6 Minutės
BMW nutraukia Z4 gamybą — paskutinė Final Edition
BMW patvirtino Z4 gamybos pabaigą po 23 metų trukmės, išleidžiant dvivietį roadsterį į automobilių istoriją su iškilminga Final Edition serija. Automobilių entuziastams, kurie augo mėgaudamiesi atviru stogu, charakteringais įpurškimais ir smagiu tiesioginių cilindrų garso užtaisu, Z4 buvo ne vien tik nišinė serija — tai buvo kompaktiškas sportinis automobilis, išlaikęs „vėjas plaukuose“ dvasią tuo metu, kai salonus užvaldė krosoveriai ir visureigiai. Šis kabrioletas ilgą laiką simbolizavo BMW požiūrį į vairuotojo malonumą, santykį tarp masės paskirstymo, vairavimo pojūčio ir benzininio variklio charakterio.
Kaip viskas prasidėjo: pirmoji karta Z4 (E85/E86)
Debiutavęs 2002 metais kaip dvasinis Z3 įpėdinis, pirmosios kartos Z4 atstatė BMW reputaciją mažųjų roadsterių rinkoje. Kompaktiškas, lengvas ir susitelkęs į vairavimą, E85/E86 pabrėžė valdymą ir vairuotojo įsitraukimą: žema sėdėjimo padėtis, raumeningi sparnai, trumpi iškyšuliai ir lengvai išreikšta, sruvenanti silueto linija aiškiai rodė gryną sportinio automobilio DNR. Interjeras išlaikė BMW vairuotojo centrinį dizainą; net bazinės versijos turėjo odines sportines vairaračių apmušalus ir gerokai formuotus sėdynių šoninius atramų elementus.

Matmenys buvo santūrūs — maždaug 4 090 mm ilgio, 1 780 mm pločio ir 1 300 mm aukščio — panašaus dydžio kaip įprastas hečbekas, bet su kur kas aiškesne sportine paskirtimi. Salone dominavo ergonomika ir paprastumas: valdymo įtaisymai buvo intuityvūs, o garso įranga persikėlė iš kasečių į CD grotuvus bei loginį valdymą. Variklių gama svyravo nuo 2,0 l keturių cilindrų vienetų iki eilinių šešių cilindrų versijų sportiškesnėse modifikacijose; pavarų dėžės rinktis galėjai tarp penkių ar šešių pavarų mechaninių dėžių, tradicinių automatikų ir ankstyvųjų BMW SMG automatizuotos mechanikos sprendimų.
Tokios techninės charakteristikos, kartu su aiškia pozicija rinkoje, davė vaisių: beveik 23 000 Z4 vienetų parduota Europoje per pirmuosius metus, o Spartanburge (JAV) gaminta alokacija per pirmuosius pilnus metus pardavė daugiau nei 20 000 vienetų — įspūdingi skaičiai specializuotam roadsteriui. Šie rezultatai patvirtino, kad rinkoje buvo erdvės kompaktiškam, vairuotojo orientuotam kabrioletui su sportiška dinamika.
Ateina kupė ir baigiasi pirmasis skyrius
Viduryje 2000-ųjų BMW pridėjo kupė versiją — sprendimą, kurį lėmė poreikis turėti uždarą, labiau kasdieniam naudojimui pritaikytą, rafinuotą alternatyvą. Pirmoji karta pasibaigė 2008 metų rugpjūtį; per visą šį laikotarpį BMW pardavė apie 198 000 Z4 automobilių visame pasaulyje (apie 181 000 roadsterių ir 17 000 kupė). Modelio dizainas evoliucionavo per kelias reikšmingas kūrybines rankas, o nors nuomonės apie stilių skyrėsi, Z4 išlaikė savo sportinį charakterį ir aiškų pozicionavimą sportinių mažųjų automobilių segmente.

Dvi viename: antroji karta (E89) ir varstomas kietasis stogas
2009 metų E89 žymėjo naują kryptį: vienas kėbulas, dvi nuotaikos. BMW atsisakė atskiros kupė/roadster koncepcijos ir pristatė varstomą kietą stogą su lengvu dviejų dalių aliuminio karkasu, kuris sulankstomas per maždaug 20 sekundžių. E89 šiek tiek išaugo ilgio ir pločio atžvilgiu, pagerindamas salono erdvę ir rafinavimą, bet išlaikydamas galios perdavimą į galinius ratus kaip pagrindinę dinamikos savybę. Tokia konstrukcija leido sujungti komfortą, triukšmo izoliaciją ir atvirą vairavimo malonumą.
Variklių pasirinkimas apėmė tiek turbokompresorius turinčius, tiek atmosferinius šešių cilindrų agregatus, kurių galia aukštesnės komplektacijos sDrive modeliuose siekė apie 306 AG (apie 225 kW). Pavarų dėžių asortimentas išsiplėtė: prie šešių pavarų mechanikos buvo siūlomos septynių pavarų automatinės dėžės, vėliau — aštuonių pavarų ZF automatai ir dviklampio Getrag tūrinimo pavarų dėžės, taip suteikiant platesnį balansą tarp našumo ir komforto. Šios kartos gamyba buvo perkelta atgal į Regensburgą, Vokietijoje, kur buvo skirta didesnė dėmesio gamybos procesų kontrolei ir lokalizacijai.
G29: modernus sugrįžimas su minkštu stogu ir bendru DNR
2018 metais, Pebble Beach parodoje pristatytas dabartinės, trečiosios kartos G29 modelis pasiūlė naują interpretaciją: lengvesnę konstrukciją, idealią 50:50 svorio paskirstymą ir grįžimą prie audinio stogo — greitesnio ir lengvesnio sprendimo nei sulankstomas kietasis dangtis, sulankstančio per maždaug 10 sekundžių. Calvin Luke suprojektuotas G29 sąmoningai akcentavo manevringumą, paprastumą ir vairavimo malonumą, natūraliai įtraukiant šiuolaikinius saugumo ir komforto sprendimus.

Po variklio dangčiu pirkėjai galėjo rinktis stiprų 2,0 l turbokompresorinį keturių cilindrų agregatą arba 3,0 l turbokompresorinį šešių cilindrų variklį; pavarų dėžių pasirinkimai apėmė šešių pavarų mechaniką tradiciniams entuziastams bei aštuonių pavarų automatinę dėžę. G29 dalijasi savo platforma ir varikliais su Toyota GR Supra (J29) — tai BMW ir Toyota bendradarbiavimo rezultatas, kuriame inžinerinės sinergijos leido sumažinti kaštus, išlaikyti aukštą našumą ir efektyviai dalintis technologijomis. Gamyba buvo perkelta į Austrijos Magna Steyr gamyklą, kur kartu montuojamos tiek Z4, tiek Supra versijos.
Pardavimų, gamybos ir palikimo akcentai
- Pirmųjų metų Europos pardavimai (anksčios 2000-ųjų): ~22 973 vienetai.
- JAV pirmieji pilni metai Spartanburge: ~20 169 vienetai.
- Iš viso pagaminta pirmosios kartos Z4: ~197 950 vienetų.
- Gamybos vietos per laiką: Spartanburg (JAV) → Regensburg (Vokietija) → Magna Steyr (Austrija).
Final Edition: deramas atsisveikinimas
Užbaigti Z4 istoriją BMW nusprendė pristatydami Final Edition — ribotos serijos komplektaciją, kuri suteikia roadsteriui išskirtinių detalių. Final Edition siūlo Frozen Matte Black matinį dažų variantą, blizgaus M Shadowline apdailos paketą, M Sport stabdžių suportus ir nepriekaištingai suderintas M ratlankius (19 arba 20 colių kombinacija). Mechaniniu požiūriu ši versija dažniausiai pristatoma M40i komplektacijoje, kuri prieinama tiek su aštuonių pavarų automatu, tiek su entuziastų mėgstama šešių pavarų mechanika. Kainos JAV rinkoje prasideda nuo maždaug 77 500 USD, priklausomai nuo pasirinkimų ir rinkos mokesčių.
„Z4 visada reiškė kompaktišką, vairuotojui skirtą malonumą — priminimą, kad ne kiekvienas BMW privalo būti visureigis.“

Kodėl BMW atsisako Z4
Sprendimas nutraukti populiaraus modelio gamybą atspindi platesnius rinkos pokyčius. Kabrioletai ir dviviečiai automobiliai užima vis mažesnę bendrųjų pardavimų dalią, o gamintojai vis daugiau investicijų nukreipia į elektrifikaciją ir aukšto pardavimo apimčių modelius (krosoveriai, SUV). Mažo tiražo specializuotų automobilių kūrimas ir atnaujinimas tapo brangus, ypač kai reikia atitikti griežtėjančius saugos, išmetamųjų dujų ir elektrifikacijos reikalavimus. Dėl šių priežasčių gamintojai racionalizuoja gamų portfelius, siekdami susitelkti į pelningesnes linijas ir didesnės apimties produktus.
Vis dėlto Z4 išliko mėgstamas dėl kelių esminių savybių: lengvas konstrukcinis principas, vairavimo džiaugsmas dėl galinių ratų pavaros ir galimybė pasirinkti mechaninę pavarų dėžę. Tai savybės, kurios užtikrina, kad Z4 bus prisimintas šiltai — ne tik kaip kolekcinis egzempliorius, bet ir kaip pavyzdys, ką reiškia autentiškas sportinio automobilio vairavimas su atviru stogu ir benzininiais varikliais.
Paskutinės mintys: Z4 vieta BMW istorijoje
Nuo E85 drąsaus požiūrio į roadsterio formulę iki E89 sumanaus varstomo kieto stogo sprendimo ir G29 modernaus, lengvo prisikėlimo, Z4 prisitaikė per įvairias epochas, bet išlaikė pagrindinį pažadą: įtraukiantį, kompaktišką sportinį vairavimą. Final Edition yra tiek šventė, tiek tikras atsisveikinimas — paskutinė galimybė įsigyti modernų BMW roadsterį, gebantį veikti su mechanine pavarų dėže.
Entuziastams Z4 palikimas gyvuos kvapniose savaitgalio kelionėse, kolekcinėse finalinių serijų versijose ir bendroje DNR dalinimosi su tokiais partneriais kaip Toyota Supra. Net jei rinkos jėgos stumia automobilių gamintojus link elektrifikacijos ir didesnių transporto priemonių, Z4 atviros formos grynumas išliks kaip standartas mažų, vairuotojui skirtų sportinių kabrioletų meistriškumui.

Greiti akcentai
- Kartos: E85/E86 (2002), E89 (2009), G29 (2018).
- Pagrindinės savybės: galiniai varomi ratai, galimas mechaninės pavarų dėžės pasirinkimas, audinio stogas G29, M40i našumo variantas.
- Final Edition: Frozen Matte Black, M Shadowline apdaila, M Sport stabdžiai, 19/20 colių netolygiai sumontuoti ratlankiai, kainos pradžia ~77 500 USD.
Ar vertinote Z4 dėl stiliaus, variklio garso ar ryškaus šasi jausmo — BMW dvivietis palieka aiškų palikimą: automobilių kultūroje visada bus vietos mažiems, vairuotojui skirtoms kabrioletams — net jei jų gamyba galiausiai bus nutraukta. Šis modelis taip pat išryškina diskusiją apie automobilio prasmę šiandieninėje rinkoje: kaip suderinti istorinius vairavimo malonumus su ateities reikalavimais dėl efektyvumo, saugos ir elektrifikacijos. Tai svarbi pamoka gamintojams, kolekcionieriams ir vairuotojams, vertinantiems sportinio automobilio dvasios tęstinumą.
Šaltinis: autoevolution
Palikite komentarą