3 Minutės
Baltarusijos prezidentas Aleksandras Lukašenka pareiškė, kad Lietuvai registruoti vilkikai, likę Baltarusijos teritorijoje po kelių pasienio kontrolės punktų uždarymo, bus perkelti į specialias saugomas aikšteles. Jo teigimu, už tokių aikštelių apsaugą prašoma apie 120 eurų už parą. Toks pareiškimas sukėlė nerimą Lietuvos logistikos sektoriuje – po sprendimo uždaryti kelis pasienio punktus iki lapkričio 30 d. Baltarusijoje liko daugiau nei 1100 Lietuvos vilkikų.
Ar 120 eurų yra oficialus mokestis?
Kol kas nėra jokio oficialaus Baltarusijos teisės akto ar prezidento dekreto, kuriuo būtų nustatytas pastovus 120 eurų už parą mokestis. Minėta suma atsirado prezidento pasisakyme, o Baltarusijos muitinės ir pasienio tarnybos savo pranešimuose konkrečios sumos nemini – jos kalba apie specialiai įrengtų aikštelių saugumą. Lietuvos Užsienio reikalų ministerija traktuoja situaciją kaip vienašališką Minsko veiksmą; klausimas sprendžiamas diplomatiniais kanalais kartu su Europos Komisija.
Įtaka Lietuvos automobilių rinkai ir krovinių sektoriui
Vilkikų užblokavimas ir galimos papildomos išlaidos gali turėti tiesioginį poveikį Lietuvos automobilių rinka ir logistikos kaštams. Didesnės stovėjimo išlaidos arba vėlavimai didina vežėjų sąnaudas, kurios galiausiai gali atsispindėti prekių kainose vietos rinkoje. Vairuotojams Lietuvoje ir įmonėms, turinčioms filialus Vilniuje ar Kaune, tai reiškia laikiną transporto talpos trūkumą ir didesnį spaudimą keisti maršrutus ar nuomotis papildomus vilkikus.

Praktinis poveikis
- Didesnės logistikos sąnaudos – galimas tarifų kilimas Lietuvos vežėjams.
- Trumpalaikis sunkvežimių trūkumas – įtakos gali turėti tiek krovininių automobilių nuomos kainos, tiek naudotų vilkikų paklausa Lietuvoje.
- Vairuotojai – būtina griežta komunikacija su darbdaviais dėl saugumo ir grįžimo galimybių.
Techninės reikšmės: kokie vilkikai dažniausiai eksploatuojami?
Lietuvos vežėjai įprastai naudoja Scania, Volvo, Mercedes-Benz Actros, MAN ir DAF markių vilkikus. Šie modeliai pasižymi Euro VI variklių atitikimu, efektyviu kuro sąnaudų valdymu ir dideliais vilkimo pajėgumais. Jei stovėjimas trunka ilgiau, kyla rizika dėl eksploatacinių sistemų (akumuliatorių, stabdžių, elektronikos), o tai gali padidinti remonto ir techninės priežiūros kaštus.
Specifikacijos, dizainas ir našumas
Populiarių vilkikų techninės charakteristikos svarbios Lietuvos rinkai: variklių tūris ir galia lemia kuro efektyvumą bei keliamą naštą, o kabinos dizainas – vairuotojų komfortą ilgose reisų kelionėse. Pavyzdžiui, Scania ir Volvo modeliai Lietuvoje vertinami už patikimumą ir gerą kuro ekonomiką, o Mercedes-Benz Actros – už komfortą ir pažangią telematiką. Tai svarbu tiek smulkiems vežėjams Vilniuje ir Kaune, tiek tarptautiniams krovinių operatoriams.
Rinkos pozicionavimas ir lyginimas su Europa
Europos kontekste Lietuvos vežėjai konkurencingi pagal efektyvumą ir maršrutų aprėptį. Tačiau papildomi rizikos veiksniai pasienyje gali trumpuoju laikotarpiu pabloginti kainų konkurencingumą. Naudotų vilkikų paklausa Lietuvoje gali padidėti, jei dalis automobilių bus laikinai nepasiekiami; tai gali kelti naudotų sunkvežimių kainas, ypač populiarių modelių segmento.
Kas toliau? Vairuotojams ir įmonėms
Vežėjams rekomenduojama sekti diplomatinę situaciją, registruoti vairuotojų vietą ir bendradarbiauti su draudimo bei transporto asociacijomis. Vairuotojams Lietuvoje svarbu turėti aiškias instrukcijas dėl saugumo ir grįžimo į šalį. Verslams Vilniuje ir Kaune patartina persvarstyti logistikos maršrutus ir įvertinti laikinus alternatyvius tiekimo sprendimus.
Ši įvykių eiga – priminimas, kad geopolitika tiesiogiai veikia Lietuvos automobilių rinką ir krovinių logistiką. Sekite naujienas ir oficialius pranešimus dėl tolimesnių sprendimų ir galimų teisinių aktų pakeitimų.
Šaltinis: 77
Palikite komentarą