5 Minutės
GM liepia tūkstančiams tiekėjų nutraukti pirkimus iš Kinijos
General Motors (GM) tyliai nurodė tūkstančiams savo tiekėjų palaipsniui atsisakyti detalių ir žaliavų, įsigyjamos iš Kinijos, taip ženkliai keičiant vienos iš didžiausių pasaulio automobilių gamintojų požiūrį į tiekimo grandinės rizikos valdymą. Šis žingsnis — kurį pramonės šaltiniai vertina kaip galintį paskatinti kai kuriuos tiekėjus nutraukti ryšius su Kinija jau 2027 metais — atspindi augančias baimes dėl geopolitinių trikdžių, muito politikos, eksporto kontrolės priemonių ir kritinių medžiagų, tokių kaip retieji žemės metalai bei puslaidininkiai, koncentruotos tiekimo rizikos.
Why this matters for the auto industry
Kinija dešimtmečius buvo kertinis tarptautinių automobilių tiekimo tinklų elementas, ypač apšvietimo moduliai, elektronikos blokai, specializuotas įrankiavimas ir daug EV komponentų. Toks priklausomybės lygis gamintojus daro jautrius staigiems politikos pokyčiams, eksporto apribojimams ir logistikos šokams. GM nurodymas yra platesnės strategijos dalis, siekiant stiprinti tiekimo grandinės atsparumą ir artimiau pirkti dalis ten, kur gaminami automobiliai — ypač Šiaurės Amerikoje.

Remiantis su planu susipažinusiais asmenimis, GM pradėjo prašyti tiekėjų ieškoti alternatyvų dar 2024 metų pabaigoje, tačiau programos įgyvendinimas pagreitėjo 2025 metų pavasarį, kylant prekybos įtampoms tarp Vašingtono ir Pekino. Nors automobilių gamintojas pirmenybę teikia Šiaurės Amerikos tiekėjams automobiliams, gaminamiems regione, jis taip pat atviras patikrintoms alternatyvoms už Kinijos ribų, jei jos atitinka reguliavimo, logistinius ir kokybės standartus.
Practical steps GM has already taken
Ilgalaikės investicijos atskleidžia kompanijos ketinimą mažinti priklausomybę nuo vieno tiekimo šaltinio:
- Akcijų ir plėtros dalis Nevados ličio kasykloje, siekiant užsitikrinti baterijų kokybės žaliavas.
- Bendradarbiavimas su JAV įsikūrusiais retųjų žemių metalų (rare-earths) tiekėjais, kad būtų užblokuotas šių medžiagų tiekimas varikliams ir jutikliams.
- Platesni tiekėjų paieškos kriterijai už Kinijos ribų komponentams, anksčiau beveik išimtinai importuotiems iš Azijos.
GM vadovai šį perėjimą apibrėžia ne tik kaip nuolaidų siekiantį pirkimų modelį, bet kaip platesnį strateginį pokytį. „Atsparumas yra svarbu — reikia kontrolės ir matomumo per visą tiekimo grandinę“, – pastarame forume sakė GM pasaulinis pirkimų vadovas. Vykdomoji direktorė Mary Barra pakartotinai pabrėžė, kad kompanija, kai įmanoma, teikia pirmenybę žaliavų pirkimui ten, kur surenkami automobiliai.

Which parts are most at risk — and which will be hardest to replace?
Ne visi automobilio komponentai patiria vienodą poveikį. Segmentai, kuriuose dominuoja Kinijos tiekėjai, yra sunkiausiai ir lėčiausiai perkeliami:
- Apšvietimo komplektai ir LED moduliai
- Elektronikos bei infotainment moduliai
- Specializuotas įrankiavimas ir presavimas
- Kai kurios EV baterijų tiekimo grandinės sudedamosios dalys, įskaitant magnetus, priklausančius retiesiems žemės metalams
Puslaidininkiai (mikroschemos) yra dar viena kritinė sritis. Pastarieji incidentai — pavyzdžiui, staigus lustų siuntų sustabdymas dėl tiekėjo ginčų — parodė, kaip intelektinė nuosavybė, teisminiai bei sutartiniai nesutarimai gali sukelti grandininį poveikį gamybos linijoms.
Supplier and industry reaction
Daugelio lygmens tiekėjams atnaujinti per kelis dešimtmečius susiformavusias tiekimo grandines yra sudėtingas uždavinys. „Tiekėjai verčiasi per galvą“, – sakė vieno didelio komponentų gamintojo vadovas. Pramonės organizacijos perspėja, kad perstatyti tinklus, kuriuos kūrė 20–30 metų, negalima perkelti per naktį. Automobilių gamintojams ir tiekėjams tenka rasti balansą tarp sąnaudų, gamybos pajėgumų ir greičio, kad persiorientavimas neapkarpytų automobilių prieinamumo ir pelningumo.

Pagrindinės iššūkio sritys apima:
- Kvalifikuotų gamybos partnerių už Kinijos ribų paieška dideliais mastais
- Griežtų automobilių patvirtinimo ir reguliavimo grafikų vykdymas
- Galimi trumpalaikiai komponentų ir logistikos sąnaudų padidėjimai
Be to, tiekėjų portfelio transformacija dažnai reikalauja kapitalo investicijų — naujų gamybos linijų diegimo, kokybės kontrolės sistemų atnaujinimo, tiekimo rizikos vertinimų ir prievolės laikytis sertifikavimo reikalavimų, pvz., ISO/TS ar IATF 16949 automobilių pramonėje. Tokios investicijos ypač apsunkina smulkesnius tiekėjus, kurie gali neturėti likvidumo ar paskolų galimybių greitam šuoliui į Šiaurės Amerikos gamybą.
Geopolitics, trade policy and the business case
Toks nurodymas įvyksta dinamiškoje politinėje aplinkoje. Derybos tarp JAV ir Kinijos lyderių 2025 metų pabaigoje iš dalies sumažino kai kuriuos tarifus, tačiau automobilių gamintojai išlieka atsargūs. Ankstesni tarifo pakeitimai ir Pekino eksporto kontrolė retiesiems žemės metalams parodė, kaip greitai apyvartos sąlygos gali pasikeisti. GM sprendimo ekonomika dalinai strateginė: sumažinti geopolitinės rizikos poveikį, išlaikant efektyvią gamybą ir konkurencingas automobilių kainas.
Vartotojams ir plačiajai rinkai tai gali reikšti mišrias pasekmes: ilgalaikėje perspektyvoje saugesnės ir patikimesnės tiekimo grandinės, tačiau trumpuoju laikotarpiu — kainų spaudimą arba ribotą tam tikrų modelių funkcionalumo prieinamumą, jei alternatyvūs tiekėjai yra brangesni arba jų gamybinė talpa ribota. Tai ypač aktualu elektrinių automobilių (EV) rinkai, kur baterijų grandinės stabilumas tiesiogiai veikia tiek kainą, tiek prieinamumą.
What comes next?
Tikėtina, jog tai bus daugelio metų pereinamasis laikotarpis. GM pastangos greičiausiai paskatins investicijas į vietinę gamybą, inicijuos naujas tiekėjų pripažinimo programas ir skatins tiekėjų konsolidaciją tarp tų, kurie gali investuoti ir patenkinti Šiaurės Amerikos paklausą. Reguliuotojai ir politikos formuotojai — ypač šalys, kurios siūlo „reshoring“ arba „nearshoring“ paskatas — taip pat turės savo vaidmenį skatinant pramonės perorientavimą.

Rodyklių santrauka:
- Kai kurie tiekėjai susidurs su 2027 metų terminu, per kurį privalės nutraukti ryšius su Kinija.
- GM pirmenybę teikia Šiaurės Amerikos tiekimui automobiliams, surenkamiems regione.
- Strategija apima tiek EV kritines medžiagas, tiek daugelį tradicinių komponentų.
GM žingsnis aiškiai signalizuoja industrijai: automobilių gamintojai aktyviai pertvarko tiekimo strategijas, siekdami valdyti geopolitinę riziką. Entuziastams ir didiesiems pirkėjams ilgalaikis tikslas — tiekimo stabilumas ir nuolatinis automobilių prieinamumas — net jei trumpuoju laikotarpiu persiorientavimas bus sudėtingas.
Techninės detalės ir praktinės rekomendacijos tiekėjams: tiekėjai turėtų pradėti nuo išsamaus tiekimo grandinės auditavimo, identifikuoti kritinius komponentus ir alternatyvius gamintojus, įvertinti sertifikavimo reikalavimus bei investicijų poreikį. Rekomenduojama kurti kelis tiekimo sluoksnius (multi-sourcing), užtikrinti inventoriaus buferius strateginiams komponentams, diegti skaitmenines stebėjimo priemones tiekimo grandinės matomumui ir užmegzti partnerystes su vietiniais logistikos tiekėjais siekiant sumažinti pervežimo riziką.
Reguliacinės institucijos ir vyriausybės gali pagelbėti teikdamos mokesčių paskatas, subsidijas arba garantijas, palengvinančias kapitalo pritraukimą gamybos plėtrai Šiaurės Amerikoje. Tuo pačiu metu svarbu sekti tarptautinę prekybos politiką, kad įmonės galėtų lanksčiai reaguoti į tarifų pasikeitimus ar eksporto kontrolės ribojimus.
Galiausiai, konkurencinis pranašumas priklausys nuo to, kiek greitai ir efektyviai tiekėjai bei gamintojai įveiks perėjimo iššūkius, išlaikys kokybės standartus ir valdys kaštus. Kai kurie tiekėjai gali pasinaudoti galimybe išplėsti veiklą į Šiaurės Ameriką ir tapti ilgalaikiais regiono partneriais, tuo tarpu kiti gali susidurti su sunkumais pritraukiant finansavimą ar adaptuojant gamybos procesus.
Šaltinis: autoevolution
Komentarai
BaltasVėjas
Įdomu, ar ši perorientacija pavyks visiems tiekėjams. Reikės daug investicijų, pagalbos iš reguliuotojų ir geresnio matomumo, bet ilgainiui gali stabilizuoti rinką.
Marius
Wow GM tikrai keičia linkmę. Tiekėjai iš Kinijos ieškos alternatyvų – trumpas kainų šuolis, bet ilguoju laikotarpiu gali būti naudingiau atsparumui stiprinti.
Palikite komentarą