5 Minutės
Dalis vairuotojų Lietuvoje vis dar linkę spausti akseleratorių, o tai dažnai baigiasi eismo įvykiais. Net ir vos 1 km/val. viršytas greitis mieste, pasak kelių saugumo tyrimų, gali padidinti avarijos tikimybę iki 4 proc. Automobilių duomenų įmonė carVertical lygino baudų dydžius ir apgadinimų statistiką 23 Europos valstybėse ir rado aiškių skirtumų: Lietuvoje baudos už greičio viršijimą yra vienos mažiausių.
Kaip atrodo baudos Lietuvoje ir ką tai reiškia vairuotojams
Lietuvoje už greičio viršijimą iki 15 km/val. dažniausiai skiriama 30 eurų bauda. Atsižvelgiant į vidutinį atlyginimą (apie 1 343 eurus), tai sudaro tik apie 2,2 proc. mėnesinių pajamų — tarp žemesnių rodiklių tarp tiriamų Europos šalių. carVertical duomenimis, pagal šį kriterijų Lietuva užėmė 21-ą vietą iš 23 šalių, nusileisdama tik Lenkijai ir Ukrainai.
Tokios simbolinės baudos tariamai atsispindi ir techninių gedimų bei avarijų statistikose: pagal "Rinkos skaidrumo indeksą" 51,3 proc. transporto priemonių Lietuvos naudojamų automobilių duomenų bazėse turi bent vieną apgadinimo įrašą.

Europos kontekstas: kur baudos griežčiausios?
Skandinavijos šalys (Švedija, Danija, Suomija), taip pat Slovėnija ir Belgija išsiskiria aukštais baudų dydžiais, palyginti su vidutinėmis pajamomis. Pavyzdžiui, Danijoje už iki 15 km/val. viršytą greitį bauda gali siekti apie 402 eurus (3000 DKK) — tai apie 10 proc. vidutinio atlyginimo. Tuo pačiu šiose valstybėse fiksuojamas vienas mažiausių apgadintų automobilių skaičius.
Rytų ir Vidurio Europoje, tarp jų Latvijoje, Čekijoje, Lenkijoje ir Slovakijoje, baudos yra ženkliai mažesnės, o apgadintų automobilių dalis – didesnė. Pavyzdžiui, Lenkijoje aptikta daugiausia su žalų įrašais automobilių (62,1 proc.).
Ar baudos vienintelė priežastis?
CarVertical ekspertas Matas Buzelis primena, kad vairavimo kultūra, eismo infrastruktūra ir visuomenės požiūris į taisyklių laikymąsi taip pat stipriai lemia avaringumą. Šalys su mažesnėmis baudomis kartais turi ir kuklesnį apgadintų automobilių skaičių, jei vairuotojai sąmoningi ir automobiliai gerai prižiūrimi.
Baudos, priklausančios nuo pajamų: ekstremalūs pavyzdžiai
Kai kurios valstybės (pvz., Suomija, Šveicarija) netaiko fiksuotų baudų — baudos apskaičiuojamos pagal pažeidėjo pajamas. Tokiu būdu žymūs asmenys gali sulaukti šimtų tūkstančių eurų dydžio baudų už rimtus greičio pažeidimus. Suomijoje praeityje buvusį atvejį, kuomet milijonieriui už 30 km/val. viršytą greitį paskirta 121 tūkst. eurų bauda, dar ilgai aptarinėjo žiniasklaida.
.avif)
Kas tai reiškia Lietuvos automobilių rinkai ir vairuotojams Lietuvoje?
Mažesnės baudos gali turėti neigiamą poveikį Lietuvos automobilių rinkai: didesnis avaringumas reiškia augančias remonto ir draudimo išlaidas, brangstančias naudotų automobilių techninio stovio patikros paslaugas ir didesnį poreikį automobilių restauracijai. Vilniuje ir Kaune tai matoma didesniame praneštų žalų skaičiuje servisuose.
Tuo pačiu lietuviai vis labiau orientuojasi į saugos technologijas: per pastaruosius metus populiarėja automobiliai su autonominiu avarinio stabdymo sistema (AEB), juostos palaikymo pagalba ir aktyviais stabdžių asistentais. Tokie saugos paketai tapo svarbia kriterija pirkėjams, ypač rinkoje, kur baudos mažos, bet rizika — aukšta.
Populiariausi modeliai ir kaip juos veikia avaringumas
Lietuvos automobilių rinkoje išlieka populiarūs Volkswagen, Škoda, Toyota ir BMW modeliai. Pirkėjai dažnai renkasi naudotus Škoda Octavia ar VW Golf dėl patikimumo ir pigesnių atsarginių dalių; tuo tarpu miesto gyventojai Vilniuje ir Kaune vis dažniau renkasi kompaktiškus miesto automobilius arba mažesnius visureigius dėl komforto ir matomumo eisme.
Aukšta apgadintų automobilių dalis lemia didesnę pasiūlą rinkoje su istorija apie smulkias avarijas — tai svarbu žinoti pirkėjams. Rinkos tendencijos rodo, kad geriau įvertinti automobilio techninę būklę prieš pirkimą ir teikti prioritetą saugos įrangai bei mažai degalų naudojančioms variklių versijoms.

Praktiniai patarimai vairuotojams Lietuvoje
- Laikykitės greičio ribų mieste ir priemiesčiuose — tai sumažina avaringumą ir ilgalaikes išlaidas.
- Rinkitės automobilius su moderniomis saugos sistemomis (AEB, ESC, vairuotojo ir keleivių oro pagalvės).
- Patikrinkite automobilio istoriją prieš pirkdami (naudotų automobilių rinkoje šis veiksmas yra esminis).
- Vilniuje ir Kaune atkreipkite dėmesį į intensyvaus eismo zonas ir parkavimo sąlygas — ten avarijų tikimybė didesnė.
Metodologija ir atsakomybės nuostata
CarVertical tyrime naudoti "Rinkos skaidrumo indekso" duomenys apie naudotų automobilių apgadinimus 23 šalyse, vidutinis atlyginimas (po mokesčių) ir baudos už greičio viršijimą iki 15 km/val. Duomenys leido apskaičiuoti, kokią dalį vidutinio atlyginimo sudaro bauda ir sudaryti palyginimus. Dėl valiutų konvertavimo galimi nedideli svyravimai. Straipsnis pateikia bendro pobūdžio informaciją ir nėra teisinė konsultacija.
Šaltinis: madeinvilnius
Palikite komentarą