cd) ir akumuliatoriaus šiluminės valdymo poreikius, kad būtų pasiektas optimalus nuotolis ir pakartotinis rato traukos lygis lenktynėse. Toyota inžinieriai taip pat atkreipė dėmesį į šaltų ir karštų oro srautų valdymą – tiek stabdžių, tiek akumuliatoriaus aušinimui – įdiegdami nukreipiamus kanalus ir difuzorius.
Po kėbulu: galia, stabdymas ir važiuoklė
Toyota R&D perdavė varikliams ir valdymo programinei įrangai papildomą našumo derinimą: elektra varomi mazgai yra sukalibruoti generuoti daugiau nei 300 kW bendros galios – tai reiškia komfortiškai virš 400 AG (adiabatinis lygiavertis) galingumą. Tai žymus prieaugis lyginant su serijiniu AWD bZ, kuris atnaujintoje 2026 versijoje siūlo apie 338 AG kombinacinę galią ir fabrikinį 0–60 mph (0–96 km/val) įsibėgėjimą maždaug per 4,9 sek. Time Attack atveju, dėl lengvesnio anglies pluošto kėbulo ir lenktynėms skirtų programinių bei mechaninių modifikacijų, pagrindiniai tikslai yra tiesus greitis ir trasinis greitumas (lap time) – tai reiškia, kad akcentas nėra vien tik galios didinimas, bet ir galios valdymas, sukibimo optimizavimas bei akumuliatoriaus temperatūros kontrolė intensyvaus naudojimo metu.

Stabdymas ir valdomumas buvo patobulinti pasitelkus patikrintas motorsporto komponentes, kurios leidžia automobilį eksploatuoti atšiauresnėmis sąlygomis ir išlaikyti pakartotinį našumą per lenktynių stintus. Į pagrindines sudedamąsias dalis įeina:
- TEIN coilover amortizatoriai ir spyruoklės, suteikiantys reguliuojamą, lenktynėms tinkamą amortizaciją; tai leidžia sukonfigūruoti automobilį pagal trasos pobūdį ir vairuotojo pageidavimus, optimizuojant priekinės ir galinės pakabos balansą.
- Alcon stabdžių sistema su Hawk lenktyninėmis kaladėlėmis, adaptuotomis pagal Toyota 86 Cup ir Corolla TC programų patirtį; stiprūs, nuoseklūs stabdžių komponentai yra būtini intensyviam trasiniam eksploatavimui, ypač kai regeneracinio stabdymo sistema turi dirbti kartu su mechaniniais stabdžiais.
- Šešių colių platesnis ratų tarpas ir sumažintas važiavimo aukštis, kas reikšmingai pagerina posūkių stabilumą ir sumažina šoninius svyravimus, leidžiant vairuotojui išlaikyti didesnį vidutinį greitį trasos vingiuose.
Salone dizainas yra sukoncentruotas į funkcionalumą ir saugumą: interjeras stripped-down tipo – visiškai įrengta FIA specifikacijos 4130 chromoly voležinė apsauga (roll cage), OMP HTE-R lenktyninės sėdynės su penkių taškų saugos diržais (harness), ir minimalūs apdailos elementai, skirti sumažinti svorį ir pagerinti vairuotojo informacijos suvokimą. Toks požiūris sumažina nereikalingą svorį, gerina svorio paskirstymą ir suteikia konstrukcinį tvirtumą avarinėse situacijose – svarbu tiek saugai, tiek struktūriniam vientisumui intensyvioje trasos eksploatacijoje.

Kodėl tai svarbu
bZ Time Attack koncepcija parodo Toyota siekį sujungti aftermarket ir motorsporto patirtį su elektrifikacija. SEMA tradiciškai yra aftermarket industrijos globali scena – pateikti visiškai elektrinę, visų ratų pavaros laiko atakos mašiną reiškia, kad performanso tuningas greitai keisis aplink BEV platformas. Tai svarbu tiek profesionaliems lenktynių komandų inžinieriams, tiek entuziastams: koncepcija nubrėžia kelią, kuriame elektriniai varikliai, akumuliatoriaus valdymas (BMS), inverterių programavimas ir specializuota aerodinamika taps pagrindiniais įrankiais kuriant trasai skirtus BEV sprendimus.
Toyota požiūris atkreipia dėmesį į kelias esmines sritis, kurioms reikia dėmesio, jei elektriniai automobiliai turi būti rimtai vertinami sportinėje aplinkoje: svorio mažinimas ir jo paskirstymas, akumuliatorių šiluminis valdymas ir greitas pakrovimo/atsinaujinimo sprendimas tarp stintų, regeneracinio stabdymo integracija su mechaniniais stabdžiais taip, kad tai netrukdytų stabdymo pojūčiui, ir aerodinaminis efektyvumas – visos šios sritys reikalauja naujų technologinių sprendimų ir aftermarket produkto ekosistemos, skirtos BEV lenktynėms ir laikiniams iššūkiams.
Citata iš kūrimo komandos: „Mes norėjome įrodyti, kad BEV platformos gali suteikti tikrą motorsporto jaudulį, kai jos inžinerijos prasme yra optimizuotos tiek dėl našumo, tiek dėl saugumo aspektų,“ – sakė prie projekto dirbęs vyriausias statytojas. Ši frazė atspindi platesnį tikslą – ne vien tik kurti konceptus parodai, bet ir generuoti žinias bei techninius sprendimus, kurie gali būti pritaikyti ateities trasinėms ir klientinėms versijoms.

Greiti akcentai
- Platforma: 2026 m. Toyota bZ vidurinio ciklo atnaujinimas (AWD bazė), suteikiantis pagrindą tolesnėms modifikacijoms ir tuningo sprendimams.
- Galia: Toyota R&D perdaryti varikliai, daugiau nei 300 kW (400+ AG), kartu su perdažytu valdymo programinės įrangos profiliu, kad būtų užtikrintas momentinis sukimo momentas ir tolygus galios paskirstymas visiems ratams.
- Važiuoklė: sumažinta važiuoklės aukštis 6 coliais, +6 colių track padidinimas, TEIN reguliuojama pakaba, leidžianti tiksliai sukonfigūruoti amortizacijos ir spyruoklių charakteristikas trasai.
- Stabdžiai: Alcon sistema su Hawk lenktyninėmis kaladėlėmis – sprendimas, pagrįstas Toyota lenktyninių serijų patirtimi.
- Sauga: FIA specifikacijos 4130 chromoly rėmas, OMP lenktyninės sėdynės ir saugos diržai – skirtas maksimaliai saugos lygiui intensyvioje trasinėje eksploatacijoje.
Ką laukti SEMA 2025?
Toyota parodys keletą aukšto profilio kūrinių Las Vegase, ir bZ Time Attack greičiausiai bus vienas labiausiai aptarinėjamų eksponatų: ne tik kaip parodos eksponatas, bet ir kaip signalas, kaip aftermarket ir motorsporto bendruomenės gali pradėti prieiti prie elektrinio našumo sprendimų. Svarbu stebėti, ar po koncepcijos bus pateikti klientams skirti paketai (customer kits) arba trasiniai variantai, kurie galėtų patekti į programą kaip riboto kiekio modeliai ar specialūs projekto automobiliai. Tai būtų reikšmingas žingsnis, parodytų kaip gamintojas gali palaikyti aftermarket ir lenktynines iniciatyvas aplink savo BEV platformas.
Entuziastams bZ Time Attack yra aiškus ženklas, kad elektrinis našumas įeina į praktiškai reguliuojamą ir modifikuojamą erą. Ateities aukštos klasės projektams bus lemtingi sprendimai dėl svorio balansavimo, aerodinaminių adaptacijų, akumuliatoriaus šiluminės aplinkos valdymo bei realaus pasaulio valdymo charakteristikų. Ši koncepcija taip pat skatina aftermarket tiekėjus investuoti į specializuotus komponentus – inverterius, BMS versijas su trasinėmis konfigūracijomis, terminio valdymo sprendimus ir aerodinamikos modulius – kurie leis BEV entuziastams pasiekti trasinį potencialą be didelio kompromiso dėl saugumo ar patikimumo.
Apibendrinant, bZ Time Attack nėra vien tik vizualinė demonstracija – tai techninis eksperimentas ir pavyzdys, kaip gamintojas ir motorsporto skyrius gali kartu kurti BEV platformas, pritaikytas trasos sąlygoms. Tokie projektai padeda suvokti, kokių technologijų ir procesų prireiks, kad elektriniai automobiliai taptų rimtais sportiniais konkurentais ir pagrindu naujos kartos aftermarket industrijai.
Šaltinis: autoevolution
Palikite komentarą